Ο
Τουρκοκύπριος 'υπουργός' Οικονομίας και Ενέργειας,
Sunat
Atun, υποστήριξε ότι η
προσπάθειες εξεύρεση λύσεων για τη μεταφορά
LNG
μέσω της Αιγύπτου δεν θα είναι
οικονομικά βιώσιμες. Αντίθετα, δήλωσε ότι η μεταφορά του πετρελαίου και φυσικού
αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στις διεθνείς αγορές μέσω των κατεχόμενων και της
Τουρκίας αποτελεί αποτελεσματική οικονομικά βιώσιμη εναλλακτική.
Σε αποκλειστική
συνέντευξή του χθες στο πρακτορείο
Anadolu, ο
Sunat
Atun
επιβεβαίωσε ότι η Τουρκία και η Τουρκοκυπριακή ηγεσία συνεχίζουν
τις επιχειρήσεις έρευνας πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Μεσόγειο.
Δεδομένου
ότι ορισμένα έργα έχουν ολοκληρωθεί και η ανάλυση δεδομένων βρίσκεται σε
εξέλιξη, έρευνες βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη στην υπεράκτια περιοχή
της επαρχίας
Guzelyurt
(σ.σ. περιοχή της Κεντρικής Ανατολίας), εξήγησε ο
Atun.
Το
πρώτο σεισμικό σκάφος της Τουρκίας, το
Barbaros
Hayrettin
Pasa, ξεκίνησε να επιχειρεί
στη Μεσόγειο τον Απρίλιο του 2017, ενώ ένα δεύτερο σκάφος, το
MTA
Oruc
Reis, αναφέρεται ότι σύντομα
θα είναι έτοιμο για έρευνες.
«Στην
τελευταία μας επίσκεψη στο σεισμικό σκάφος
Barbaros
Hayrettin
Pasa με τον Τούρκο Υπουργό
Ενέργειας και Φυσικών Πόρων,
Berat
Albayrak,
υπογραμμίσαμε την αποφασιστικότητά μας να συνεχίσουμε τα κοινά ερευνητικά μας έργα
στη Μεσόγειο», σημείωσε ο
Atun.
Ο
Atun ισχυρίστηκε στη
συνέντευξή του ότι τα πρόσφατα σχέδια της
Shell για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το πεδίο
Leviathan του Ισραήλ και από
το πεδίο Αφροδίτη της Κύπρου σε τερματικούς σταθμούς
LNG στην Αίγυπτο δεν θα ήταν ούτε
οικονομικά ούτε βιώσιμα.
Την
περασμένη εβδομάδα, τα διεθνή μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η
Shell βρίσκεται σε συνομιλίες για την
αγορά φυσικού αερίου από το πεδίο
Leviathan και το πεδίο Αφροδίτη, το οποίο κατέχει κατά ποσοστό
35%, και να το διοχετεύσει σε μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αίγυπτο.
Το κοίτασμα
Leviathan, το οποίο
ανακαλύφθηκε το 2009, εκτιμάται ότι διαθέτει περίπου 613 δισεκατομμύρια κυβικά
μέτρα φυσικού αερίου και 39,4 εκατομμύρια βαρέλια συμπυκνωμάτων. Το πεδίο
αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή του το τέταρτο τρίμηνο του 2019. Το πεδίο
Αφροδίτη εκτιμάται ότι έχει δυναμικότητα 127 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων.
Ο
Atun
υποστήριξε
ότι το λιμάνι
Ceyhan
(ΝΑ Τουρκία) στη Μεσόγειο Θάλασσα έχει καταστεί ένας από
τους κύριους ενεργειακούς κόμβους στην περιοχή με την πάροδο των χρόνων και η
σημασία του αυξάνεται με τις τελευταίες δραστηριότητες έρευνας και εξόρυξης.
«Είναι
ένα σημαντικό κέντρο που διαθέτει ένα ευρύ φάσμα συνδέσεων με την Ευρώπη, τον
Καύκασο και τη Μέση Ανατολή», ανέφερε.
Ο
Atun
υποστήριξε
ότι, αντί της μεταφοράς του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου μέσω τερματικών
σταθμών
LNG
στην Αίγυπτο -όπως προτείνει η
Shell, το αέριο θα μπορούσε να
μεταφερθεί, με τη σύμπραξη της
Turkish
Petroleum,
στο λιμάνι
Ceyhan
ώστε να διοχετευθούν στις ευρωπαϊκές αγορές.
Οι
προσπάθειες για εξεύρεση λύσης μέσω τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού
αερίου στην Αίγυπτο «δεν έχουν νόημα», καθώς η παραγωγή της χώρας είναι αρκετή
μόνο για να καλύψει την εγχώρια ζήτηση, δήλωσε ο
Atun.
«Εάν
το αέριο μεταφερθεί μέσω του λιμένα
Ceyhan, θα παρασχεθούν σε τιμή αρκετά λογική για να συμφωνήσει η
ΕΕ», υποστήριξε.
Η
Τουρκία και το Ισραήλ βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για την κατασκευή αγωγού
φυσικού αερίου μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το
πεδίο
Leviathan στη
Μεσόγειο Θάλασσα στις ακτές του Ισραήλ και από εκεί προς την Ευρώπη. Οι
διαπραγματεύσεις περιλαμβάνουν τουρκικές και ισραηλινές εταιρείες, καθώς και
κυβερνητικούς αξιωματούχους.
Σύμφωνα
με το πρακτορείο Anadolu, σε πρόσφατη επίσκεψη στην Τουρκία στο περιθώριο του
22ου Παγκόσμιου Συνεδρίου Πετρελαίου στην Κωνσταντινούπολη, ο υπουργός Εθνικών
Υποδομών, Ενέργειας και Υδατικών Πόρων του Ισραήλ,
Yuval
Steinitz
δήλωσε
ότι η Τουρκία και το Ισραήλ συμφώνησαν να προσπαθήσουν να ολοκληρώσουν τη
διακυβερνητική συμφωνία - ομπρέλα που θα επιτρέψει την κατασκευή του αγωγού
Τουρκίας-Ισραήλ μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.