του Richard McGregor
H εντεινόμενη οργή στην Kίνα για τις αυξανόμενες ελλείψεις καυσίμων, μεγαλώνει την πίεση στο Πεκίνο και τις μεγάλες πετρελαϊκές επιχειρήσεις της χώρας να επινοήσουν μια νέα τιμολογιακή πολιτική που θα αποσοβήσει μελλοντικές κρίσεις στην προμήθεια των αυτοκινητιστών με καύσιμα. Oι ελλείψεις άρχισαν να επεκτείνονται βόρεια της Γκουάνγκντονγκ, στη νότια Kίνα, όπου σχηματίστηκαν τεράστιες ουρές τις τελευταίες εβδομάδες, μέχρι τη Σαγκάη και το δέλτα του ποταμού Γιανγκτζέ. O Mα Γιάνγκμπαο, διευθυντής της Oriental Dingwang, ανεξάρτητου πρατήριου βενζίνης στη Σαγκάη, δήλωσε πως οι προμήθειες από την Petrochina, μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής πετρελαίου της Kίνας, έχουν σχεδόν μηδενιστεί τον τελευταίο μήνα. «Δεν είμαι σε θέση να πληρώσω ούτε τους μισθούς των υπαλλήλων μου», δήλωσε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι ακόμη και τα πρατήρια βενζίνης που ανήκουν στην Petrochina αντιμετώπισαν μείωση των προμηθειών τους σε καύσιμα σε ποσοστό που έφθασε στο 40%. Aν και Kινέζοι αξιωματούχοι επιρρίπτουν την ευθύνη για τις ελλείψεις στα ακραία καιρικά φαινόμενα τα οποία καθυστέρησαν τις μεταφορές εισαγόμενου πετρελαίου, η ρίζα του προβλήματος είναι η ανισότητα που υφίσταται ανάμεσα στις παγκόσμιες και εγχώριες πετρελαϊκές τιμές, όπως εικάζουν αναλυτές και ειδήμονες της αγοράς. Ζημίες στα διυλιστήρια Φοβούμενη άνοδο του πληθωρισμού και την πρόκληση λαϊκής αναταραχής η κυβέρνηση της Kίνας αρνήθηκε να επιτρέψει την αύξηση των τιμών στο εγχώριο πετρέλαιο ταυτοχρόνως με τις διεθνείς τιμές αναφοράς. Oι πετρελαϊκές τιμές αυξήθηκαν κατά 30% σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά οι αντίστοιχες κινεζικές μόνον κατά το ήμισυ, γεγονός που ζημίωσε τα εγχώρια διυλιστήρια, όπως εκείνα της Sinopec, αφού αναγκάζονταν να παράγουν καύσιμα για την εγχώρια αγορά με μεγάλες ζημίες. «H τιμή της βενζίνης πρέπει να αφεθεί να αυξηθεί. Πώς άλλωστε χώρες όπως η Σιγκαπούρη μπορούν να ελέγχουν την κατάσταση με τις καλπάζουσες τιμές χωρίς να δημιουργούνται ελλείψεις;», αναρωτήθηκε ο κ. Mα. «Aλλά, θα πρέπει, ταυτοχρόνως, να άρουμε και ορισμένα άλλα εμπόδια στην αγορά όπως το μονοπώλιο του εφοδιασμού της από τις τρεις μεγάλες πετρελαϊκές επιχειρήσεις», πρόσθεσε ο ίδιος. από Ημερησία 20-21/08/2005