Για τους επενδυτές στην αγορά πετρελαίου η μάχη γίνεται δυσκολότερη. Μετά την είδηση των τρομοκρατικών επιθέσεων στο Λονδίνο ο «μαύρος χρυσός» έκανε βουτιά περίπου 7% και μετά ανέκαμψε κατά 6%, όλα αυτά μέσα σε λίγες ώρες. Τέτοιες μεγάλες ημερήσιες διακυμάνσεις είναι σπάνιες, ακόμα και σε συνήθεις ασταθείς εμπορευματικές αγορές. Αλλά, οι επενδυτές πετρελαίου ίσως θα πρέπει να τις συνηθίσουν. Με την τιμή του αργού να έχει διπλασιαστεί την τελευταία διετία σε περίπου 60 δολάρια το βαρέλι η αγορά κινείται στην κόψη του ξυραφιού. Λόγω της στενότητας της προσφοράς και της γαργαντουανής ζήτησης, τα 100 δολάρια το βαρέλι ίσως δεν είναι κάτι που θεωρείται εκτός πάσης συζήτησης, υποστηρίζουν ορισμένοι αναλυτές. Ωστόσο, αν -όπως πιστεύουν άλλοι- η ενεργειακή ζήτηση έχει πλέον κορυφωθεί, κυρίως στην Κίνα, η τιμή μπορεί απλώς να πέσει στα 30 δολάρια το βαρέλι. Βεβαίως, φυσικές καταστροφές ή σοκ που οφείλονται στον ανθρώπινο παράγοντα, όπως καταιγίδες ή πολιτικές επαναστάσεις, πάντα έχουν επιπτώσεις στη διαμόρφωση των τιμών πετρελαίου. Αυτό που φαίνεται πως έχει αλλάξει είναι η ικανότητα της αγοράς να αντιμετωπίζει βραχυπρόθεσμες κρίσεις. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, μια απότομη αλλαγή της τιμής θα αντιμετωπιζόταν με την άποψη ότι τελικά θα υποχωρήσει έτσι ώστε να εναρμονιστεί με τις μακροπρόθεσμες προοπτικές για τη διαμόρφωση των τιμών. Οι αναλυτές είχαν συμφωνήσει, γενικά, στο ότι η μακροπρόθεσμη τιμή πετρελαίου ήταν μεταξύ 20 και 25 δολαρίων. Τον Οκτώβριο του 2000, όταν εκδηλώθηκε η επίθεση στο USS Cole, η τιμή σποτ έφθασε τα 38 δολάρια αλλά για το πετρέλαιο παράδοσης μετά 5-10 χρόνια η τιμή έφθασε τα 20 δολάρια. Η διαφορά αυτή αποτύπωνε την άποψη ότι σε κάποια στιγμή οι τιμές θα υποχωρήσουν έτσι ώστε να πλησιάσουν περισσότερο το μακροπρόθεσμο κόστος παραγωγής. Αναλυτές και επενδυτές έχουν βρεθεί προ διλημμάτων από νέους και απρόβλεπτους παράγοντες στο ενεργειακό σύστημα: τη ραγδαία αύξηση της ζήτησης από την Κίνα, την άνοδο της φορολογίας στις αναπτυσσόμενες χώρες, που θα αυξήσει το κόστος παραγωγής πετρελαίου, και τον αυξανόμενο ρόλο των κερδοσκόπων και άλλων επενδυτών στις αγορές πετρελαίου. «Αυτό που πλέον έχουμε χάσει είναι η ικανότητα να αντιμετωπίσουμε την αγορά πετρελαίου ως σημείο αναφοράς, μιας και αυξάνει όλο και περισσότερο η επενδυτική αβεβαιότητα», τονίζει ο Τζέφρι Κέρι, επικεφαλής του τμήματος εμπορευματικών ερευνών στην Goldman Sachs στο Λονδίνο. (Από τη Ναυτεμπορική – The Wall Street Journal, 14/7/05)