Οι αυστηροί νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν εμπόδια στην εφαρμογή τους λόγω της έντονης αντίδρασης των λόμπι των κρατών μελών που διαθέτουν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Γερμανία, ανέφερε ανώνυμη πηγή της Ιρλανδικής Προεδρίας σε συνέντευξη Τύπου στις 16 Ιανουαρίου.

Οι αυστηροί νέοι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα, αντιμετωπίζουν εμπόδια στην εφαρμογή τους λόγω της έντονης αντίδρασης των λόμπι των κρατών μελών που διαθέτουν ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Γερμανία, ανέφερε ανώνυμη πηγή της Ιρλανδικής Προεδρίας σε συνέντευξη Τύπου στις 16 Ιανουαρίου.

«Πολλά κράτη μέλη διαθέτουν εργοστάσια αυτοκινήτων και τέτοιου είδους εγκαταστάσεις. Οι απόψεις της αυτοκινητοβιομηχανίας γίνονται συχνά σεβαστές από τα κράτη μέλη και το γεγονός ότι έχουμε δύο Γερμανούς εισηγητές [στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο], μπορεί να οδηγήσει σε προτάσεις της Επιτροπής που θα αποδυναμώσουν το νομοθετικό πλαίσιο», ανέφερε η πηγή, απαντώντας σε ερώτηση της EurActiv.

Τα επιβατικά αυτοκίνητα ευθύνονται για το 12% των συνολικών εκπομπών της ΕΕ και αντίθετα με τους άλλους τομείς που καλύπτονται από νομοθεσία που αφορά στις εκπομπές, το ποσοστό αυξάνεται διαρκώς.

Τον περασμένο χρόνο, τα σχέδια της Κομισιόν για το εύρος των εκπομπών έκαναν λόγο για ένα όριο 95 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο σε κάθε αυτοκίνητο έως το 2020, με δεσμεύσεις για νέους στόχους από το 2025 και 2030, στόχοι που αναμένεται να υιοθετηθούν πριν από το 2014.

Η προτεινόμενη νομοθεσία, έτυχε ευνοϊκής υποδοχής, με το Δουβλίνο να τη χαρακτηρίζει «πολύ καλά ισορροπημένη». Στην παρούσα φάση, εξετάζεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο συνέστησε περιβαλλοντική επιτροπή να κατευθύνει τη νομοθεσία προς την Ολομέλεια.

Ωστόσο, το προσχέδιο της έκθεσης της επιτροπής, που κυκλοφόρησε αυτή την εβδομάδα, κάνει λόγο για λιγότερο ισχυρή νομοθεσία που αφορά στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η αιτιολογική έκθεση από τον Thomas Ulmer, Γερμανό Χριστιανοδημοκράτη ευρωβουλευτή και εισηγητή του φακέλου, αναφέρει ότι τα μέτρα της Κομισιόν όσον αφορά στην καμπύλη του κόστους, επιτρέπουν υψηλότερες εκπομπές από τη μεριά των βαρέων οχημάτων, συνεπώς δεν αντιμετωπίζουν (τα μέτρα αυτά) όλα τα προκύπτοντα ζητήματα ικανοποιητικά.

«Εφόσον τα μεγαλύτερα οχήματα διαδραματίζουν γενικώς έναν πρωτοποριακό ρόλο για την τεχνολογία των οχημάτων, ο εισηγητής προτείνει ένα ρεαλιστικό σύστημα κινήτρων, που θα προωθήσει την ανάπτυξη και τη χρήση νέων, λιγότερο επιβλαβών για το περιβάλλον καυσίμων», δηλώνει ο Ulmer στο σχέδιο της έκθεσής του.

Υπερπιστώσεις

Βασικό κίνητρο συνιστά η επέκταση των «υπερπιστώσεων» για οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων, μέτρο που θα συμβάλλει στην επίτευξη των συνολικών στόχων για το διοξείδιο του άνθρακα από τους στόλους των κατασκευαστών. Αυτές οι πιστώσεις προορίζονται για την παροχή κινήτρων χρήσης υψηλής απόδοσης καυσίμων στην παραγωγή των οχημάτων -και εν μέρει αντισταθμίζουν το κόστος στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, προκειμένου να ανταποκριθούν στους κοινοτικούς στόχους της μείωσης του άνθρακα.

Οι παρούσες προτάσεις θα επιτρέψουν στους κατασκευαστές να επεκτείνουν τις χαμηλές εκπομπές άνθρακα στα οχήματά τους -όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- που εκπέμπουν λιγότερο από 50 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο, 3,5 επιβατικά οχήματα το 2012 και το 2013, 2,5 το 2014, 1,5 το 2015 και στη συνέχεια 1 από το 2016 και μετά.

Ωστόσο η έκθεση Ulmer είναι υπέρ του «φουσκώματος» του πολλαπλασιαστή στα 2.5 επιβατικά οχήματα από το 2014-2017, και 2 οχήματα από το 2018-2020. Ο Ulmer επίσης προτείνει επέκταση της προθεσμίας που πρέπει οι αυτοκινητοβιομήχανοι να αξιώσουν υπερπιστώσεις για αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές από το 2016 στο 2023.

Αυξημένα όρια CO2

Η Greenpeace λέει ότι οι συστάσεις της έκθεσης θα είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση του ορίου της ΕΕ των 95 γρ. ανά χλμ στα 108 γρ.

«Στην πραγματικότητα, τα μέτρα αυτά έχουν σχεδιαστεί για να επιτρέψουν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να συνεχίσουν τις συνήθεις εργασίες τους, σε αντάλλαγμα για τις πωλήσεις μερικών καθαρών αυτοκινήτων», είπε στην EurActiv η εκπρόσωπος της Greenpeace για τις μεταφορές Franziska Achterberger.

«Θα τους επιτρέψουν να κάνουν μαζικές υπερβάσεις του στόχου εκπομπών», πρόσθεσε.

Οι ιδέες της έκθεσης Ulmer αντανακλούν τις προτάσεις που τέθηκαν το Νοέμβριο του 2012, από την ένωση Γερμανών αυτοκινητοβιομηχάνων (VDA), που είδε η EurActiv. Η έκθεση της VDA προτείνει επίσης ο πολλαπλασιαστής υπερπιστώσεων της ΕΕ να κλιμακωθεί στα 2.5 επιβατικών αυτοκινήτων το 2016-2017 και 2 οχήματα από το 2018-2020.

Οι τωρινές προτάσεις της ΕΕ δεν παρέχουν «κίνητρο» στους κατασκευαστές να επενδύσουν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αναφέρει η έκθεση.

Ενίσχυση της νομοθεσίας

Ωστόσο, άλλη έκθεση του ΕΚ- που παρείχε η ευρωβουλευτής των Φιλελευθέρων Fiona Hall για την επιτροπή βιομηχανίας- κάνει λόγο για ισχυρή ενίσχυση της παρούσας νομοθεσίας με στόχο τα 70 γρ. ανά χλμ για το 2025.

Η ευρωβουλευτής θεωρεί πως αυτός ο στόχος θα δημιουργήσει 110,000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2030.

Οι συμβουλές των αυτοκινητοβιομήχανων

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) συμβουλεύει το διάστημα αυτό τα μέλη της για τη νομοθεσία της ΕΕ,που την θεωρεί «εξαιρετικά δύσκολη».

Σε δήλωσή του ο γενικός γραμματέας της ACEA, Ivan Hodac, χαρακτήρισε τις προτάσεις «δύσκολους στόχους- τους πιο δύσκολους στον κόσμο», και προκάλεσε ανησυχίες για την ανταγωνιστικότητα και τα αυξημένα κόστη κατασκευής.

Ωστόσο οι καταναλωτές θα επωφελούνταν από την προτεινόμενη νομοθεσία, καθώς θα αποσβέσουν μια δυνητική αύξηση του κόστους κατασκευής εντός τριών ετών, σύμφωνα με τον Οργανισμό Ευρωπαίων Καταναλωτών BEUC.

«Η επίτευξη του προτύπου των 95γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο το 2020, θα οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων για τους καταναλωτές», είπε η Monique Goyens, διευθύντρια του BEUC σε γραπτή δήλωση στην EurActiv.

«Αγοράζοντας ένα νέο αυτοκίνητο ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός θα μπορούσε να επωφεληθεί από τα καύσιμα από 344€ μέχρι 465€ ετησίως», είπε.

«Η υιοθέτηση των ρυθμίσεων για περιορισμούς στις εκπομπές ρύπων των παραγόμενων αυτοκινήτων που ήδη έχει καθυστερήσει αναμένεται να επιταχύνει την εισαγωγή καθαρών τεχνολογιών στην αυτοκίνηση», τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Fortisis, Δ. Μιχαρικόπουλος, που δραστηριοποιείται στον τομέα πώλησης φορτιστών μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

«Σε μια περίοδο γενικότερης οικονομικής κάμψης που επηρεάζει άμεσα και την Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι απαραίτητο να υιοθετηθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, το οποίο θα διασφαλίζει μεν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, αλλά χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων για βιώσιμη ανάπτυξη, που στη συγκεκριμένη περίπτωση περνάει μέσα από την αύξηση του μεριδίου αγοράς των υβριδικών και πλήρως ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων», συνέχισε.