Μήπως είναι πολύ αργά για ρευστοποιήσεις στην υπερθερμαινόμενη αγορά πετρελαίου; Ίσως όχι. Αλλά οι διαχειριστές κεφαλαίων και οι στρατηγικοί επενδυτές δηλώνουν ότι ίσως θα έπρεπε να υπάρχουν μεικτά συναισθήματα υπομονής και επινοητικότητας. Από την αρχή του έτους, οι τιμές των προθεσμιακών συμβολαίων του ελαφρύ αργού τύπου West Texas Intermediate (WTI)-που διαπραγματεύονται στο NYMEX έχουν εκτοξευθεί κατά 20% στα 50,60 δολάρια το βαρέλι. Την 1η Απριλίου τα συμβόλαια Μαΐου ενισχύθηκαν στο υψηλό ρεκόρ των 57,70 δολαρίων το βαρέλι. Οι διεθνείς μετοχές εταιρειών πετρελαίου και αερίου έχουν κερδίσει 15% το τρέχον έτος σύμφωνα με εκτιμήσεις της Morgan Stanley Capital International. Στη διάρκεια της ίδιας περιόδου, ο βιομηχανικός δείκτης Dow Jones έχασε 2,6%, ο δείκτης Dow Jones των 600 κορυφαίων ευρωπαϊκών εταιρειών κέρδισε 5,7% και ο ιαπωνικός δείκτης Nikkei 225 αναρριχήθηκε κατά 1,3%. Κανένας φυσικά δεν γνωρίζει με βεβαιότητα που θα οδηγηθούν οι τιμές του «μαύρου χρυσού» αλλά ένας μεγάλος αριθμός μεγάλων χαρτοφυλακίων στοιχηματίζει ότι θα κινηθούν υψηλότερα. Η επενδυτική τράπεζα Goldman Sachs δήλωσε προσφάτως στους πελάτες της ότι οι πετρελαϊκές αγορές ενδεχομένως να έχουν εισέλθει στο πρώτο στάδιο μιας σούπερ-ανοδικής περιόδου στη διάρκεια της οποίας οι τιμές πετρελαίου μπορεί να απογειωθούν στα 105 δολάρια το βαρέλι. Επίσης η εταιρεία αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για τη μέση τιμή σποτ του 2005 του αργού τύπου WTI στα 50 δολάρια το βαρέλι από 41 δολάρια και τις προβλέψεις της για το 2006 στα 55 δολάρια το βαρέλι από 40 δολάρια. Μερικοί οικονομολόγοι προειδοποιούν ότι οι υψηλές τιμές ενέργειας τελικά θα σπείρουν τους σπόρους της δικής τους θανατικής ποινής προκαλώντας επιβράδυνση των ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης. Οι υπαινιγμοί γι' αυτή την εξέλιξη πήραν διάσταση την περασμένη Τρίτη, όταν η Διεθνής Υπηρεσία Πετρελαίου (ΙΕΑ) δήλωσε ότι η αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου έδειξε σημάδια επιβράδυνσης καθώς η Κίνα περιόρισε την κατανάλωση. Η ΙΕΑ επεσήμανε ότι οι ρυθμοί αύξησης της κινεζικής ζήτησης επιβραδύνθηκαν στη διάρκεια του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου στο 5,4% από 20,8% της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. (Από τη Ναυτεμπορική, 14/4/05)