Shell - Statoil: Η Χρήση Διοξειδίου του Άνθρακα θα διευκολύνει την Άντληση του Πετρελαίου (09/03/2006)

Πεμ, 9 Μαρτίου 2006 - 10:13
Ένα βήμα πιο κοντά στην αύξηση της πετρελαϊκής παραγωγής τους, το οποίο όμως φιλοδοξούν ότι θα συμβάλει και στον περιορισμό του φαινομένου του θερμοκηπίου, σχεδιάζουν οι ενεργειακοί κολοσσοί Statoil και Royal Dutch / Shell. Πρόκειται για το παγκοσμίως μεγαλύτερο έργο ταφής βιομηχανικών αερίων κάτω από τον βυθό της θάλασσας, έξω από τη Νορβηγία. Πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού το έργο αυτό -το ύψος του οποίου θα φθάσει το 1,2-1,5 δισ. δολάρια- θα είναι το πρώτο στο οποίο θα γίνει χρήση διοξειδίου του άνθρακα για την «προώθηση» πετρελαίου σε στρώματα πιο κοντά στην επιφάνεια. Αντίστοιχη διαδικασία εφαρμόζεται στο Τέξας, σε πετρελαιοπηγές στη στεριά, ήδη από τη δεκαετία του ’70, ενώ έργα συγκέντρωσης και αποθήκευσης τουλάχιστον 1 εκατ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως πραγματοποιούνται ήδη στον Καναδά, στην Αλγερία και στην πετρελαιοπηγή της Statoil, Sleipner, έξω από τη Νορβηγία. Όπως επισήμανε σε συνέντευξη Τύπου ο διευθύνων σύμβουλος της Statoil, Χέλγκε Λουντ, «αν επιτύχουμε, η τεχνολογία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλες πετρελαιοπηγές στη Νορβηγία και διεθνώς». Βάσει των σχεδίων που ανακοινώθηκαν χθες, η Statoil θα συγκεντρώσει διοξείδιο του άνθρακα από τεράστιο εργοστάσιο ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο θα έχει δυνατότητα παραγωγής 860 μεγαβάτ, θα λειτουργεί με φυσικό αέριο και θα κατασκευαστεί στο συγκρότημα Tjeldbergodden της νορβηγικής εταιρείας. Το διοξείδιο του άνθρακα θα διοχετεύεται, στη συνέχεια, μέσω αγωγού στην πετρελαιοπηγή Draugen της Shell έξω από τη Νορβηγία -και αργότερα και στην πετρελαιοπηγή Heidrun της Statoil- όπου και θα εγχέεται σε υποθαλάσσια κοιτάσματα, ωθώντας το πετρέλαιο προς τα πάνω. Σύμφωνα με το ανακοινωθέν, το έργο -που σχεδιάζεται να ξεκινήσει το 2010-12- από κοινού με την κατασκευή του περί ου ο λόγος εργοστασίου στη δυτική Νορβηγία θα χρειαστεί «σημαντική κρατική χρηματοδότηση και ανάμειξη». Ο κ. Λουντ εξέφρασε την εκτίμηση πως το έργο, χάρις στο οποίο θα επιτραπεί η ταφή 2-2,5 τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, θα κοστίσει 8-10 δισ. νορβηγικές κορόνες (1,19-1,49 δισ. δολάρια). Η κατασκευή του εργοστασίου θα κοστίσει 4-4,5 δισ. κορόνες, ποσό αντίστοιχο με το κόστος του συστήματος συγκέντρωσης διοξειδίου του άνθρακα και των αγωγών. Ο κ. Λουντ δεν διευκρίνισε το ύψος της κρατικής συμμετοχής. Είναι, όμως, χαρακτηριστικό ότι πολλές άλλες εταιρείες έχουν αναβάλει αντίστοιχα σχέδια λόγω του υψηλού κόστους. Η υπουργός Περιβάλλοντος της Νορβηγίας, Έλεν Μπγιερνόι, εξήρε το σχέδιο, χαρακτηρίζοντάς το «καθρέφτη της Νορβηγίας ως έθνους με περιβαλλοντικά φιλική τεχνολογία». Δεν αποκάλυψε, όμως, πώς θα βοηθήσει στο έργο η κυβέρνηση της χώρας. Τα συνδικάτα, από την πλευρά τους, χαιρέτισαν το σχέδιο των δυο εταιρειών. Αν, πάντως, όλα προχωρήσουν όπως έχουν σχεδιαστεί, οριστική απόφαση για την επένδυση θα ληφθεί ώς τα τέλη του 2008, το εργοστάσιο θα αρχίσει να κατασκευάζεται το 2010-2011 και το πρώτο διοξείδιο του άνθρακα θα μεταφερθεί στο Draugen το 2011-2012. (Καθημερινή, 9/3/06)