Η πραγματική ανάγκη μεγάλης μερίδας καταναλωτών να αποκτήσουν ένα
καινούργιο, ασφαλές και οικονομικό αυτοκίνητο, με μικρό περιβαλλοντικό
αποτύπωμα, οι προσφορές των εταιρειών αυτοκινήτων, η αύξηση του αριθμού
των δανείων που δίνουν οι τράπεζες στους καταναλωτές και η αλματώδης
αύξηση του ρεύματος των τουριστών που επέλεξαν την Ελλάδα για τις
διακοπές τους -με αποτέλεσμα να κορυφωθεί η ζήτηση αυτοκινήτων προς
ενοικίαση σε όλη τη χώρα- είναι οι σημαντικότεροι λόγοι που οδηγούν την
αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων σε ανοδική τροχιά.
Το πρώτο εξάμηνο του 2017,
τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων) δείχνουν αύξηση του όγκου των πωλήσεων των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 6,2%.
Τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στους δρόμους της Ελλάδας
50.356 επιβατικά αυτοκίνητα διαφόρων κατηγοριών. Πέρυσι την ίδια περίοδο πήραν πινακίδες κυκλοφορίας για πρώτη φορά 47.413 επιβατικά αυτοκίνητα.
Μεγάλη δυναμική εμφάνισε και
ο Ιούνιος,
ένας μήνας που είναι καθοριστικός για τη διαμόρφωση των στόλων των
εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων καθώς και για τους καταναλωτές που
προγραμματίζουν διακοπές κυρίως στην ηπειρωτική Ελλάδα, με τη χρήση του
αυτοκινήτου τους.
Ο ΣΕΑΑ ανακοίνωσε αύξηση του όγκου των πωλήσεων
τον Ιούνιο κατά 14,4%. Πρόκειται για μια επίδοση που έχει δημιουργήσει
πολλές προσδοκίες για τη θετική εξέλιξη της αγοράς των αυτοκινήτων στην
Ελλάδα. Οι αντιπρόσωποι έχουν ενημερώσει τα εργοστάσια κατασκευής
αυτοκινήτων για την αυξημένη ζήτηση και διαπραγματεύονται την εισαγωγή
μεγαλύτερου αριθμού αυτοκινήτων, για να ικανοποιηθεί η ζήτηση και να
μειωθεί ο χρόνος αναμονής του αυτοκινήτου που επιλέγει ο πελάτης.
Τον
έκτο μήνα της χρονιάς που σημειώθηκε και καύσωνας με ακραίες
θερμοκρασίες και μεγάλη επιβάρυνση της ατμοσφαίρας από επικίνδυνους
ρύπους, πουλήθηκαν 10.141 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα. Πέρυσι είχαν
κυκλοφορήσει για πρώτη φορά 8.863 αυτοκίνητα.
Όπως διαπιστώνεται, η
αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων εμφανίζει αξιοσημείωτες αντοχές που
έχουν αποτέλεσμα τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, τη δημιουργία νέων
εκθέσεων και κάθετων μονάδων, την αναδιάταξη των δυνάμεων των
αντιπροσωπειών, την εξαγορά κάθετων συγκροτημάτων και την ενίσχυση της
προσπάθειας μερικών αντιπροσώπων με υψηλή οικονομική δυνατότητα να
αποκτήσουν την αντιπροσώπευση και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών. Επίσης,
ένα ακόμη στοιχείο που ενδιαφέρει όλους τους πολίτες και πρωτίστως την
κυβέρνηση είναι η σημαντική αύξηση των κρατικών εσόδων από τους
αναλογούντες φόρους στα νέα αυτοκίνητα.
(Ford Fiesta)
Όπως
έχει αναφερθεί, πολλές φορές η αγορά ενός αυτοκίνητου είναι η πιο
σίγουρη πηγή εσόδων για το κράτος, γιατί αν δεν καταβληθούν τα υψηλά
ποσά που αφορούν τους φόρους, οι υπάλληλοι αδυνατούν να παραδώσουν τις
πινακίδες και την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
Είναι μια από
τις ελάχιστες συναλλαγές με το δημόσιο, που δεν υπάρχουν ψιλά γράμματα
στην καταβολή των φόρων και όλη η διαδικασία πληρωμής είναι απαλλαγμένη
από δόσεις, εκπτώσεις και παραθυράκια που μειώνουν την οικονομική
επιβάρυνση του ιδιοκτήτη ενός νέου αυτοκινήτου, ανεξαρτήτως τύπου και
κυβικών εκατοστών.
Ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των
αυτοκινητοβιομηχανιών, η είσοδος νέων μοντέλων στην αγορά, η αναμονή
ολοκαίνουργιων μοντέλων με ειδικά χαρακτηριστικά και η προσπάθεια των
εταιρειών να αυξήσουν το μερίδιο στην πίτα της τοπικής αγοράς, είχαν σαν
αποτέλεσμα την καταγραφή αρνητικών επιδόσεων ακόμη και από εταιρείες
που μέχρι τώρα σημείωναν ισχυρές αυξητικές τάσεις.
Ειδικότερα, τον Ιούνιο,
η Toyota
για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια είδε τις πωλήσεις της να
μειώνονται κατά 23,6% σε σχέση με τον ίδιο περσινό μήνα. Τον φετινό
Ιούνιο πούλησε 914 αυτοκίνητα ενώ πέρυσι είχε διαθέσει 1.196 αυτοκίνητα.
Η αρνητική επίδοση του Ιουνίου είχε σαν αποτέλεσμα να καταγράψει
αρνητικό πρόσημο και στην αξιολόγηση του πρώτου εξαμήνου. Για πρώτη φορά
στο εξάμηνο Ιανουάριου - Ιουνίου εμφάνισε πτώση του όγκου των πωλήσεων
κατά 1,2%.
Η σημαντικότερη αιτία της πτώσης της ιαπωνικής μάρκας
είναι η αλλαγή του μοντέλου Yaris. Το best seller της ελληνικής αγοράς
ανεξαρτήτως κατηγορίας πλέον διατίθεται στην ανανεωμένη εκδοχή του. Αυτή
η αλλαγή όμως μείωσε τη δυναμική του. Εκτιμάται ότι άμεσα θα ενισχυθεί η
θέση του και θα αποτελέσει πάλι την κινητήρια δύναμη της ιαπωνικής
μάρκας. Πάντως η Toyota παραμένει στην πρώτη θέση των πωλήσεων στη
γενική κατάταξη και ουσιαστικά δεν έχει κανένα σημαντικό αντίπαλο που θα
της δημιουργήσει προβλήματα στη διεκδίκηση της πρώτης θέσης μέχρι το
τέλος της χρονιάς.
Η Nissan κατέχει την πρώτη
θέση τον Ιούνιο και τη δεύτερη στη γενική κατάταξη. Η αύξηση των
πωλήσεων τον Ιούνιο ήταν 15,4% και οφείλεται κυρίως στην παράδοση
μεγάλου αριθμού Micra προηγουμένης γενιάς στις εταιρείες ενοικίασης
αυτοκινήτων. Τον Ιούνιο πούλησε 1.162 αυτοκίνητα, μερίδιο αγοράς 11,5%,
ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο διέθεσε 1.007 αυτοκίνητα. Στη γενική
κατάταξη διατηρεί τη δεύτερη θέση -πωλήσεις 4.580 νέων επιβατικών
αυτοκινήτων, μερίδιο αγοράς 9,1%-, αλλά η συνολική της επίδοση εμφανίζει
αρνητικό πρόσημο.
Δυστυχώς, απώλεσε το 10,5% του ποσοστού που
είχε το πρώτο εξάμηνο του 2016. Η σημαντικότερη αιτία της πτώσης του
όγκου των πωλήσεων της Nissan είναι η αλλαγή του Micra και ορισμένες
ενέργειες που έγιναν στην εμπορική πολιτική της νέας γενιάς του Micra. Η
ομάδα της αντιπροσωπείας εργάζεται για τη βελτίωση της επικοινωνίας του
νέου Micra και την αύξηση των πωλήσεών του. Πλέον δεν διατίθεται η
παλιά γενιά του Micra, οπότε όλο το βάρος πέφτει στην ενδυνάμωση του
νέου αυτοκινήτου.
Εξαιρετική σταθερή πορεία με ισχυρές ανοδικές τάσεις παρουσιάζει
η VW.
Τον Ιούνιο κατέγραψε πολύ μικρή πτώση στις πωλήσεις, μόλις 0,1%. Η
πτώση προέκυψε από την απώλεια ενός αυτοκινήτου στον όγκο των πωλήσεων
σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο (686 έναντι 687). Ωστόσο, στο εξάμηνο
κατάφερε να παρουσιάσει αύξηση των πωλήσεων κατά 10,5%. Πρόκειται για
μια πολύ καλή επίδοση, γιατί επίκειται η αντικατάσταση του Polo, με
αποτέλεσμα να μειωθεί η ζήτηση για το γερμανικό supermini. Επίσης, έγινε
αλλαγή και στο Golf, με το λανσάρισμα της ανανεωμένης εκδοχής του.
Η
γκάμα της VW έχει πολλά αξιόλογα μοντέλα, τα οποία είναι δημοφιλή στην
ελληνική αγορά και της δίνουν τη δυνατότητα να διατηρήσει την τρίτη θέση
στη γενική κατάταξη στο εξάμηνο. Εκτιμάται ότι ίσως να τη βοηθήσουν να
διεκδικήσει τη δεύτερη θέση από τη Nissan. Η διαφορά τους στο εξάμηνο
είναι 227 αυτοκίνητα.
Το πρώτο εξάμηνο του 2017 χαρακτηρίσθηκε από την έντονη δυναμική
της Peugeot.
Η γαλλική μάρκα αναπροσαρμόζει συνεχώς την εμπορική πολιτική της, με
στόχο την αύξηση του μεριδίου της στην αγορά. Τον Ιούνιο η αύξηση του
όγκου των πωλήσεών της ήταν 14,3%, δεύτερη καλύτερη επίδοση στην πρώτη
τετράδα της γενικής κατάταξης. Διέθεσε 781 αυτοκίνητα ενώ πέρυσι είχε
πουλήσει 683 αυτοκίνητα. Η επιτυχημένη εμπορική πολιτική επέφερε θετικά
αποτελέσματα και στη διαμόρφωση του όγκου στο εξάμηνο.
Στο τέλος
Ιουνίου, οι πωλήσεις της ήταν αυξημένες κατά 6,5%. Πούλησε 4.155
αυτοκίνητα ενώ πέρυσι είχε διαθέσει 3.902 αυτοκίνητα. Κατέλαβε την
τέταρτη θέση στη γενική κατάταξη και όλοι οι επιμέρους δείκτες της είναι
θετικοί.
(Peugeot 3008 GT)
Η Fiat
κατέγραψε τον Ιούνιο την ισχυρότερη αυξητική τάση στη πρώτη εξάδα. Η
πορεία της σηματοδοτήθηκε από αύξηση του όγκου των πωλήσεων κατά 65,4%
τον έκτο μήνα της χρονιάς, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Πούλησε 974 αυτοκίνητα ενώ πέρυσι είχε δώσει 589 αυτοκίνητα. Στο εξάμηνο
σημείωσε επίσης την καλύτερη επίδοση στην εξάδα. Αύξηση του όγκου των
πωλήσεων κατά 34,7%.
Η πρώτη εξάδα κλείνει με την
Opel. Η γερμανική μάρκα κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών της τον Ιούνιο κατά 27,3% αλλά στο εξάμηνο είχε απώλειες 9,5%.
Ακολούθησαν:
Suzuki +69,3%, +25,3%. Citroen +18,7%, +9,1%. Mercedes 11,4%, - 3,1%.
Hyundai + 426,5%, +366,4% (λόγω της αλλαγής στην εκπροσώπηση). Ford
-28%, -11,7%. Renault -37,4%, +4,8%. Audi +29,8%, +8,4%. BMW +6,7%,
-26,5%. Skoda 389,2%, 144,2% ( λόγω της αλλαγής στην εκπροσώπηση). Seat
-43,8%, -4,6%. Mini +83,7%, -4,8%. Kia -53%, +24,8% (λόγω της αλλαγής
στην εκπροσώπηση). Volvo +31,6%, -23,6%. Jeep +206,3%, -5,9%. Alfa Romeo
+20,8%, +12,3%. Honda -10,3%, -9,9%. κ.α.