Με τις τιμές του αργού πετρελαίου να κινούνται πολύ πάνω από τα 50 δολάρια το βαρέλι, ο ΟΠΕΚ αναμένεται ότι στην αυριανή του συνεδρίαση, στη Βιέννη, θα αποφασίσει τη συνέχιση των υψηλών αυτών επιπέδων παραγωγής, στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Ο πρόεδρος του καρτέλ, Αχμάντ Σαμπάχ, καταβάλλει προσπάθειες, προκειμένου να προωθήσει την πρότασή του για αύξηση του ανωτάτου ορίου παραγωγής κατά 500.000 βαρέλια πετρελαίου ημερησίως. Αυτό, ωστόσο, θα αποτελούσε εν πολλοίς συμβολικό βήμα, δεδομένου ότι απλούστατα η παραγωγή θα εναρμονιζόταν με τα τρέχοντα επίπεδα προσφοράς του προϊόντος. Ο περιορισμένος αριθμός εναλλακτικών επιλογών, που έχει αυτή την εβδομάδα το καρτέλ, υπογραμμίζει με τον καλύτερο τρόπο το ότι ο ΟΠΕΚ εμφανίζεται ανήμπορος -τουλάχιστον προς το παρόν- να προχωρήσει σε μικροδιορθώσεις της παραγωγής, έτσι ώστε να οδηγήσει τις διεθνείς τιμές σε υποχώρηση, ακόμα και αν διακατέχεται από μια τέτοια βούληση. Οι υψηλές τιμές πετρελαίου έχουν καταφέρει πλήγματα στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Ωστόσο, τα κράτη-μέλη του καρτέλ αλλά και άλλες πετρελαιοπαραγωγοί χώρες ήδη παράγουν αργό σε τέτοιες υψηλές ποσότητες, ώστε τα παγκόσμια αποθέματα αργού να βρίσκονται κατά πολύ υψηλότερα από τα αντίστοιχα περυσινά. Επιπλέον, ο ΟΠΕΚ δεν θα μπορέσει πριν από τα τέλη του έτους να προχωρήσει σε σημαντική αύξηση της παραγωγής του. Η Σαουδική Αραβία, η μεγαλύτερη εξαγωγός πετρελαίου στον κόσμο και «ντε φάκτο» ηγέτιδα του ΟΠΕΚ, είναι η μόνη χώρα που μπορεί να παραγάγει πολλές πρόσθετες ποσότητες αργού, στο άμεσο μέλλον. Ομως, το σαουδαραβικό πετρέλαιο είναι ποικιλία αργού υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, κάτι που τα διυλιστήρια δεν χρειάζονται ή δεν θέλουν να αγοράζουν στις τρέχουσες τιμές. Βεβαίως, η προσφορά του αργού δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που διατηρεί σε υψηλό επίπεδο τις τιμές των ορυκτών καυσίμων. Οι παράγοντες της αγοράς δείχνουν επίσης μεγάλο ενδιαφέρον και για διυλισμένα προϊόντα, όπως βενζίνη και ντίζελ, εξαιτίας των φόβων για στενότητα στην προφορά, αργότερα φέτος. Εν τω μεταξύ, ο ΟΠΕΚ παράγει ήδη σχεδόν στα όρια των δυνατοτήτων του και η Σαουδική Αραβία επί μήνες διακηρύσσει ότι είναι διατεθειμένη να φθάσει στα όριά της, αν οι ενδιαφερόμενοι θέλουν να προμηθευτούν μεγαλύτερες ποσότητες αργού. (Από τη Ναυτεμπορική, 14/6/05)