«Η προσπάθεια ουσιαστικής αντιμετώπισης του προβλήματος των ανασφάλιστων οχημάτων μπορεί να ωφελήσει το σύνολο της κοινωνίας, αρκεί η πολιτεία αυτή τη φορά να επιδείξει την απαιτούμενη συνέπεια. Οι διασταυρώσεις θα πρέπει να γίνονται με αποτελεσματικό τρόπο και κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Διαφορετικά θα μιλάμε για μια… τρύπα στο νερό»

«Η προσπάθεια ουσιαστικής αντιμετώπισης του προβλήματος των ανασφάλιστων οχημάτων μπορεί να ωφελήσει το σύνολο της κοινωνίας, αρκεί η πολιτεία αυτή τη φορά να επιδείξει την απαιτούμενη συνέπεια. Οι διασταυρώσεις θα πρέπει να γίνονται με αποτελεσματικό τρόπο και κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Διαφορετικά θα μιλάμε για μια… τρύπα στο νερό».

Αυτό δήλωσε στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, συμπληρώνοντας: «Δεν επιτρέπεται στη χώρα να κυκλοφορούν αυτοκίνητα-βόμβες, ούτε τα ασφάλιστρα των ασυνεπών να τα πληρώνουν οι υπόλοιποι. Η κίνηση των διασταυρώσεων από την ΑΑΔΕ αποτελεί αναμφίβολα θετικό γεγονός, αλλά ουσιαστικό αποτέλεσμα θα υπάρξει μόνο αν οι σχετικές διασταυρώσεις γίνονται συστηματικά και σε τακτά χρονικά διαστήματα. Η πολιτεία, που από το 2013 δεν έχει εφαρμόσει τον νόμο, στο μέλλον θα πρέπει να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων».

Πάντως, το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται κινητικότητα στην αγορά του κλάδου αυτοκινήτων καθώς αρκετοί οδηγοί σπεύδουν να ασφαλίσουν τα οχήματά τους, προκειμένου να αποφύγουν το πρόστιμο των 250 ευρώ που ετοιμάζεται να τους επιβάλει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Ωστόσο, οι απόψεις των παραγόντων της ασφαλιστικής αγοράς δεν είναι ταυτόσημες για το μέγεθος των ωφελειών που θα προκύψουν.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων σήμερα πρέπει να προσεγγίζει το ένα εκατομμύριο (μικρότερος από αυτόν του 2013) και να αφορά κατά 50% αυτοκίνητα και κατά το υπόλοιπο, δίκυκλα. Εκτιμάται επίσης ότι περισσότερα από τα μισά ανασφάλιστα οχήματα βρίσκονται στην επαρχία.

«Αλήθεια είναι ότι κατά τις τελευταίες μέρες βλέπουμε να παρατηρείται μια κινητικότητα, με αρκετούς οδηγούς να σπεύδουν να καλυφθούν ασφαλιστικά, έστω και την τελευταία στιγμή, προκειμένου να αποφύγουν το σχετικό πρόστιμο.

Οι περισσότεροι από αυτούς εστιάζονται σε συμβόλαια χαμηλών τιμημάτων και περιορισμένης διάρκειας, δείχνοντας ότι υπάρχει κάποια συσχέτιση μεταξύ ανασφάλιστων οχημάτων και χαμηλών εισοδημάτων. Η κινητικότητα αυτή παρατηρείται σε μεγαλύτερο βαθμό στην επαρχία και κυρίως εκδηλώνεται σε συμβόλαια διάρκειας ενός ή τριών μηνών. Άλλοι προχωρούν σε βραχύβια συμβόλαια επειδή δεν έχουν περισσότερα χρήματα και άλλοι προκειμένου να δουν τις πραγματικές διαθέσεις της ΑΑΔΕ σε βάθος χρόνου και να συμπεριφερθούν αναλόγως», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, άλλο στέλεχος της αγοράς περιγράφει με περισσότερο «συγκρατημένο» τρόπο τη διαμορφούμενη κατάσταση: «Βλέπουμε πράγματι μια κινητικότητα, την οποία όμως δεν την αξιολογούμε ως ιδιαίτερα σημαντική. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι καινούριοι ασφαλισμένοι, αλλά κυρίως μιλάμε για πελάτες που ανανέωναν με κάποια καθυστέρηση τα συμβόλαιά τους και τώρα έσπευσαν να ανταποκριθούν έγκαιρα στις υποχρεώσεις τους, προκειμένου να μην υποχρεωθούν στην καταβολή προστίμου».

Και συνεχίζοντας το ίδιο στέλεχος επισημαίνει: «Όσο για τους νέους πελάτες, αμφιβάλλω για το πόσο συνειδητοποιημένοι είναι πολλοί από αυτούς και για το κατά πόσο σε κάποιους μήνες από σήμερα θα ανανεώσουν τα συμβόλαιά τους. Αφήστε που οι εταιρείες θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές προκειμένου να μη φορτωθούν ζημίες που είχαν προκληθεί πριν την έναρξη του ασφαλιστήριου συμβολαίου».

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η κίνηση αυτή της ΑΑΔΕ (εφόσον αποδειχτεί πως θα συνεχιστεί με συνέπεια στο μέλλον) θα ωφελήσει την ασφαλιστική αγορά, όχι μόνο εξαιτίας της όποιας πρόσθετης παραγωγής, αλλά και επειδή θα νοικοκυρευτεί μια μπλεγμένη τρέχουσα κατάσταση που προκαλεί προβλήματα σε συνεπείς ασφαλισμένους αλλά και στο Επικουρικό Κεφάλαιο.

Σταθεροποίηση τιμών με… αυξητικές τάσεις

Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, εδώ και τουλάχιστον έξι μήνες έχει σταματήσει η μείωση των τιμολογίων στον κλάδο οχημάτων (κυμάνθηκε γύρω στο 40%-50% κατά τα τελευταία χρόνια) και σχεδόν όλοι οι παράγοντες της αγοράς προβλέπουν μια συγκρατημένη αύξησή τους στο απώτερο μέλλον.

«Από την έναρξη της κρίσης, τα τιμολόγια του κλάδου αυτοκινήτου έχουν υποχωρήσει κατά 50% και η Ελλάδα διαθέτει σήμερα τα φτηνότερα ασφάλιστρα στην Ευρώπη. Δεν μπορώ να φανταστώ πώς θα μπορούσαν τα τιμολόγια να αποκλιμακωθούν περαιτέρω, ιδίως όταν η κυκλοφοριακή κίνηση παρουσιάζει τάσεις ανάκαμψης» σημειώνει ο κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.

Σύμφωνα με άλλον παράγοντα της αγοράς, «οι περισσότερες εταιρείες δεν ακολουθούν ενιαία πολιτική τιμολογίων, καθώς από τη μια πλευρά επιβαρύνουν κάποια τιμολόγια και από την άλλη, προχωρούν σε νέες μειώσεις σε πελατολόγια που θεωρούν κομβικά γι' αυτές. Παρατηρείται σταθεροποιητική τάση κατά το τελευταίο εξάμηνο και αν κάποιος με καλούσε να προβλέψω μεσοπρόθεσμα, θα έλεγα πως η πορεία θα είναι αναμφίβολα ανοδική, ιδίως αν συσχετισθεί το ισοζύγιο τιμολογίων και καλύψεων.

Γενικότερα, παρά τη μεγάλη υποχώρηση των τιμολογίων, όσες ασφαλιστικές εταιρείες δεν προχώρησαν σε παραλογισμούς κατάφεραν και το 2016 να πετύχουν έναν σαφώς ικανοποιητικό συντελεστή ζημιών (loss ratio) στον κλάδο οχημάτων, σημειώνοντας κερδοφόρο αποτέλεσμα.

Ωστόσο, όλοι φοβούνται πως τυχόν ανάκαμψη της οικονομίας θα αυξήσει κατά πολύ την κυκλοφοριακή κίνηση και συνεπακόλουθα τον αριθμό των ατυχημάτων και των ασφαλιστικών ζημιών.

«Είναι πολύ εύκολο να μειώνεις τις τιμές στα ασφαλιστήρια συμβόλαια, αλλά πολύ δύσκολο να τις αυξάνεις», δηλώνει στο Euro2day.gr γνωστός παράγοντας της αγοράς, επισημαίνοντας πως οι εταιρείες θα πρέπει να επιδείξουν στάση ευθύνης, ιδίως σε θεσμικό περιβάλλον Solvency II.