Ραφαήλ Μωϋσής: Τα Φορολογικά Κίνητρα θα Αυξήσουν τη Ζήτηση για Φυσικό Αέριο (14/12/2004)

Ραφαήλ Μωϋσής:   Τα Φορολογικά Κίνητρα θα Αυξήσουν τη Ζήτηση για Φυσικό Αέριο (14/12/2004)
Δευ, 20 Δεκεμβρίου 2004 - 17:10
Φθηνότερο κατά 20% σε σχέση με το πετρέλαιο και κατά 60% έναντι του ηλεκτρικού ρεύματος είναι σήμερα το φυσικό αέριο για οικιακή χρήση, γεγονός ωστόσο που από μόνο του δεν έχει σταθεί μέχρι σήμερα αρκετό για μαζική διείσδυση στα νοικοκυριά. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου κ. Ραφαήλ Μωυσής, τα φορολογικά κίνητρα που θα ισχύσουν από το 2005, εκτιμάται ότι θα αυξήσουν τη ζήτηση για φυσικό αέριο, ώστε σε πέντε χρόνια από σήμερα η συμμετοχή του στο ενεργειακό ισοζύγιο της χώρας να φθάσει στο 10%. Ποιος είναι ο αριθμός των οικιακών καταναλωτών και των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο; Μόνο στην Αττική υπάρχουν αυτή τη στιγμή περισσότερα από 40.000 νοικοκυριά που κάνουν χρήση φυσικού αερίου. Όσο για τις βιομηχανικές επιχειρήσεις, ξεπερνούν τις 100 μόνο στην Αττική. Υπάρχει ζήτηση για νέες συνδέσεις; Το παράδειγμα της ΕΠΑ Θεσσαλίας είναι χαρακτηριστικό: μέσα σε έναν χρόνο αυξήθηκαν κατά 100% οι συνδέσεις σε Λάρισα και Βόλο, ενώ υπάρχουν έντονες πιέσεις από όλη την Ελλάδα για επέκταση του δικτύου όπου δεν υπάρχει σήμερα. Τι πρέπει όμως να γίνει για να έχουμε ακόμη πιο γρήγορη διείσδυση του αερίου στα νοικοκυριά; Εφόσον το Δημόσιο έχει αποφασίσει να ενισχύσει τη διείσδυση του φυσικού αερίου για περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους, τότε πρέπει να δώσει και σημαντικά κίνητρα γι' αυτό. Όπως για παράδειγμα η έκπτωση 20% επί της δαπάνης για κάθε νέα σύνδεση που ανακοινώθηκε ότι θα ισχύσει από το 2005; Ήταν ένα πολύ θετικό βήμα για τη διάδοση του καυσίμου και θα συμβάλει στην προσέλκυση κι άλλων καταναλωτών. Μήπως η καθυστέρηση στη διάδοση του αερίου έχει σχέση και με το γεγονός ότι τα τιμολόγιά του θεωρούνται ακόμη ακριβά; Πρόκειται για εντελώς λανθασμένη εντύπωση. Το φυσικό αέριο στην οικιακή κατανάλωση είναι σταθερά φθηνότερο κατά 20% από το πετρέλαιο θέρμανσης και κατά 60% από το ηλεκτρικό ρεύμα. Άρα είναι φθηνό και συμφέρει. Τι άλλο χρειάζεται για να εξαπλωθεί πιο γρήγορα; Το φυσικό αέριο είναι εύχρηστο, οικονομικό, ασφαλές και φιλικό στο περιβάλλον. Όταν οι τέσσερις αυτοί παράγοντες γίνουν απόλυτα κατανοητοί στην κοινή γνώμη, τότε η διάδοση του καυσίμου θα είναι ακόμη ευκολότερη. Είναι αυστηροί οι όροι εγκατάστασης του αερίου στα κτίρια; Είναι τόσο αυστηροί όσο και οι αυστηρότεροι αμερικανικοί, γερμανικοί και ιταλικοί κώδικες ασφάλειας. Πώς θα ενημερωθούν οι καταναλωτές σχετικά με τα πλεονεκτήματα του νέου αυτού καυσίμου; Ήδη οι θυγατρικές μας Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία κάνουν τις δικές τους καμπάνιες για την προσέλκυση καταναλωτών. Πόσο αναμένεται να είναι το μερίδιό του στο ενεργειακό μας ισοζύγιο στα επόμενα χρόνια; Ο στόχος μας είναι να ξεπεράσει το 10% στα επόμενα 5 χρόνια. Φιλόδοξος στόχος, αλλά αισιοδοξούμε. Μήπως η «απεξάρτησή μας» από το ρωσικό αέριο (η Ρωσία είναι ο βασικός μας προμηθευτής) και το άνοιγμα σε νέους προμηθευτές θα μειώσει κι άλλο τα τιμολόγια; Δεν έχουμε πρόθεση να μειώσουμε τη σημασία της ρωσικής πηγής προμήθειας αερίου. Προσθέτουμε όμως κι άλλες πηγές, διότι ο θεμιτός ανταγωνισμός δεν έβλαψε ποτέ κανέναν, αντίθετα ευνόησε τον τελικό καταναλωτή. Θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο με τον αγωγό αερίου Ιταλίας - Ελλάδας - Τουρκίας; Είναι σίγουρα ένα σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη, που θα αποβεί και προς όφελος των καταναλωτών. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το τμήμα που έχει αναλάβει να κατασκευάσει η ΔΕΠΑ; Στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Κήποι Έβρου του ελληνοτουρκικού αγωγού υπάρχει ήδη ανάδοχος, ενώ το τμήμα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι τις ακτές της Ηπείρου έχει ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ και χρηματοδοτείται από την E.E. Υπάρχουν καθυστερήσεις στην έναρξη κατασκευής του; Μια μικρή καθυστέρηση οφειλόταν στην τουρκική πλευρά και συγκεκριμένα στην διαδικασία επιλογής αναδόχου. Το θέμα αυτό διευθετήθηκε. Και πότε προβλέπεται να είναι έτοιμος ο αγωγός αυτός; Το τμήμα Ελλάδας - Τουρκίας βρίσκεται στο στάδιο έναρξης κατασκευής. Το ελληνοϊταλικό τμήμα βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης, που επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Έχει καθυστερήσει, και πόσο, να ξεκαθαρίσει το θεσμικό πλαίσιο; Το θεσμικό πλαίσιο για την απελευθέρωση της αγοράς του φυσικού αερίου είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους. Δική μας υποχρέωση είναι να προμηθεύουμε φυσικό αέριο ιδιώτες και υποψήφιους ηλεκτροπαραγωγούς με τους κανόνες μιας υγιούς ανταγωνιστικής αγοράς. Αποτελεί εμπόδιο η δεσπόζουσα θέση της ΔΕΗ στην αγορά; H θέση της ΔΕΗ στην αγορά αποτελεί το μόνιμο σημείο αναφοράς των υποψήφιων ανταγωνιστών της. Το θεσμικό πλαίσιο για την απελευθέρωση θα λύσει τις παρεξηγήσεις. Συνδέεται η τιμή με την οποία αγοράζει η ΔΕΗ φυσικό αέριο με την τελική τιμή καταναλωτή; H ΔΕΗ είναι ο κυρίαρχος πελάτης της ΔΕΠΑ. Εάν η ΔΕΠΑ επιτύχει ευνοϊκότερους όρους πώλησης προς τη ΔΕΗ, τότε το όφελος αυτό θα μετακυληθεί στο σύνολό του στην ιδιωτική κατανάλωση. H συνεργασία της ΔΕΠΑ με την Gas Natural; H εισαγωγή τεχνογνωσίας μέσω διεθνών συνεργασιών, ακόμη και στο μετοχικό σχήμα της ΔΕΠΑ, είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη. Πρόσφατα ασκήσατε κριτική στην κυβέρνηση για καθυστερήσεις στις μεταξύ τους διαπραγματεύσεις... Δεν άσκησα καμία κριτική. Απλώς ανέφερα ότι οι διαπραγματεύσεις με την Gas Natural θα πρέπει να καταλήξουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο το συντομότερο δυνατό. (Από τα Νέα, 08/12/04)