ΣΕΕΠΕ: Χρειάζεται Βούληση για την Καταπολέμηση του Λαθρεμπορίου στα Καύσιμα

ΣΕΕΠΕ: Χρειάζεται Βούληση για την Καταπολέμηση του Λαθρεμπορίου στα Καύσιμα
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Πεμ, 5 Απριλίου 2012 - 08:07
Η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου δεν είναι ζήτημα νόμων, αλλά της εφαρμογής τους. Αυτή είναι η βασική θέση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, η οποία αναπτύχθηκε κατά τη χθεσινή εκδήλωση που διοργανώθηκε, για την παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ, ύστερα από ανάθεση του ΣΕΕΠΕ, για την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης

Η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου δεν είναι ζήτημα νόμων, αλλά της εφαρμογής τους. Αυτή είναι η βασική θέση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, η οποία αναπτύχθηκε κατά τη χθεσινή εκδήλωση που διοργανώθηκε, για την παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ, ύστερα από ανάθεση του ΣΕΕΠΕ, για την εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την πάταξη του λαθρεμπορίου των καυσίμων, που φέρνει το υπουργείο Οικονομικών, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά η ανησυχία μας είναι κατά πόσο θα εφαρμοσθεί, υπογράμμισε ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ι. Αληγιζάκης. Από το περιεχόμενο των υπουργικών αποφάσεων που πρέπει να εκδοθούν για την εφαρμογή του νομοσχεδίου θα κριθεί κατά πόσο θα λυθεί αυτό το πρόβλημα, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ι. Ψυχογιός. «Νομοθετούμε το κέλυφος, αλλά τι θα έχει μέσα δεν το γνωρίζουμε», είπε ο ίδιος χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει βούληση για να λυθεί το πρόβλημα του λαθρεμπορίου, υποστήριξε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛ.ΠΕ. Ι. Κωστόπουλος, εκφράζοντας την ελπίδα να μην αποτελεί προεκλογική υπόσχεση.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε στην εκδήλωση ο ΣΕΕΠΕ, το 20% του πετρελαίου κίνησης είναι νοθευμένο με πετρέλαιο θέρμανσης ή ναυτιλιακό, με την εκτιμώμενη φοροδιαφυγή στα 250-400 εκατ. ευρώ. Στις βενζίνες το 1-2% των πωλήσεων είναι νοθευμένο, με τη φοροδιαφυγή να φθάνει τα 50-100 εκατ. ευρώ. Η συνολική φοροδιαφυγή εκτιμάται ότι κινείται στα 300-500 εκατ. ευρώ.

Εκτός από τη νοθεία στα καύσιμα υπάρχει και το πρόβλημα της πειραγμένης αντλίας. Εκτιμάται ότι οι δηλωθείσες παραδόσεις από τα πρατήρια είναι μεγαλύτερες κατά 3,5-7% από τις πραγματικές. Σε τρέχουσες τιμές ο καταναλωτής ζημιώνεται κατά 6-12 λεπτά του ευρώ το λίτρο στα πρατήρια που κλέβουν στην αντλία.

Εντύπωση, πάντως, προκάλεσαν τα στοιχεία που παρουσίασε στην εκδήλωση ο διευθυντής του ΚΕΔΑΚ Μ. Αρτόπουλος, ο οποίος είπε ότι από τους 4.334 ελέγχους πρατηρίων που έγιναν το 2011 μόνον στην Αττική, βρέθηκαν μόνον 43 δείγματα νοθευμένων καυσίμων, ενώ το Γενικό Χημείο του κράτους εντόπισε ακόμη λιγότερα, δηλαδή, 23 δείγματα. Τα περισσότερα από αυτά ήταν νοθεία πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης. Ο κ. Αρτόπουλος αποκάλυψε ότι είναι πολύ δύσκολη η σφράγιση ενός πρατηρίου που πιάστηκε να παρανομεί, γιατί μέχρι να σταλούν από το Γενικό Χημείο τα αποτελέσματα έχει προλάβει να αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς.

Ο ΣΕΕΠΕ προτείνει μια σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας, μεταξύ των οποίων, ο αυστηρότερος έλεγχος των ναυτιλιακών καυσίμων, των εικονικών εξαγωγών, της νοθείας της βενζίνης, η άμεση εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών,, η αφαίρεση της άδειας του παρανομούντος πρατηρίου και η εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Ο ΣΕΕΠΕ ζητά να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές οι ποινές για τις παραβάσεις που εντοπίζει το ΚΕΔΑΚ και να κωδικοποιηθεί η διάσπαρτη σήμερα νομοθεσία για τον κλάδο. Πρωτίστως, όμως, προτείνει να δημιουργηθεί μία κεντρική αρχή, η οποία θα αναλάβει την παρακολούθηση της αγοράς καυσίμων, η αρμοδιότητα της οποίας «σπάζεται» σήμερα σε τέσσερα υπουργεία.

Για τη βελτίωση της προσπάθειας που κάνει το ΚΕΔΑΚ ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Ι. Κοσμαδάκης πρότεινε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, που θα μπορούσε να παρέχει την τεχνογνωσία του στο φορέα. «Είναι ανάγκη να κλείσουν τα παράθυρα του λαθρεμπορίου. Γνωρίζουμε ποια παράθυρα πρέπει να κλείσουν», είπε.

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, η Ελλάδα παρουσιάζει σήμερα τη πιο χαμηλή φορολογία στο πετρέλαιο κίνησης, ενώ η αντίστοιχη στο θέρμανσης κινείται στο μέσο όρο της Ε.Ε. Για το θέρμανσης ο φόρος είναι τώρα στα 60 ευρώ ανά χιλιόλιτρο και στο κίνησης στα 412 ευρώ/χλ.

Η μελέτη προκρίνει δύο εναλλακτικές για την ενίσχυση των νοικοκυριών, μετά την εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, καθώς αναμένεται να αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης κατά 35-40%. Η πρώτη αφορά στην ειδική επιδότηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης και η δεύτερη, στην γενική επιδότηση των αναγκών θέρμανσης των νοικοκυριών. Προτείνει ακόμη η εξίσωση να γίνει στο επίπεδο των 330 ευρώ/χλ, με εκτιμώμενα έσοδα για την πολιτεία 508 εκατ. ευρώ, ενώ εκτιμά ότι η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών η εξίσωση να γίνει στο 80% του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (330 ευρώ για το θέρμανσης και 412 ευρώ για το κίνησης) ενέχει τον κίνδυνο να αναθερμανθεί το λαθρεμπόριο κατ’ όγκο, ώστε να αντισταθμισθεί η απώλεια που θα έχει στα κέρδη του. Σε αυτήν την περίπτωση η εκτιμώμενη ωφέλεια για το κράτος από τα 800 εκατ. ευρώ, ενδέχεται να μειωθεί στα 700 εκατ. ευρώ, πάντα σύμφωνα με τη μελέτη.

Το ΙΟΒΕ θεωρεί προτιμότερη τη γενική επιδότηση σε ασθενέστερα οικονομικά νοικοκυριά, και όχι την επιδότηση της τιμής. Προς τούτο μάλιστα προτείνει και μια σειρά κριτηρίων, όπως, κλιματικά-γεωγραφικά, οικογενειακής κατάστασης και εισοδηματικά.