Η διαρκής ανατίμηση των πετρελαϊκών τιμών -τα οποία κατάφεραν να ξεπεράσουν το «φράγμα» των 60 δολαρίων το βαρέλι- αποτελεί, επιτέλους, έναυσμα για τις ενεργειακές εταιρείες να αυξήσουν τις δαπάνες με στόχο τη μεγαλύτερη παραγωγή. Όμως οι δύο δεκαετίες «αιματηρών» μέτρων μείωσης του κόστους, στη διάρκεια μιας εποχής χαμηλών τιμών, έχουν επηρεάσει την παραγωγική δυναμικότητα της πετρελαϊκής βιομηχανίας, περιορίζοντας και την απαραίτητη τεχνογνωσία για την εξασφάλιση μεγαλύτερων αποθεμάτων. Η αύξηση των δαπανών αναμένεται να οδηγήσει σε μεγαλύτερη δραστηριότητα εξόρυξης και διύλισης προς τα τέλη της δεκαετίας, εξέλιξη που θα μπορούσε να συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών. Προς το παρόν όμως, η αύξηση της επενδυτικής δραστηριότητας δημιουργεί ένα ακόμη πρόβλημα: Οι εταιρείες στον τομέα πετρελαϊκών υπηρεσιών βρίσκονται αντιμέτωπες με εμπόδια στην εκτέλεση παραγγελιών, γεγονός που συνεπάγεται καθυστερήσεις στα έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπως και υψηλότερες τιμές για τη διεκπεραίωσή τους. Αυτές οι καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος θα μπορούσαν να κρατήσουν σε υψηλά επίπεδα τις τιμές αργού, τουλάχιστον μέχρι να αρχίσει η εκμετάλλευση των νέων projects. Aκόμη περισσότερο, εκφράζονται ανησυχίες μήπως δεν υπάρξει επαρκής τεχνογνωσία για το σχεδιασμό πολύπλοκων έργων. Στις ΗΠΑ, αριθμός των μηχανικών που εξειδικεύονται σε πετρελαϊκά προγράμματα έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ από τη δεκαετία του '80. Στο Κατάρ, το οποίο προσπαθεί να εκμεταλλευθεί τα αποθέματα φυσικού αερίου -τα τρίτα μεγαλύτερα στον κόσμο- η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Απρίλιο ότι θα ματαιώσει τρία έργα μετατροπής φυσικού αερίου σε υγρά καύσιμα. Η καθυστέρηση οφείλεται στην έλλειψη μηχανικών για το σχεδιασμό των εργοστασίων. Αλλά και αξιωματούχοι στη Σαουδική Αραβία -τη μεγαλύτερη χώρα εξαγωγής αργού, η οποία ελέγχει σχεδόν το ένα τέταρτο των πετρελαϊκών αποθεμάτων της Γης- υποστηρίζουν ότι έχει εκτιναχθεί στα ύψη το κόστος των έργων εκμετάλλευσης πετρελαίου. Στις αρχές του έτους, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε πρόγραμμα, ύψους 50 δισ. δολαρίων, για την επέκταση των δραστηριοτήτων της πετρελαϊκής της βιομηχανίας μέσα στην επόμενη πενταετία. (Από τη Ναυτεμπορική, 29/6/05)