Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Το νοθευμένο πετρέλαιο κίνησης, που κυκλοφορεί κατά κόρον στην αγορά, και η δομή της παραγωγής των ελληνικών διυλιστηρίων ευθύνονται κυρίως για τη μη εισαγωγή της πετρελαιο-κίνησης στα Ι.Χ. Αυτό αποκάλυψε χθες ο καθηγητής του ΕΜΠ Στάμος Στούρνας, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων προγράμματος ελέγχου ποιότητας καυσίμων, που εφαρμόζει η εταιρεία «Ελινόιλ». Σύμφωνα με τον κ. Στούρνα, η πολύ κακή ποιότητα του ντίζελ κίνησης, λόγω της εκτεταμένης νοθείας που υφίσταται με θέρμανσης, έχει κάνει πολύ σκεπτικές τις εταιρείες εισαγωγής ως προς την προοπτική κυκλοφορίας στην Ελλάδα πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. Και αυτό διότι οι πετρελαιοκινητήρες νέας γενιάς είναι σχεδιασμένοι για ντίζελ υψηλών προδιαγραφών, περιεκτικότητας σε θείο έως 50 μέρη στο 1.000.000 (έναντι 2.000 του πετρελαίου θέρμανσης), πράγμα το οποίο θα προκαλούσε στις εταιρείες μεγάλες οικονομικές ζημιές λόγω του αυξημένου κόστους κατά την περίοδο εγγύησης των κινητήρων. Επιπλέον, οι κυβερνήσεις είναι γενικώς διστακτικές στην περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης του ντίζελ, καθώς η Ελλάδα είναι ελλειμματική σ' αυτό και πλεονασματική σε βενζίνη. Η νοθεία καλά κρατεί * Σε ό,τι αφορά τη νοθεία των καυσίμων με βάση τα στοιχεία των ερευνών που έγιναν με πρωτοβουλίες του υπουργείου Μεταφορών, του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών και του ΕΜΠ, περίπου 1 στα 10 δείγματα βενζίνης βρέθηκαν μη κανονικά (νοθευμένα) και 1 στα 3 έως 1 στα 9 στο πετρέλαιο κίνησης. Συγκεκριμένα, το 2002 στην Αττική το 15,9% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν είχε νοθευμένο πετρέλαιο κίνησης και το 8,2% βενζίνη. Το 2003-4, το ΕΜΠ πραγματοποίησε δική του μελέτη ποιότητας καυσίμων στα πρατήρια που εμφανίζονται με τις χαμηλότερες τιμές. Προέκυψε ότι το 7,1% των δειγμάτων βενζίνης ήταν νοθευμένα και το 11,7% του πετρελαίου κίνησης. Τέλος, τη διετία 1998-2000 σε πανελλαδική κλίμακα, το 9,7% των δειγμάτων βενζίνης και το 28% των δειγμάτων πετρελαίου κίνησης ήταν αντικανονικά (ενδεχομένως νοθευμένα). * Η «Ελινόιλ» εφαρμόζει πρόγραμμα συνεχούς ελέγχου ποιότητας των καυσίμων που διαθέτουν τα πρατήριά της σε όλη τη χώρα. Διέκοψε δε τη συνεργασία με μικρό αριθμό πρατηριούχων που δεν δέχονταν τους ελέγχους. Από 4.000 δειγματοληψίες του ΕΜΠ προέκυψε ότι στα πρατήρια της «Ελινόιλ», τα ποσοστά μη κανονικών δειγμάτων περιορίζονται σε 1,4% για τις βενζίνες και 1,6% για το πετρέλαιο κίνησης. (Από την Ελευθεροτυπία, 21/4/05)