Οι χαμηλές τιμές του LNG δεν επαρκούν από μόνες τους ώστε να αυξηθεί η κατανάλωση LNG στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης, καθώς, εξίσου σημαντική, είναι η ανάπτυξη εμπορικά βιώσιμων υποδομών, υπογράμμισε ο Δρ. Μιχάλης Θωμαδάκης, επικεφαλής του Ενεργειακού Τομέα στον οίκο Grant Thorton, μιλώντας σήμερα στη δεύτερη ημέρα των εργασιών του workshop του ΙΕΝΕ με τίτλο «Energy Security in SE Europe and the Role of LNG».
Κατά την ομιλία του ο κ. Θωμαδάκης μίλησε για τα projects διασύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου στην κεντρική και ΝΑ Ευρώπη και αναφέρθηκε σε σχετική μελέτη που εκπονεί η Grant Thornton αυτή την περίοδο.
Μεταξύ αυτών των projects είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB, η διασύνδεση Βουλγαρίας -Σερβίας, η ενίσχυση του βουλγαρικού συστήματος μεταφοράς κ.ά.
Στο πλαίσιο της μελέτης Grant Thorton τα ανωτέρω έργα έχουν κατηγοριοποιηθεί σε δυο clusters:
- Το ανατολικό, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον IGB, το βουλγαρικό σύστημα, τον ΤΑΡ, το τέρμιναλ LNG στην Αλεξανδρούπολη και το Ελληνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).
- Το δυτικό, που περιλαμβάνει το LNG τέρμιναλ στη νήσο Κρκ της Κροατίας και την evacuation line στην Ουγγαρία.
Επίσης, όπως είπε ο κ. Θωμαδάκης. έχουν πραγματοποιηθεί προβλέψεις για ζήτηση φυσικού αερίου από τη βάση δεδομένων του Entso-G, ενώ έγινε χρήση του μοντέλου tiger της EWI για την οικονομική προσομοίωση των ροών φυσικού αερίου.
Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί δυο ομάδες παγκόσμιων τιμών φυσικού αερίου, περιλαμβάνοντας μια ομάδα με πιο ευνοϊκές τιμές LNG.
Τέλος, χρησιμοποιήθηκαν δυο σενάρια όσον αφορά τις ταρίφες τιμολόγησης (ένα πιο συντηρητικό που δεν λαμβάνει υπόψη μακροχρόνια χρήση ενεργειακών υποδομών ειδικά για σκπούς transit και ένα λιγότερο συντηρητικό που τα λαμβάνει υπόψη).
Τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι στο πρώτο σενάριο υπάρχει πολύ περιορισμένη χρήση του δυτικού cluster, ενώ με το ανατολικό cluster τα πράγματα είναι πιο αισιόδοξα (με πλήρη χρήση του IGB), αλλά το φυσικό αέριο από τον νότο δεν έχει πρόσβαση προς τον βορρά.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Θωμαδάκης υπογράμμισε ότι οι Διαχειριστές των Συστημάτων Μεταφοράς (TSOs) και οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να εφαρμόσουν κατάλληλες μεθοδολογίες για τα τιμολόγια, οι οποίες θα επιτρέπουν την αποτελεσματική χρήση των υποδομών χωρίς διακοπές στις ροές φυσικού αερίου.