Η συρρίκνωση που παρουσίασε η οικονομία της Γερμανίας, Ιταλίας και Ιαπωνίας συνιστά ευρεία αμφισβήτηση της μέχρι πρότινος αντίληψης για το ότι οι μεγάλες βιομηχανικές χώρες του κόσμου έχουν τη δυνατότητα να «αγνοούν» το υψηλό επίπεδο των τιμών πετρελαίου και τη σκιά που μπορεί να πέσει στις φετινές προοπτικές. Σε κάθε μία από αυτές τις χώρες, που όλες τους είναι μέλη του Ομίλου των 7 πλέον προηγμένων χωρών, το συνεχιζόμενο υψηλό επίπεδο ενεργειακών τιμών ήλθε σε σύγκρουση με μια ήδη εύθραυστη οικονομία η οποία υποφέρει από την απροθυμία των καταναλωτών για δαπάνες. Τα αποτελέσματα από τις τιμές πετρελαίου ήταν αρκετά για να οδηγήσουν τις τρεις αυτές χώρες από τη χαμηλή ανάπτυξη στο τούνελ της αρνητικής ανάπτυξης, στο τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τιμές του αργού παρά το ότι έχουν υποχωρήσει από τα πολύ υψηλά επίπεδα των 55 δολαρίων το βαρέλι, τον περασμένο Οκτώβριο, εξακολουθούν να παραμένουν πάνω από το μέσο επίπεδο στο οποίο είχαν κινηθεί τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, δε, η πρόσφατη άνοδος των τιμών αυτό το μήνα, γύρω στα 48 δολάρια το βαρέλι απειλεί ευθέως την οικονομική ανάπτυξη κατά τα αμέσως επόμενα τρίμηνα. Και υπάρχουν αρκετοί οικονομολόγοι που δεν διστάζουν να κάνουν λόγο για το ενδεχόμενο ύφεσης στη Γερμανία και την Ιταλία. Ο συνδυασμός μιας τιμής πάνω από τα 45 δολάρια το βαρέλι με τις αρνητικές συνέπειες για τις εξαγωγές σημαίνει πως οι πιο αδύναμες από τις βιομηχανικές χώρες θα χρειαστούν μια σημαντική βελτίωση της απασχόλησης και της ιδιωτικής κατανάλωσης προκειμένου να επαναληφθεί η πορεία ανάκαμψης της οικονομίας τους. Σε ό,τι αφορά τις ΗΠΑ, έδειξαν να μη δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην άνοδο των τιμών του αργού επειδή η οικονομία τους διέθετε πολύ μεγαλύτερη δυναμική απ' ό,τι της Ευρωζώνης ή της Ιαπωνίας. Όμως, για τη Γερμανία και την Ιταλία, η άνοδος των τιμών πετρελαίου από τις αρχές του περασμένου έτους οδήγησε σε σημαντική επιβάρυνση των δαπανών για ενεργειακές εισαγωγές, που σε ποσοστιαία αναλογία έφθασαν περίπου το 0,4% του ΑΕΠ στο τελευταίο τρίμηνο του 2004. Η συρρίκνωση της γερμανικής οικονομίας, στο διάστημα αυτό έφθασε το 0,2% και της Ιταλίας το 0,3%. (Από τη Ναυτεμπορική, 19/2/05)