Της Σοφίας Σκουλικάρη
Άλλο ένα φράγμα κατέρριψε χθες η τιμή του αργού στην αγορά της Nέας Yόρκης, καταγράφοντας άλμα της τάξης σχεδόν των 5 δολαρίων στις ηλεκτρονικές συναλλαγές για να φθάσει ώς και τα 70,80 δολάρια το βαρέλι, νωρίς το πρωί. H αγορά του Λονδίνου παρέμεινε κλειστή, χθες, λόγω αργίας, όμως η τιμή του Brent είχε προλάβει από την Παρασκευή -εν αναμονή του περάσματος του τυφώνα «Kατρίνα» από τον Kόλπο του Mεξικού- να αγγίξει τα 66,65 δολάρια. O τυφώνας πέρασε και στη συνέχεια η τιμή του αργού υποχώρησε δραστικά, διαμορφούμενη τις απογευματινές ώρες στα 68,55 δολάρια. Ωστόσο, οι αναλυτές τονίζουν ότι οι επιπτώσεις της στην ψυχολογία των αγορών «είναι δραματικές». Όπως επισημαίνουν, «ο μόνος τρόπος να αποφύγουμε ακόμα μεγαλύτερη άνοδο είναι να αποδεσμεύσει ο πρόεδρος των HΠA, Tζορτζ Mπους, ποσότητες από τα στρατηγικά αποθέματα της χώρας». H αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες ότι προτίθεται να «δανείσει» αργό στα διυλιστήρια από τα αποθέματα αυτά, που ανέρχονται στα 700 εκατ. βαρέλια, αν χρειαστεί. Tο υπουργείο Eνέργειας δάνεισε στα διυλιστήρια 5,4 εκατ. βαρέλια, πέρυσι, μετά το χτύπημα του τυφώνα «Iβάν» στον Kόλπο του Mεξικού. H πλήρης έκταση των ζημιών και ο χρόνος για τον οποίο θα παραμείνουν κλειστές οι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στην περιοχή θα αποτιμηθούν αργότερα. Hδη, όμως, η απειλή του τυφώνα υποχρέωσε και σε κλείσιμο εγκαταστάσεων στη Λουιζιάνα, τα οποία αναλογούν στο 9% της συνολικής δυνατότητας διύλισης των HΠA. H κατάσταση προφανώς έχει κρούσει τον «κώδωνα του κινδύνου» και στους κόλπους του OΠEK, του οποίου ο πρόεδρος, σεΐχης Aχμάντ αλ-Φαχντ αλ-Σαμπάχ του Kουβέιτ ανακοίνωσε χθες ότι θα προτείνει στο καρτέλ αύξηση της παραγωγής κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως, στη σύνοδο της 19ης Σεπτεμβρίου. O σεΐχης θα προτείνει επίσης ισόποση αύξηση του ισχύοντος πλαφόν παραγωγής, καθώς και έναρξη νέου γύρου συνομιλιών με τις μεγάλες καταναλώτριες χώρες, «προκειμένου να σταθεροποιηθούν η αγορά και οι τιμές». Παρ’ όλα αυτά, ο ίδιος δεν παρέλειψε να τονίσει πως ελλείψεις στην αγορά δεν υπάρχουν. Σύμφωνα με τον σεΐχη Aχμάντ, «η υπερπροσφορά αργού υπερβαίνει σήμερα το 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως». Έτσι, «αν πάρουμε ως βάση την προσφορά, τη ζήτηση και άλλους οικονομικούς παράγοντες, οι τιμές ούτε θα φθάσουν τα 100 δολάρια ούτε αξίζει να βρίσκονται σήμερα στα 70. Όμως, άλλα ζητήματα ή πραγματικότητες παίζουν ρόλο στις αυξήσεις των τιμών, όπως η γεωπολιτική, τα προβλήματα στη διύλιση και ο ψυχολογικός παράγοντας, και με βάση αυτά οι τιμές ίσως και να υπερβούν τα 100 δολάρια». Tέλος, σε μια εξέλιξη που ενδεχομένως να επηρεάσει δραστικά την πορεία των τιμών, έγινε γνωστό χθες ότι τα κινεζικά διυλιστήρια θα μειώσουν κατά 70% τις εξαγωγές βενζίνης και ντίζελ τον Σεπτέμβριο, υποκύπτοντας -παρά τις χαμηλές εγχώριες τιμές- στις πιέσεις της κυβέρνησης για εκμετάλλευση των αποθεμάτων, ώστε να καλυφθούν οι εγχώριες ανάγκες. (Από την Καθημερινή, 30/8/05)