ενώ πολλά ρωσικά τάνκερ έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν πορεία ή να μείνουν εν πλω λόγω των περιορισμών που έχουν επιβληθεί εναντίον τους.
Η αμερικανική κυβέρνηση υπό τον Τζο Μπάιντεν επέβαλε τις πιο αυστηρές κυρώσεις κατά της ρωσικής εφοδιαστικής αλυσίδας πετρελαίου, μία απόφαση που έστειλε σοκ τόσο στις ρωσικές επιχειρήσεις, όσο και στις περισσότερες ξένες αγορές, ειδικά εκείνες της Ασίας. Με τον πόλεμο στην Ουκρανία να έχει πλέον συμπληρώσει τρία χρόνια, οι εξαγωγές ορυκτών καυσίμων αποτελούν μία από τις ελάχιστες πηγές εσόδων για τη Ρωσία που δεν σχετίζεται με τη λεγόμενη οικονομία πολέμου. Εντούτοις, οι πρόσφατες αμερικανικές κυρώσεις έχουν οδηγήσει σε ταχύτατες αλλαγές στο εμπόριο ρωσικού πετρελαίου.
Από τις 10 Ιανουαρίου, την ημερομηνία ανακοίνωσης των κυρώσεων, περίπου 51 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού έχουν εξαχθεί από τα λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό, τα οποία συνήθως εξυπηρετούν τις ασιατικές αγορές. Κατά την ίδια περίοδο, λιγότερα από 39 εκατομμύρια βαρέλια έχουν παραδοθεί, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό αυτών αποσύρθηκε πριν την επιβολή των κυρώσεων. Επί του παρόντος, περίπου 9 εκατομμύρια βαρέλια αργού έχουν εγκλωβιστεί σε ακινητοποιημένα πετρελαιοφόρα.
Αρκετά ρωσικά τάνκερ έχουν αναγκαστεί να σταματήσουν στο μέσο της διαδρομής τους καθώς στοχοποιήθηκαν από τις αμερικανικές κυρώσεις. Πολλά από αυτά συνεχίζουν να κουβαλούν τα φορτία τους. Σε άλλες περιπτώσεις, τα φορτία πετρελαίου έχουν μεταφερθεί μεταξύ δύο πλοίων στα ανοιχτά— μία συνήθης πρακτική του σκιώδους στόλου— αλλά δεν έχουν καταφέρει να φτάσουν στον προορισμό τους. Ορισμένα σκάφη έχουν διαταχθεί να αλλάξουν πορεία, για παράδειγμα ταξιδεύοντας προς την Κίνα αντί για την Ινδία.

Ο προορισμός των ρωσικών φορτίων πετρελαίου εντός του Φεβρουαρίου. Πηγή: Bloomberg.
Στον Ειρηνικό, Ινδία και Κίνα παραμένουν οι δύο βασικοί αγοραστές ρωσικού πετρελαίου. Εντούτοις, οι ποσότητες εισαγωγής εμφανίζουν πτωτικές τάσεις, με τους πελάτες σε αυτές τις αγορές να αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές. Οι παραγωγοί στη Μέση Ανατολή εμφανίζονται να είναι οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι από αυτό, παρόλο που η νέα αμερικανική ηγεσία φιλοδοξεί να αυξήσει το μερίδιο εξαγωγών ορυκτών καυσίμων προς τον Ινδο-Ειρηνικό. Στην Ευρώπη, η Τουρκία αποτελεί τον μοναδικό εναπομείναντα κόμβο διαμετακόμισης ρωσικού πετρελαίου.

Τα τάνκερ που έχουν φύγει από τα ρωσικά λιμάνια εντός του Φεβρουαρίου. Πηγή: Bloomberg.
Ωστόσο, τα τουρκικά διυλιστήρια είναι εξίσου διστακτικά να αγοράσουν ρωσικά καύσιμα, ανησυχώντας για τις αμερικανικές κυρώσεις. Συνολικά, παρατηρείται μία σταδιακή εξισορρόπηση του όγκου φορτίων που φεύγουν από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας, δηλαδή εκείνα στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, και από τα ανατολικά λιμάνια, δηλαδή εκείνα στον Ειρηνικό.