Μνημόνιο κατανόησης για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου ΙΑΡ, γνωστού
και ως «Ιόνιου Αγωγού», υπέγραψαν το Μαυροβούνιο, η Κροατία, η Αλβανία και
στελέχη της αζέρικης
SOCAR.
Η συμφωνία, που υπεγράφη στο Ντουμπρόβνικ της Κροατίας στο περιθώριο επενδυτικού
φόρουμ που πραγματοποιήθηκε στις 25 και 26 Αυγούστου, προβλέπει την μεταφορά
αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στις παραπάνω χώρες της Αδριατικής και από εκεί στην
Ιταλία, μέσω του ΙΑΡ ο οποίος θα διασυνδεθεί με τον ΤΑΡ.
Με τη συμφωνία, τη οποία ανακοίνωσε το Υπουργείο Οικονομίας του
Μαυροβουνίου, προσχωρεί στο πρότζεκτ και η αζερική
SOCAR, καθώς το 2007 οι τρεις χώρες
είχαν υπογράψει διακήρυξη προθέσεων για την ανάπτυξη του αγωγού, σχεδιαζόμενης
δυναμικότητας 5
bcm
ετησίως. Το μήκος του αγωγού, από το Σπλιτ της Κροατίας, ως
το Φίερι της Αλβανίας, όπου θα συναντά τον ΤΑΡ, τη βασική «οδό» του «Νοτίου
Διαδρόμου» για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη,
υπολογίζεται σε 530 χλμ. Το κόστος κατασκευής προβλέπεται να φτάσει τα 610
εκατ. ευρώ (683 εκατ. δολ.)
Ο Μαυροβούνιος Υπουργός Οικονομίας,
Vladimir
Kavaric, σύμφωνα με γραπτή δήλωσή του τόνισε
ότι ο
IAP
είναι η μόνη οδός για την αεριοποίηση της χώρας του και γι’
αυτό η κυβέρνηση του Μαυροβουνίου είναι πλήρως αφοσιωμένη στην ταχεία υλοποίησή
του.
Από την πλευρά του, ο Κροάτης ομόλογός του,
Tomislav
Panenic, τόνισε ότι ο
IAP
θα
εμπεδώσει την ενεργειακή σταθερότητα στην περιοχή και πιθανόν να «στρώσει το
δρόμο» για την απελευθέρωση της αγοράς αερίου στην Ευρώπη.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της
SOCAR
για την περιοχή των Βαλκανίων,
Murad
Heydarov, επισήμανε ότι στόχος
της αζέρικης κρατικής εταιρείας φυσικού αερίου είναι να συνδέσει την περιοχή της
Κασπίας με την Αδριατική, ενώ πρόσθεσε ότι το πρότζεκτ του ΙΑΡ κατέχει
σημαντική θέση στη στρατηγική της εταιρείας.
Ας σημειωθεί, επίσης, ότι τα προκαταρκτικά σχέδια του ΙΑΡ προβλέπουν υπεράκτια
σύνδεση και με το υφιστάμενο σύστημα
μεταφοράς αερίου της Βοσνίας – Ερζεγοβίνης. Για το λόγο αυτό, ο Υπουργός Διεθνούς
Εμπορίου της χώρας,
Mirko
Sarovic,
τόνισε ότι η χώρα του στηρίζει αυτό το περιφερειακό πρότζεκτ και την προσέγγιση
που ενσωματώνει και καλεί τα συμβαλλόμενα μέρη να διασφαλίσουν ότι ένα τμήμα της
διαδρομής του θα διέλθει και από τη Βοσνία – Ερζεγοβίνη.