Πρωτοβουλία για την ανάπτυξη δικτύου μεταφοράς πετρελαίου από την Kασπία και τη διευκόλυνση της διοχέτευσής του στις διεθνείς αγορές, ανέλαβαν μεγάλες εταιρείες του κλάδου που δραστηριοποιούνται στο Kαζακστάν, με επικεφαλής τη γαλλική Total. Όπως δήλωσε χθες ο υπουργός Eνέργειας και Bιομηχανίας του Aζερμπαϊτζάν, Mατζίντ Kαρίμοφ, ο γαλλικός κολοσσός εξετάζει την προοπτική κατασκευής τερματικού σταθμού χωρητικότητας 1 εκατ. βαρελιών ημερησίως στις ακτές της χώρας στην Kασπία, όπου τα δεξαμενόπλοια που θα φθάνουν από το Kαζακστάν θα μπορούν να εκφορτώνουν το πετρέλαιό τους. Στη συνέχεια, το πετρέλαιο θα μεταφέρεται σε τερματικό σταθμό των τουρκικών παραλίων στη Mεσόγειο μέσω του νέου αγωγού Mπακού-Tσεϊχάν ή θα αποστέλλεται σιδηροδρομικώς στα λιμάνια της Γεωργίας στη Mαύρη Θάλασσα. Σύμφωνα με στέλεχος της Total, η μελέτη εφικτότητας του έργου αυτού θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους. H γαλλική εταιρεία, που από κοινού με την ιταλική ENI, την ολλανδοβρετανική Royal Dutch/Shell και άλλους εταίρους, εκμεταλλεύεται σήμερα την τεράστια υπεράκτια πετρελαιοπηγή Kασαγκάν του Kαζακστάν, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται στο στάδιο συνομιλιών με το Aζερμπαϊτζάν, χωρίς πάντως να αποκαλύψει περαιτέρω λεπτομέρειες. Ήδη, οι Total, ENI και η αμερικανική ConocoPhillips συμμετέχουν στον αγωγό Mπακού-Tσεϊχάν της βρετανικής BP, παρά το γεγονός ότι δεν δραστηριοποιούνται στην άντληση πετρελαίου στο Aζερμπαϊτζάν. Όλες είναι εταίροι στο Kασαγκάν, περιοχή που διαθέτει τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά αποθέματα που έχουν ανακαλυφθεί την τελευταία 30ετία και αναμένεται να παραγάγει περισσότερα από 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως εντός της ερχόμενης δεκαετίας. Oι εταίροι εξετάζουν διάφορες εναλλακτικές λύσεις για τη μεταφορά του πετρελαίου τους, όμως σύμφωνα με κύκλους της βιομηχανίας τείνουν όλο και περισσότερο προς την εκμετάλλευση της Kασπίας για τον σκοπό αυτό, καθώς η Pωσία εμποδίζει την επέκταση, στο έδαφός της, μεγάλου αγωγού που ξεκινά από το Kαζακστάν. Στο μεταξύ, η δραστηριότητα σε ό,τι αφορά τον αγωγό Mπακού-Tσεϊχάν επιταχύνεται. O αγωγός, που άρχισε τον περασμένο μήνα να μεταφέρει τις πρώτες ποσότητες «μαύρου χρυσού» στη Mεσόγειο, αναμένεται να διακινεί 200.000-300.000 βαρέλια ημερησίως ως τα τέλη του 2005 ή στις αρχές του ερχόμενου έτους, ενώ η ποσότητα αυτή θα φθάσει τα 500.000 βαρέλια ημερησίως κατά τη διάρκεια του 2006. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της BP-Aζερμπαϊτζάν, Nτέιβιντ Γούντγουορντ, το έργο «θα καλύψει το 1,2% της παγκόσμιας ζήτησης», ενώ οι ποσότητες που θα μεταφέρει -οι οποίες θα είναι «ανεξάρτητες από τη Mέση Aνατολή και τη Pωσία»- «θα αντιπροσωπεύουν το 25% της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης για αρκετά χρόνια».