Ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Δημήτρης Σιούφας κατέθεσε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Απελευθέρωση της Αγοράς Φυσικού Αερίου, το πρώτο από τα τρία νομοσχέδια με τα οποία ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο για την απελευθέρωση, με κανόνες, της αγοράς ενέργειας. Με το νομοσχέδιο για την αγορά του φυσικού αερίου, ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο για τη δημιουργία μιας νέας, απελευθερωμένης αγοράς φυσικού αερίου στη χώρα μας. Τα βασικότερα σημεία του νέου θεσμικού πλαισίου για την αγορά του φυσικού αερίου είναι: Πρώτον: Το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς του φυσικού αερίου, με ορισμό νέων Επιλεγόντων Πελατών (πελάτες που έχουν δικαίωμα επιλογής του προμηθευτή τους), πέραν εκείνων που προβλέπονταν από τον Ν.3175 του 2003. Συγκεκριμένα, ορίζονται Επιλέγοντες Πελάτες: ▪ Από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου, όλοι οι κάτοχοι άδειας συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας, με ετήσια κατανάλωσή άνω των 100.000MWh. ▪ Από 15 Νοεμβρίου 2008, οι μη οικιακοί πελάτες που είναι εγκατεστημένοι εκτός των γεωγραφικών περιοχών δικαιοδοσίας των ΕΠΑ, καθώς επίσης οι ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης, για νέες ποσότητες φυσικού αερίου, πέραν εκείνων, για την προμήθεια των οποίων έχουν συνάψει σύμβαση με την ΔΕΠΑ. ▪ Από 15 Νοεμβρίου 2009, όλοι οι οικιακοί πελάτες που δεν βρίσκονται εντός γεωγραφικής περιοχής αρμοδιότητας των ΕΠΑ. ▪ Από τη λήξη του χρόνου ισχύος των αδειών των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, όπως έχει ορισθεί κατά το χρόνο έκδοσής τους, οι λοιποί πελάτες των ΕΠΑ αυτών. ▪ Οι ΕΠΑ που συστήνονται μετά τη θέσπιση των διατάξεων του προτεινόμενου σχεδίου νόμου. Δεύτερον: Η δραστηριοποίηση στην ελληνική επικράτεια, άλλων προμηθευτών, πέραν της ΔΕΠΑ Α.Ε., μετά τη λήψη της σχετική άδεια. Για την πληρέστερη προστασία των καταναλωτών και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, παρέχεται εξουσιοδότηση για τη θέσπιση του Κώδικα Προμήθειας, με τις διατάξεις του οποίου θα ρυθμίζεται ο τρόπος άσκησης της δραστηριότητας προμήθειας φυσικού αερίου σε επιλέγοντες πελάτες. Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα επιβολής ειδικών υποχρεώσεων σε προμηθευτές οι οποίοι κατέχουν δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Τρίτον: Η ίδρυση ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία «Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε.» (ΔΕΣΦΑ), 100% θυγατρικής της ΔΕΠΑ, στην οποία μεταβιβάζεται, χωρίς δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασης, η κυριότητα του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και στην οποία παραχωρούνται όλα τα δικαιώματα εκμετάλλευσης, ανάπτυξης, συντήρησης και λειτουργίας του. Επιπλέον, για χρονικό διάστημα 10 ετών από τη σύστασή του ΔΕΣΦΑ, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης διορίζονται (και ανακαλούνται) όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του ΔΕΣΦΑ. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η υψηλή περιουσιακή βάση της ΔΕΠΑ Α.Ε., καθώς και ο αποτελεσματικός λειτουργικός διαχωρισμός και η ανεξαρτησία του ΔΕΣΦΑ από την ΔΕΠΑ, γεγονός που καθιστά εφικτή την χωρίς διακρίσεις πρόσβαση των χρηστών (προμηθευτών και πελατών) στο ΕΣΦΑ. Τέταρτον: Η χορήγηση αδειών για την κατασκευή, κυριότητα, λειτουργία και την εκμετάλλευση Ανεξάρτητων Συστημάτων Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), βάσει αντικειμενικών και διάφανων κριτηρίων, καθώς και η χορήγηση αδειών για τη διαχείριση και εκμετάλλευση των ΑΣΦΑ. Πέμπτον: Η πρόσβαση των χρηστών στο ΕΣΦΑ, χωρίς διακρίσεις κατά τρόπο διαφανή, ώστε να προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός στην αγορά φυσικού αερίου. Έκτον: Ο λογιστικός διαχωρισμός για τις δραστηριότητες προμήθειας σε επιλέγοντες και μη επιλέγοντες πελάτες, όπως επίσης η υποχρέωση τήρησης χωριστών λογαριασμών από επιχειρήσεις που ασκούν περισσότερες από μία δραστηριότητες φυσικού αερίου για κάθε μία από τις δραστηριότητες αυτές, ώστε να αποφεύγονται τυχόν διακρίσεις και σταυροειδείς επιδοτήσεις.