Η ευκαιρία ήταν μεγάλη και φαίνεται ότι για μία ακόμη φορά η κυβέρνηση δίστασε να την «αρπάξει από τα μαλλιά» προκειμένου η Ελλάδα να μετατραπεί σε έναν σημαντικό παράγοντα της περιοχής, όπως προσπαθούμε χρόνια και δυστυχώς μέχρι σήμερα είμαστε στα λόγια και όχι στην πράξη. Χάθηκε λοιπόν αυτή η ευκαιρία όταν τον περασμένο Φεβρουάριο τη χώρα μας επισκέφθηκε ο πρόεδρος της ρωσικής εταιρείας φυσικού αερίου Gazprom κ. Μίλερ, κομίζοντας σημαντικές προτάσεις συνεργασίας, σε ένα ταξίδι που είχε τεράστια πολιτική και οικονομική σημασία. Και μόνο το γεγονός ότι στην Ελλάδα είχε έλθει προσωπικά ο ίδιος ο πρόεδρος της Gazprom και μάλιστα για πρώτη φορά είναι σαφής ένδειξη για τη σημασία που έδινε η ρώσικη πλευρά στην επίσκεψη αυτή, αφού μέχρι σήμερα τέτοιους είδους αποστολές και συζητήσεις έκαναν οι αντιπρόεδροι του ρωσικού κολοσσού. Με δεδομένο τον στρατηγικό στόχο της Ρωσίας και την πρόθεσή της να διεισδύσει στην Ευρώπη, ο πρόεδρος της Gazprom έφερε στις βαλίτσες του προτάσεις συνεργασίας που ήταν ιδιαίτερα σημαντικές για την Ελλάδα και την αναβάθμιση της γεωστρατηγικής της θέσης, όμως η κυβέρνηση φαίνεται να δίστασε, προφανώς για να μην ανησυχήσει τους συμμάχους και φίλους Αμερικανούς. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες από εγκυρότατους κυβερνητικούς κύκλους, ο πρόεδρος της Gazprom κ. Μίλερ, που είχε συναντήσει και τον πρωθυπουργό, διατύπωσε προς την κυβέρνηση δύο ουσιαστικές και σημαντικές προτάσεις. Η πρώτη πρόταση αφορούσε στην ανάληψη από τη ρωσική εταιρεία της κατασκευής με δικές της δαπάνες του αγωγού φυσικού αερίου που συνδέει την Τουρκία, την Ελλάδα και την Ιταλία, με την παράκαμψη της Ουκρανίας, η οποία όπως είναι γνωστό δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη διακίνηση των ρωσικών καυσίμων, με την προϋπόθεση βέβαια ότι από τον αγωγό θα διακινείται μόνο το ρωσικό φυσικό αέριο. Η δεύτερη πρόταση της ρωσικής πλευράς αφορούσε στην κατασκευή, επίσης με δικές της δαπάνες, ενός δεύτερου παράλληλου αγωγού με διακλάδωση προς τα Δυτικά Βαλκάνια και ο οποίος μέσω Αλβανίας, Μαυροβουνίου, Σλοβενίας να φθάνει στην Αυστρία, προκειμένου να έχει η Ρωσία εναλλακτικές διαδρομές του φυσικού αερίου και των καυσίμων προς την Ευρώπη. Ακόμη να επισημάνουμε ότι από την πλευρά της ρωσικής εταιρείας κατατέθηκαν προς την κυβέρνηση και άλλες προτάσεις προκειμένου προφανώς να τη δελεάσει για να συναινέσει σε μια στρατηγική συμμαχία μαζί της. Μεταξύ άλλων -σύμφωνα με τις πληροφορίες- η ρωσική πλευρά εξέφρασε την επιθυμία να αγοράσει και να λειτουργήσει τη Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων στη Θεσσαλονίκη, κάτι που φαίνεται να μην έκαμψε την αντίσταση της κυβέρνησης και τη σφοδρή επιθυμία της να μη συναντήσει τη δυσφορία της αμερικανικής πλευράς. Η επιθυμία της Ρωσίας να συσφίγξει τις σχέσεις της με την Ευρώπη και να αυξήσει την επιρροή της ήταν ένας από τους ελάχιστους σοβαρούς λόγους που η Κοντολίζα Ράις ήλθε στην Αθήνα και συζήτησε με την Ντόρα και με τον Καραμανλή το θέμα του ενεργειακού. Είναι χαρακτηριστικό ότι τόσο κατά τη συνάντηση με την Ντόρα όσο και με τον πρωθυπουργό οι πιέσεις που άσκησε η Κοντολίζα Ράις για το θέμα αυτό ήταν ασφυκτικές και επικεντρώθηκε εκεί, βάζοντας πολλές φορές στην άκρη ακόμη και το Κυπριακό, με στόχο να εμποδίσει τη διείσδυση της Ρωσίας στην Ευρώπη. (Το Παρόν, 7/5/06)