Την ίδια ώρα που στην Ελλάδα ανοίγει η συζήτηση για την
ηλεκτροκίνηση, στην Ευρώπη το ζήτημα έχει μπει στο μικροσκόπιο των ειδικών και
οι ωφέλειες μπαίνουν στο …ζύγι με τις ζημίες. Στη Μεγάλη Βρετανία ειδική
επιτροπή αναμένεται να διερευνήσει εάν η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων θα
μπορούσε να …συντρίψει το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας.
Στη χώρα μας πάντως, όπως ανέφερε και ο υπουργός
Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης μιλώντας την Παρασκευή από την
Κρήτη και το φόρουμ «Καθαρή ενέργεια για όλα τα ευρωπαϊκά νησιά» που διοργάνωσε
το υπουργείο σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΔΕΔΔΗΕ έχει έτοιμο
σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στα ελληνικά νησιά. «Θα προωθήσει
την κατασκευή 100-150 σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτές οι πρώτες
υποδομές εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν κίνητρο για την προσέλκυση ανάλογων
ιδιωτικών επενδύσεων», επεσήμανε ο υπουργός, ανοίγοντας τη θεματική για την
απεξάρτηση των ευρωπαϊκών νησιών από τον άνθρακα.
Είχαν προηγηθεί προ δεκαημέρου τα εγκαίνια του πρώτου
σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ανατολική Αττική, παρουσία του
προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΔΕΔΔΗΕ κ. Νίκου Χατζηαργυρίου. Η
προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αποτελεί άλλωστε έναν από τους στρατηγικούς
στόχους του ΔΕΔΔΗΕ, και η ανάπτυξη
δημόσιων υποδομών φόρτισης είναι το πρώτο βήμα για τον εξηλεκτρισμό του τομέα
των μεταφορών.
Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ωστόσο, το θέμα έχει πυροδοτήσει
τη δημόσια συζήτηση για το αν η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να
οδηγήσει σε κατάρρευση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με άρθρο
της εφημερίδας “The Times”, της
περασμένης Παρασκευής, η Επιτροπή Επιχειρήσεων, Ενέργειας και Βιομηχανικής
Στρατηγικής ανακοίνωσε ότι θα εξετάσει τις προκλήσεις που θέτει η χρήση των
ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις υποδομές ηλεκτρισμού.
Οι βουλευτές που μετέχουν στη συγκεκριμένη Επιτροπή
σκοπεύουν να διερευνήσουν εάν η εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να
συντρίψει το ηλεκτρικό δίκτυο της Βρετανίας. Έτσι, θα εξετάσουν τα πιθανά
προβλήματα και θα αναζητήσουν τις δράσεις που θα απαιτηθούν για τη στήριξη της
ανάπτυξης του κλάδου. Όπως επισημαίνουν
τα μέλη της Επιτροπής, η επιβάρυνση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας από τη
μαζική χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να εξισορροπήσει και αυτό απαιτεί από τους ιδιοκτήτες των
δικτύων τεράστιες επενδύσεις.
Άλλωστε, όπως έγραφε την περασμένη Παρασκευή και το
Bloomberg, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φέρουν μεγάλη αναστάτωση - πάντα
με τη στήριξη της τεχνολογίας - αντίστοιχη με εκείνη που επέφερε η Apple Inc.
με τα iPhone. Οι νέες τεχνολογίες από την Tesla Inc. και
άλλες εταιρείες, που βοήθησαν στην ανάπτυξη των αυτόνομων ηλεκτρικών
αυτοκινήτων, τα οποία διατίθενται κατόπιν ζήτησης, θα μπορούσαν να
μεταμορφώσουν τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν οι άνθρωποι και να καταρρίψουν
τις προβλέψεις ότι τα οχήματα με μπαταρίες θα έχουν περιορισμένο αντίκτυπο στη
ζήτηση πετρελαίου τις προσεχείς δεκαετίες.
Πάντως, οι περισσότεροι αναλυτές βλέπουν την απομάκρυνση από
το πετρέλαιο στις μεταφορές ως μια διαδικασία που καθοδηγείται από αργές
βελτιώσεις τόσο στο κόστος και τη χωρητικότητα των μπαταριών όσο και στον
σταδιακό περιορισμό των εκπομπών.
Σήμερα, όσο ο Έλον Μασκ της Tesla και αυτοκινητοβιομηχανίες
όπως η General Motors προσπαθούν να μετατρέψουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε
ελκυστικά καταναλωτικά προϊόντα, εταιρείες όπως η Uber και η Lyft Inc.
μετατρέπουν τη μεταφορά σε υπηρεσία «on-demand» και η Waymo δοκιμάζει πλήρως
αυτόνομα οχήματα στους δρόμους της Καλιφόρνιας και της Αριζόνα. Σε κάθε περίπτωση ένα βασικό πλεονέκτημα των
ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η έλλειψη μηχανικής πολυπλοκότητας.