Ελάχιστη ήταν η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης τον φετινό χειμώνα, συγκριτικά με τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας και για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Ελάχιστη ήταν η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης τον φετινό χειμώνα, συγκριτικά με τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας και για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΚΟ, Γιάννη Ψυχογιό, οι αρχικές εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση της κατανάλωσης στο θέρμανσης κατά 5% έναντι του 2010. Μάλιστα, όπως τονίζει ο ίδιος, εάν φέτος επικρατούσαν οι ήπιες θερμοκρασίες του περσινού χειμώνα, οι πωλήσεις θα κατέγραφαν μείωση τουλάχιστον 10%.

Η εικόνα αυτή είναι απόρροια της μικρής ακόμη αύξησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο θέρμανσης (60 από 21 ευρώ τα 1.000 λίτρα), σε συνδυασμό με την αρνητική οικονομική συγκυρία, πουδεν επέτρεψε σε χιλιάδες νοικοκυριά να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης,ή να καταβάλουν το μερίδιό τους για αγορά πετρελαίου στην κεντρική θέρμανση των πολυκατοικιών.

Όπως είπε ο ίδιος, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, στον οποίο προεδρεύει,έχει επεξεργαστεί πρόταση σε συνεργασία με το ΙΟΒΕ για εξομοίωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης του θέρμανσης με του κίνησης, ώστε να καλυφθεί ο στόχος για εξάλειψη του λαθρεμπορίου.

Ωστόσο, η πρόταση θα προβλέπει μείωση του σημερινού φόρου του κίνησης, ο οποίος ανέρχεται σε 412 ευρώ τα 1.000 λίτρα, στα 330 ευρώ, ποσό που είναι και το χαμηλότερο το οποίο επιτρέπει η Ε.Ε. Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι θα περιοριστεί κατά το δυνατόν η επιβάρυνση που θα υποστούν οι καταναλωτές, ιδίως εφόσον η αύξηση του ΕΦΚ συνδυαστεί με τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης, το ύψος του οποίου θα διαμορφώνεται ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή.

Τις ολοκληρωμένες προτάσεις του ο Σύνδεσμος αναμένεται να τις παρουσιάσει στις αρχές Απριλίου.

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα καύσιμα κίνησης, η μείωση των πωλήσεων κινείται στα επίπεδα του 25% συγκριτικά με το 2009, παρότι το τελευταίο διάστημα έχει ελαττωθεί ο ρυθμός της πτώσης.

Παρά την ανακοπή της πτώσης στις πωλήσεις, ο κ. Ψυχογιός τονίζει ότι η αγορά καυσίμων συνεχίζει να διανύει πρωτοφανή κρίση. Η αβεβαιότητα κυριαρχεί και οι εταιρείες αδυνατούν να κάνουν οποιονδήποτε προγραμματισμό.

Σε ό,τι αφορά την ΕΚΟ, θυγατρική του ομίλου ΕΛ.ΠΕ. κατά 100%, η διοίκησή της διατηρεί τις θέσεις της στην αγορά, προσφέροντας στους καταναλωτές βελτιωμένα προϊόντα, χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση. Έτσι πριν από μερικούς μήνες λάνσαρε στα πρατήριά της τη βενζίνη 95 ΕΚΟΝΟΜΥ και από χθες το πετρέλαιο κίνησης Diesel Ekonomy.

Λιγότερο πετρέλαιο, περισσότερο ηλεκτρικό

Οι περιορισμένες, συγκριτικά με τον βαρύ χειμώνα, πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης αντισταθμίστηκαν από τις αυξημένες πωλήσεις ηλεκτρικού. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για τον Φεβρουάριο,η καθαρή ζήτηση ηλεκτρικού αυξήθηκε κατά 5,91% έναντι του Φεβρουαρίου του 2011, ενώ η ζήτηση στο δίκτυο διανομής (χαμηλή και μέση τάση) κατά 7,91%.

Το ίδιο φαινόμενο καταγράφηκε και τον Ιανουάριο, με μικρότερη όμως ένταση, καθώς η ζήτηση στο δίκτυο διανομήςήταν αυξημένη κατά 5,31%.

Συνολικά, το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2012, η κατανάλωση ηλεκτρικού από νοικοκυριά και στις μικρές επιχειρήσεις ήταν αυξημένη κατά 6,54% έναντι του αντίστοιχου διμήνου του 2011, ενώ μειωμένη κατά 4,59% ήταν η κατανάλωση από τις μεγάλες βιομηχανίες που είναι συνδεδεμένες με το δίκτυο υψηλής τάσης.