Του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Σε αυξήσεις αντί για μειώσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου οδηγεί η πρόσφατη απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης. Η αναμενόμενη εδώ και μήνες απόφαση, βασικό συστατικό για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, καθώς λειτουργούν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής όπως των ΕΛΠΕ και της ΗΡΩΝ, έστω και με προβλήματα, ενώ αναμενόταν να μειώσει τις «ταρίφες» χρήσης του δικτύου, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να προβούν σε συμφωνίες προμήθειας με κανόνες αγοράς, τις αύξησε. Το αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση της τελικής τιμής του καυσίμου, καθώς αυτή προσδιορίζεται από την τιμή στα σύνορα, συν το τέλος χρήσης του δικτύου. Συγκεκριμένα, ενώ στο προσχέδιο απόφασης για το 2006 το τέλος δέσμευσης χωρητικότητας ανερχόταν σε 606 ευρώ ανά μεγαβατώρα (γίνεται αναγωγή στο φυσικό αέριο), στην τελική απόφαση που δημοσιεύτηκε το ποσό αυτό αυξήθηκε κατά 14% και έφτασε τα 693 ευρώ. Για το 2007 από 586 ευρώ η μεγαβατώρα αυξήθηκε σε 625 (+6,5%) και μόνο από το 2008 επέρχεται μια μικρή μείωση της τάξης του 3% (541 ευρώ αντί της αρχική πρότασης 555 ευρώ). Η όλη μεθόδευση έγινε με μαγείρεμα των παραδοχών, προκειμένου να αυξηθεί το κόστος χρήσης της υποδομής ανά μονάδα. Δηλαδή στα σενάρια κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά τα επόμενα χρόνια, μειώθηκαν οι ποσότητες που θα απορροφήσει η Ελλάδα, προκειμένου να αυξηθεί το κόστος ανά μεγαβατώρα, ενώ μειώθηκαν και τα χρόνια εξομάλυνσης. Τέλος, να σημειωθεί ότι παρά την έκδοση της απόφασης για τις ταρίφες χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, ο προσδιορισμός του πραγματικού κόστους του καυσίμου, τόσο για τους ηλεκτροπαραγωγούς όσο και τους άλλους μεγάλους καταναλωτές, θα εξαρτηθεί από τον κώδικα διαχείρισης του δικτύου, ο οποίος θα είναι έτοιμος στο τέλος Απριλίου. (Ελευθεροτυπία, 17/3/06)