Αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών του εξόδων από τα έσοδα που εισπράττει εμφανίζει ο ΟΑΣΑ, με το σχετικό δείκτη να εμφανίζει επιδείνωση το 2015. Παρά το γεγονός ότι ο συντελεστής ανάκτησης κόστους (ποσοστό κάλυψης λειτουργικών δαπανών από τα λειτουργικά έσοδα) βελτιωνόταν σε ετήσια βάση από το 2010 έως και το 2014, η εικόνα αντιστράφηκε το 2015

Αδυναμία κάλυψης των λειτουργικών του εξόδων από τα έσοδα που εισπράττει εμφανίζει ο ΟΑΣΑ, με το σχετικό δείκτη να εμφανίζει επιδείνωση το 2015. Παρά το γεγονός ότι ο συντελεστής ανάκτησης κόστους (ποσοστό κάλυψης λειτουργικών δαπανών από τα λειτουργικά έσοδα) βελτιωνόταν σε ετήσια βάση από το 2010 έως και το 2014, η εικόνα αντιστράφηκε το 2015. Κατά την τετραετία 2010 - 2014 η βελτίωση του συντελεστή αποδόθηκε κυρίως στις σημαντικές περικοπές λειτουργικών εξόδων, με κυριότερη το μισθολογικό κόστος. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι λειτουργικές δαπάνες του ομίλου ΟΑΣΑ, το 2010, έφτασαν τα 678 εκατ. για να πέσουν το 2015 στα 353 εκατ. ευρώ. Αποτέλεσμα ήταν ο συντελεστής ανάκτησης κόστους να διαμορφώνεται στο 63% το 2015, έναντι 42% το 2010. Ωστόσο το 2014 το ποσοστό είχε διαμορφωθεί σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, στο 73%. Η επιδείνωση που παρατηρήθηκε το 2015 αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στη μείωση του συγκοινωνιακού έργου. Ειδικότερα το 2015 τα λειτουργικά έσοδα του ΟΑΣΑ μειώθηκαν με μεγαλύτερο ρυθμό (-18%) από ό,τι τα λειτουργικά έξοδα (-7%).

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2015, ο Οργανισμός εισέπραττε για κάθε επιβίβαση 0,32 ευρώ έναντι 0,38 ευρώ, που του αναλογούσαν από κάθε επιβίβαση το προηγούμενο έτος. Αναλυτικά το ποσόν αυτό για τις ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) ανέρχεται σε 0,37 ευρώ (έναντι 0,46 ευρώ το 2014) και για τις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στα 0,28 ευρώ έναντι 0,32 ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα αυξημένα καταγράφονται τα έξοδα του Οργανισμού για κάθε επιβίβαση, γεγονός το οποίο αποδίδεται στην αύξηση του κόστους καυσίμου, αλλά και στην κακή κατάσταση του στόλου των λεωφορείων και των τρόλεϊ που εκτοξεύει το κόστος συντήρησης. Ειδικότερα κάθε επιβίβαση κοστίζει στον (ΟΑΣΑ) 0,55 ευρώ, έναντι 0,38 ευρώ το 2014 και 0,37 ευρώ το 2013. Αντιστοίχως το ποσό για τις ΣΤΑΣΥ ανέρχεται στα 0,48 ευρώ, έναντι 0,46 ευρώ το 2014 και το 2013. Το λειτουργικό κόστος κάθε επιβίβασης σε λεωφορείο και τρόλεϊ εμφανίζεται σχεδόν διπλασιασμένο το 2015 καθώς ανήλθε στα 0,61 ευρώ, έναντι 0,32 ευρώ το 2014 και 0,29 ευρώ το 2013.

Την ίδια στιγμή τα λειτουργικά μεγέθη των φορέων καταδεικνύουν ότι το συγκοινωνιακό έργο βαίνει συνεχώς μειούμενο. Το 2015 οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών εκτέλεσαν 141,300 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (κίνηση οχήματος για ένα χιλιόμετρο), έναντι 145,840 εκατ. το 2014. Σημαντική μείωση παρουσίασαν τα λεωφορεία, που κατά το 2015 εκτέλεσαν 80,061 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, έναντι 84,058 εκατ. το προηγούμενο έτος. Αντίστοιχα και τα τρόλεϊ περιόρισαν τα χιλιόμετρα που διένυσαν το 2015 στα 9,139 εκατ. από 9,919 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2014. Μόνο ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος αύξησε το παραγόμενο έργο του, το οποίο έφτασε τα 16,488 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2015, από 16,070 εκατ. το 2014. Το γεγονός αποδίδεται κυρίως στην εκτέλεση εργασιών που γίνονταν μέχρι το 2014 περιορίζοντας το έργο του ηλεκτρικού.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")