Με την τιμή του αργού να βρίσκεται κάτω από τα 30
δολ. το βαρέλι στις διεθνείς αγορές, έχει αναζωπυρωθεί τις τελευταίες ημέρες
στη χώρα μας το ερώτημα: «Γιατί ο καταναλωτής δε βλέπει ανάλογη μείωση στην
αντλία;» Όμως, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, αλλά και όπως έχει
αναδείξει πολλές φορές το
energia.
gr (βλ. πιο πρόσφατα
εδώ), ο βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της
τελικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα δεν είναι το αργό πετρέλαιο, αλλά οι φόροι και οι
δασμοί, οι οποίοι σήμερα αντιστοιχούν στο
68% της τιμής της αμόλυβδης.
Ειδικότερα, η τιμή του αργού αποτελεί μόλις το 23% της τιμής της αμόλυβδης προ ΦΠΑ,
ή το 28% μετά από ΦΠΑ. Αλλά, όπως τονίζουν οι ίδιοι παράγοντες, ακόμη κι αν υποθέσουμε
ότι η τιμή του αργού μειωθεί περαιτέρω
κατά 50%, τότε ο καταναλωτής θα δει μείωση στην τιμή της αντλίας μόλις κατά 14%,
δηλ. το ήμισυ του 28% που προαναφέραμε ή περίπου 20 λεπτά ανά λίτρο. Κι αυτό
γιατί, όπως δείχνουν κι οι παρακάτω αναλυτικοί πίνακες, σήμερα με τον ΕΦΚ να
αποτελεί σχεδόν το 49% της τελικής τιμής της αμόλυβδης και τον ΦΠΑ και τους λοιπούς
φόρους περίπου το 19%, το ποσό που πληρώνει ο καταναλωτής αποτελεί κατά 68% φορολογία
και όχι κατανάλωση καυσίμου. Μάλιστα, στην υποθετική περίπτωση της μείωσης της τιμής
στο αργό, ο Έλληνας καταναλωτής θα πληρώνει στην τελική τιμή κατά 77% περίπου
φόρους και όχι καύσιμο.
Αναλυτικά το πώς
διαμορφώνεται η τελική τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα σήμερα και στην υποθετική
περίπτωση που υπάρξει μείωση της διεθνούς τιμής του αργού κατά 50%:
Η Ελλάδα παραμένει η φτηνότερη χώρα στην περιοχή
Τέλος, όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι, η Ελλάδα παραμένει η φτηνότερη χώρα στην περιοχή όσον αφορά τα καύσιμα. Τα πιο πρόσφατα
στοιχεία της ΕΕ για την τιμή της αμόλυβδης προ φόρων και δασμών στις μεσογειακές
χώρες-μέλη της Ένωσης απεικονίζονται στο παρακάτω διάγραμμα: