Υπάρχει κι …άλλος δρόμος για να «τρέξουν» οι διαδικασίες στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης εάν ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) δεν ανταποκριθεί.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.
Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή κ.
Λευτέρη Αυγενάκη στη Βουλή, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) παρακολουθεί την πρόοδο των έργων και σε περίπτωση περαιτέρω καθυστερήσεων «
θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, που η εθνική και κοινοτική νομοθεσία προβλέπει, για την έγκαιρη διασύνδεση της Κρήτης με το διασυνδεδεμένο σύστημα».
Άλλωστε η ΡΑΕ έχει την αρμοδιότητα να αναθέσει σε ιδιώτες τα πρότζεκτ της διασύνδεσης, παρακάμπτοντας τον ΑΔΜΗΕ. Τη δυσαρέσκειά του για τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του έργου είχε εκφράσει από το βήμα της Βουλής τον περασμένο Απρίλιο και ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας κ.
Νίκος Μπουλαξής, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Σε κάθε περίπτωση η μη τήρηση του υποβληθέντος χρονοδιαγράμματος στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2018 – 2027), το οποίο καθίσταται δεσμευτικό μετά την απόφαση έγκρισής του από τη ΡΑΕ, επισύρει την επιβολή κυρώσεων.
Η πρώτη φάση του έργου (διασύνδεση Κρήτης - Πελοποννήσου μέσω δύο καλωδίων εναλλασσόμενου ρεύματος) αναμένεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2020 και η δεύτερη φάση (διασύνδεση Κρήτης - Αττικής μέσω συνδέσμου συνεχούς ρεύματος) στο τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Αυτή τη στιγμή εκπονείται η μελέτη κόστους – οφέλους για τη διασύνδεση μέσω Πελοποννήσου και βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επιλογής συμβουλευτικού οίκου για την ανάθεση της μελέτης κόστους – οφέλους για τη δεύτερη διασύνδεση μέσω Αττικής. Μετά την ολοκλήρωση, οι μελέτες θα υποβληθούν στη ΡΑΕ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αναζήτηση επιδότησης και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για δανειοδότηση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα νεώτερα στοιχεία από τον ΑΔΜΗΕ:
- Οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την πρώτη φάση έχουν υποβληθεί στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος στα τέλη του 2016 και εντός των προσεχών εβδομάδων αναμένεται η έγκρισή τους. Εντός του περασμένου Απριλίου ξεκίνησε και η εκπόνηση των αντίστοιχων μελετών για τη δεύτερη φάση.
- Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία απόκτησης έκτασης για το Τερματικό Αντιστάθμισης Πελοποννήσου, όπως και η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης για τον υποσταθμό Χανίων
- Έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνικές μελέτες και η χωροθέτηση των σταθμών μετατροπής και των ηλεκτροδίων γείωσης για τη δεύτερη φάση.
- Είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση της αναγνωριστικής έρευνας βυθού για την πρώτη φάση _ τον Απρίλιο δημοσιεύθηκε η διακήρυξη για την ανάθεση της αντίστοιχης έρευνας για τη δεύτερη φάση. Οι δύο μελέτες αναμένεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους.
- Τον περασμένο Μάρτιο ξεκίνησε η εκπόνηση της μελέτης κόστους – οφέλους για την πρώτη φάση προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες χρηματοδότησης του έργου. Το προσεχές διάστημα θα δημοσιευθεί η διακήρυξη για την ανάθεση της αντίστοιχης μελέτης για τη δεύτερη φάση.
- Όσο για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αναμένεται ότι θα επιταχυνθούν καθώς η ΡΑΕ έχει γνωμοδοτήσει θετικά στο αίτημα χαρακτηρισμού του έργου ως Γενικότερης Σημασίας για την Οικονομία της Χώρας (βάσει του άρθρου 15 του νόμου 3176/2003).
Στην Κρήτη, όπως και στα υπόλοιπα μη διασυνδεδεμένα νησιά του Αιγαίου, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ακόμη χρησιμοποιούνται ντίζελ και μαζούτ, με συνέπεια πολύ υψηλό κόστος ηλεκτροπαραγωγής (πέρα από το περιβαλλοντικό κόστος).
Προκειμένου να εξασφαλίζεται η ίδια τιμή ενέργειας για τους καταναλωτές της νησιωτικής χώρας με εκείνους της ηπειρωτικής, το υπερβάλλον κόστος που προκύπτει από τη χρήση των ακριβών υγρών καυσίμων στα νησιά περιλαμβάνεται στις γνωστές χρεώσεις ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας) που επιμερίζονται μέσω των τιμολογίων ρεύματος σε όλους τους καταναλωτές της χώρας, ανεξαρτήτως παρόχου (ΔΕΗ ή άλλες εταιρείες). Το υπερβάλλον κόστος μόνο για την Κρήτη εκτιμάται σε περίπου 300 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος.