Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διεθνώς στην αγορά των drillships (πλοία γεωτρήσεων) η Ocean Rig μεταφέρει την έδρα της από τη Νορβηγία στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή ο εμίρης του Ντουμπάι ηγείται προσωπικά μίας καμπάνιας για να προσελκύσει ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από την «Ακτή Μιαούλη» στο εμιράτο υποσχόμενος πλήρη φορολογική απαλλαγή ακόμα και για τις αποδοχές των στελεχών τους

Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διεθνώς στην αγορά των drillships (πλοία γεωτρήσεων) η Ocean Rig μεταφέρει την έδρα της από τη Νορβηγία στην Ελλάδα. Την ίδια στιγμή ο εμίρης του Ντουμπάι ηγείται προσωπικά μίας καμπάνιας για να προσελκύσει ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από την «Ακτή Μιαούλη» στο εμιράτο υποσχόμενος πλήρη φορολογική απαλλαγή ακόμα και για τις αποδοχές των στελεχών τους.

Ένα μεικτό κλίμα διαμορφώνεται αυτές τις μέρες στο κέντρο της ελληνικής ναυτιλίας. Υπάρχουν εταιρείες που βλέπουν εδώ νέες ευκαιρίες εγκατάστασης και άλλες που προβληματίζονται από την ελληνική πραγματικότητα, τα μέτωπα που άνοιξαν στη φορολογία και θα επιβαρύνουν για πρώτη φορά τα ελληνόκτητα πλοία που δηλώνονται ότι διαχειρίζονται από την Ελλάδα ή τους ναυλομεσίτες που θα φορολογηθούν αναδρομικά με βάση τις εισαγωγές συναλλάγματος.

Οcean Rig
Η Ocean Rig που εξαγοράστηκε το 2008 από τη DryShips του Γιώργου Οικονόμου μεταφέρει την έδρα της στα νότια προάστια της Αθήνας από το Stavanger της Νορβηγίας. Τα νέα της γραφεία έχουν ήδη αρχίσει να στελεχώνονται με το κατάλληλο προσωπικό από Έλληνες, ενώ θα μεταφερθεί και ένα μέρος από τα 120 άτομα που απασχολούνταν στη Νορβηγία. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος του 2013 ολόκληρο το αρχηγείο της Ocean Rig θα λειτουργεί στην Ελλάδα, ενώ άλλα δύο νέα γραφεία της θα ανοίξουν στην Αγκόλα και τη Βραζιλία.

Δύο λόγοι λέγεται ότι συντέλεσαν σημαντικά στην απόφαση για τη μεταφορά της Ocean Rig. Kαταρχήν αρχίζει να οικοδομείται η αντίληψη ότι η Ελλάδα στο μέλλον θα αποτελέσει κόμβο για τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου. Εκτός από την Ocean Rig ένα νέο blank - checque, η Νautilus Marine Acquisition, που έχει την έδρα της στην Αθήνα ετοιμάζεται να εισέλθει σε αυτό τον χώρο «χτίζοντας» ένα νέο πεδίο στην τεχνογνωσία της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.

Ένας δεύτερος λόγος είναι ότι η διαχείριση μίας τέτοιας εταιρείας στην Ελλάδα σε σχέση με τη Νορβηγία είναι πολύ πιο ανταγωνιστική από άποψη κόστους.

Τους τελευταίους μήνες λόγω της κρίσης στη ναυτιλία αλλά και της κρίσης στην ελληνική οικονομία οι αποδοχές των ελληνικών στελεχών έχουν περικοπεί σημαντικά, κατά περίπου 30%, καθώς μπόνους και έξτρα αμοιβές έκαναν «φτερά». Η πτώση των αμοιβών σε συνδυασμό με τη μεγάλη εμπειρία που διαθέτει η ελληνική αγορά ναυτιλιακών στελεχών θεωρούνται μεγάλο πλεονέκτημα από τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Ντουμπάι
Δέκα γνωστοί Έλληνες εφοπλιστές -πρόεδροι εισηγμένων εταιρειών, ιδιοκτήτες ιδιωτικών ομίλων, μέλη της διοίκησης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών- βρέθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες τις προηγούμενες μέρες στο Ντουμπάι. Εκεί φιλοξενήθηκαν και ξεναγήθηκαν από τον ίδιον τον εμίρη του κράτους σε μία περιοχή όπου κατασκευάζεται το ναυτιλιακό κέντρο του Ντουμπάι.

Μαζί με τις υποδομές που θα εξασφαλίζονται σε όσες εταιρείες επιλέξουν ως χώρο εγκατάστασής τους το ναυτιλιακό του κέντρο, ο εμίρης φέρεται να υποσχέθηκε στους Έλληνες πλοιοκτήτες πλήρη φορολογική απαλλαγή τόσο σε ό,τι αφορά τις λειτουργίες των γραφείων τους όσο και για το στελεχικό δυναμικό που θα απασχολείται σε αυτές.

Η «επίθεση» προσέλκυσης των Ελλήνων εφοπλιστών από το Ντουμπάι έρχεται πάντως την ώρα που έχει ως ένα σημείο αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη τους στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τραπεζίτες το τελευταίο τρίμηνο έχουν επιστρέψει στις ελληνικές τράπεζες ναυτιλιακά κεφάλαια τα οποία είχαν καταφύγει στο εξωτερικό λόγω του φόβου που υπήρχε να επιστρέψει η χώρα στη δραχμή. Ωστόσο ο ελληνικός εφοπλισμός πάντα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος για όσα κράτη επιδιώκουν να «στήσουν» ναυτιλιακά κέντρα.

Πριν από ένα χρόνο η Βρετανία οργάνωσε στην Αθήνα ειδική συνάντηση ναυτιλιακών στελεχών προκειμένου να πείσει ότι το Λονδίνο παραμένει το νούμερο ένα ναυτιλιακό κέντρο στον κόσμο και η κυβέρνησή της είναι έτοιμη να πάρει μέτρα σε φορολογικό επίπεδο, προκειμένου να προσελκύσει ξανά ναυτιλιακές εταιρείες στο Σίτι.

Κεφάλαια
Το τελευταίο τρίμηνο έχουν επιστρέψει στις ελληνικές τράπεζες ναυτιλιακά κεφάλαια τα οποία είχαν καταφύγει στο εξωτερικό. Ο ελληνικός εφοπλισμός πάντα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος για όσα κράτη επιδιώκουν να «στήσουν» ναυτιλιακά κέντρα.

Είσοδος
Ενα νέο blank - checque, η Νautilus Marine Acquisition, που έχει την έδρα της στην Αθήνα, ετοιμάζεται να εισέλθει στον χώρο «χτίζοντας» ένα νέο πεδίο στην τεχνογνωσία της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.

(από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ", 11/02/2013)