Πυρά από ευρωβουλευτές όλους του πολιτικού φάσματος δέχθηκε η νέα πρόταση της Κομισιόν να επιβάλει χρεώσεις για τις εκπομπές άνθρακα των αερογραμμών που χρησιμοποιούν τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.

Πυρά από ευρωβουλευτές όλους του πολιτικού φάσματος δέχθηκε η νέα πρόταση της Κομισιόν να επιβάλει χρεώσεις για τις εκπομπές άνθρακα των αερογραμμών που χρησιμοποιούν τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο.

«Φαινόμαστε γελοίοι», είπε η συντηρητική ευρωβουλευτής Jacqueline Foster αναφερόμενη στις νέες προτάσεις για το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από την 1ηΙανουαρίου.

«Το σύστημα δεν θα εξοικονομούσε ποτέ εκπομπές CO2», υπογράμμισε. «Η πλειοψηφία στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας ψήφισε κατά, και δεν σας άρεσε αυτό που είπε η πλειοψηφία. Δεν σας αρέσει η αμοιβαία συναίνεση».

Τον περασμένο μήνα η Κομισιόν μείωσε το πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων κανόνων του συστήματος εμπορίας εκπομπών (ETS) αποκλείοντας τις εκπομπές πάνω στο διεθνή εναέριο χώρο, ύστερα από τις συνομιλίες στο πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας στο Μόντρεαλ.

Η Κομισιόν χορήγησε επίσης εξαιρέσεις στις αναπτυσσόμενες χώρες από το εν λόγω σύστημα, σε περίπτωση που εκπέμπουν λιγότερο από το 1% των παγκόσμιων εκπομπών από τις αερομεταφορές. Αυτό ωστόσο, θα μπορούσε να εφαρμοστεί στα 166 από τα 192 μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

Το τελικό κείμενο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας καταρτίστηκε εν μέσω ισχυρών αντιθέσεων από τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα για τους κανόνες της ΕΕ. Ωστόσο οι ευρωβουλευτές το επέκριναν ως αδύναμο και ανεπαρκές.

Για τους Συντηρητικούς, η Κομισιόν έπραξε προσβάλλοντας την ιδέα της αμοιβαίας συναίνεσης και της πολυμέρειας. Αυτή τη θέση συμμερίζεται και αεροπορική βιομηχανία.

Σε συζήτηση στην Ευρωβουλή στις 13 Νοεμβρίου, ο Karl Heinz Haag, επικεφαλής περιβαλλοντικών υποθέσεων της Lufthansa, είπε πως οι προτάσεις της Κομισιόν δεν λαμβάνουν υπόψη «την πιθανότητα διεθνών συγκρούσεων» που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν.

Έκανε έκκληση για μια «παγκόσμια προσέγγιση» από την ΕΕ, όπως η συμφωνία με τρίτες χώρες. Ωστόσο για την Κομισιόν πρόκειται για ένα ζήτημα κυριαρχίας.

Κυριαρχία

Η Elina Bardram, επικεφαλής της μονάδας για την παγκόσμια αγορά άνθρακα, είπε ότι οι ευρωπαϊκοί κανόνες δεν έγιναν στη βάση της αντίθεσης των τρίτων χωρών. Αυτές οι χώρες, τόνισε, «πρέπει να τηρήσουν τους τοπικούς κανόνες».

Ο Bill Hemmings από την ΜΚΟ Μεταφορές και Περιβάλλον, υπογράμμισε: «Εάν θέλεις να μπεις στο σπίτι της Ευρώπης θα πρέπει σε παρακαλώ να βγάλεις τα παπούτσια σου και να τηρήσεις τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Οι ξένες αεροπορικές εταιρίες που λειτουργούν στην Ευρώπη θα πρέπει να τηρήσουν αυτή την αρχή όπως ακριβώς όλοι οι άλλοι. Ή η αεροπορία ζητά εξαίρεση από το ευρωπαϊκό δίκαιο; Η Κομισιόν πρότεινε το απόλυτο ελάχιστο που θα μπορούσε να κάνει και ακόμη διατηρεί τον έλεγχο της κυριαρχίας της».

Ακόμη και με μικρότερη γεωγραφική κάλυψη, η Ευρώπη θα μπορούσε να επιτύχει τις ίδιες μειώσεις CO2 μειώνοντας τις διαθέσιμες άδειες εκπομπών άνθρακα, πρόσθεσε.

Ο Brian Simpson, επικεφαλής της επιτροπής μεταφορών της Ευρωβουλής (σοσιαλιστής), είπε πως μετάνιωσε που δεν ζήτησε το σύστημα εμπορίας εκπομπών να θεωρηθεί κοινή αρμοδιότητα με την επιτροπή περιβάλλοντος, που θεωρείται λιγότερο συντηρητική. Ωστόσο τόνισε πως η πρόταση της Κομισιόν είναι σήμερα στο τραπέζι, επειδή «αυτό αποφάσισε με πλειοψηφία το Κοινοβούλιο εκείνη την περίοδο».

«Από το 2005, η πολιτική προτεραιότητα έχει αλλάξει από τη διάσωση του πλανήτη στη διάσωση της απασχόλησης», συνέχισε.

Η τωρινή κατάσταση είναι «μπερδεμένη» με την πλειονότητα των κρατών μελών να μην έχει πάρει θέση και την Κομισιόν να μην έχει «Σχέδιο Β».

Φόρος επί της κηροζίνης;

Το Σχέδιο Β επίσης αναφέρθηκε από ευρωβουλευτή των Πρασίνων Michael Cramer.

Είπε πως στη Γερμανία οι αεροπορικές δέχθηκαν το σύστημα εμπορίας εκπομπών μόνο και μόνο για να αποφύγουν έναν φόρο επί της κηροζίνης, που θα ήταν πολύ ακριβότερος. Η πρόταση μιας τέτοιας εναλλακτικής θα μπορούσε να πιέσει τις τρίτες χώρες να μπουν στις συνομιλίες, ισχυρίστηκε.

«Ο φόρος επί της κηροζίνης συνιστά σαφώς απειλή για τις αερογραμμές […] θα μπορούσε να πιέσει και θα ήθελα να δω πώς θα αντιδρούσαν Κίνα και Ρωσία», πρόσθεσε.

Σε πρόσφατηέκθεσήτης η ΜΚΟ Μεταφορές και Περιβάλλον τόνισε πως οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις χάνουν περίπου 40δις € ετησίως από την έλλειψη βασικής φορολογίας στις αερογραμμές.