Η
ΡΑΕ, στο
πλαίσιο διαμόρφωσης της Απόφασής της αναφορικά με την 2η Αναθεώρηση του
Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ, κατά τα
προβλεπόμενα στις
διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, θέτει σε δημόσια
διαβούλευση το ακόλουθο, όπως καταρτίστηκε και υποβλήθηκε στη ΡΑΕ από
τον ΔΕΣΦΑ
Α.Ε. με το υπ΄ αρ. πρωτ. 109195/19.9.2017 έγγραφο (ΡΑΕ
Ι-226264/20.09.2017):
- Κωδικοποιημένο Σχέδιο 2ης
Αναθεώρησης Κανονισμού Τιμολόγησης (Πρόταση ΔΕΣΦΑ προς ΡΑΕ) με
εντοπισμένες τις
αλλαγές σε σχέση με τον Ισχύοντα Κανονισμό Τιμολόγησης ΕΣΦΑ.
Η
ΡΑΕ
ανακοινώνει ότι βασικός στόχος της εν λόγω αναθεώρησης αποτελεί η
συμπλήρωση και
περαιτέρω βελτίωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για τη διαμόρφωση
των
τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ σύμφωνα με το πνεύμα του Κανονισμού (ΕΕ)
2017/460 της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την
εναρμονισμένη
διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου (L 72/17.3.2017) ως προς την
ανάγκη εξομάλυνσης των
διαχρονικών μεταβολών των τιμολογίων και ιδίως την αποτροπή ακραίων
διακυμάνσεων αυτών σε μεταγενέστερο χρόνο, αλλά και ενόψει της
σημαντικής
πλεονασματικής ανάκτησης των εσόδων του Διαχειριστή για το 2017.
Ιδίως,
δια
αυτής επιδιώκεται, αφενός, η ουσιαστική ενδυνάμωση του μηχανισμού
ταχείας αναπροσαρμογής
των τιμολογίων μεταφοράς και ΥΦΑ προκειμένου για την ελαχιστοποίηση
ελλειμματικής ή πλεονασματικής ανάκτησης των εσόδων του Διαχειριστή και
εν
τέλει προς διασφάλιση της ρυθμιστικής σταθερότητας. Αφετέρου,
αποσαφηνίζεται
μεθοδολογικά περαιτέρω ο τρόπος κατανομής του υπολειπόμενου ποσού της
ανακτήσιμης διαφοράς της περιόδου 2006 – 2016 (παλαιά ανακτήσιμη
διαφορά) σύμφωνα
με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 61 του ν. 4409/2016 (ΦΕΚ Α΄
136/28.07.2016), όπως τροποποιήθηκε με τη διάταξη της παρ. 12 του
άρθρου 15 του
ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄185/30.09.2016), και όπως η εν λόγω διαφορά έχει
προσδιοριστεί με τις υπ’ αριθμ. 344/2016 (ΦΕΚ Β’ 3235/7.10.2016) και
352/2016
(ΦΕΚ Β’ 3513/1.11.2016) αποφάσεις της ΡΑΕ.
Ειδικότερα,
η
Αρχή στοχεύει, καταρχάς, στη θέσπιση ενός σαφούς μηχανισμού που
επιπροσθέτως
του ισχύοντος πλαισίου θα επιτρέπει (όταν η ανακτήσιμη διαφορά
αναμένεται
βάσιμα να κινηθεί σε επίπεδα που υπερβαίνουν ένα εύλογο ποσοστό έναντι
του προς
ανάκτηση απαιτούμενου εσόδου της τρέχουσας περιόδου τιμολόγησης κατόπιν
απρόβλεπτης μεταβολής της ζήτησης φυσικού αερίου) την αναπροσαρμογή των
τιμολογίων μεταφοράς και ΥΦΑ ήδη από την έναρξη της επόμενης περιόδου
τιμολόγησης.
Επιπρόσθετα,
πρόθεση της Αρχής είναι να προσδιοριστεί ήδη εκ του Κανονισμού
Τιμολόγησης μια
ελάχιστη τιμή για το τμήμα της παλαιάς ανακτήσιμης διαφοράς που
προστίθεται
(εννοείται έως την πλήρη εξάντληση του σχετικού ποσού) κατ’ έτος στο
προς
ανάκτηση απαιτούμενο έσοδο του Διαχειριστή.
Ειδικότερα, η εν λόγω τιμή θα προσδιορίζεται ως μαθηματική συνάρτηση
της
απομείωσης της σχετικής ανακτήσιμης διαφοράς εντός της περιόδου που
προβλέπει
σχετικά ο νόμος, με τη δυνατότητα επιπλέον προσαύξησης του προς
ανάκτηση
απαιτούμενου εσόδου σε περίπτωση που αναμένεται να υπάρχει σημαντική
πλεονασματική
ανάκτηση εσόδων από τον Διαχειριστή, βάσει και σχετικών απολογιστικών
στοιχείων.
Η εν λόγω προσαύξηση δύναται να είναι σημαντική, για την ταχύτερη
απομείωση της
παλαιάς ανακτήσιμης διαφοράς, υπό την προϋπόθεση να μην επιφέρει
μεσοσταθμική
αύξηση των τιμολογίων. Ο κανόνας αυτός στοχεύει, μεταξύ άλλων, στον
περιορισμό της
πρόσθετης επιβάρυνσης που θα υφίσταντο οι Χρήστες/καταναλωτές από την
ετήσια
προσαύξηση του εναπομείναντος ποσού της διαφοράς αυτής, σύμφωνα με τις
ειδικότερες επ’ αυτού προβλέψεις του Κανονισμού.
Τέλος,
σημειώνεται ότι στην ως άνω εισήγησή του, ο Διαχειριστής προτείνει και
περαιτέρω τροποποιήσεις του Κανονισμού Τιμολόγησης για τις οποίες η
Αρχή
επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί τόσο για την αναγκαιότητά τους, όσο και
για την
ουσία τους, κατόπιν της δημόσιας διαβούλευσης. Ενδεικτικά, σχετικά με
την
προτεινόμενη τροποποίηση για το Κεφάλαιο Κίνησης, σημειώνεται ότι εν
γένει το
Κεφάλαιο Κίνησης για το σύνολο των δραστηριοτήτων Διαχείρισης θα πρέπει
να
κινείται σε εύλογα επίπεδα, ώστε να δίνει, αφενός, τη δυνατότητα
απρόσκοπτης
και αποτελεσματικής άσκησης του συνόλου των δραστηριοτήτων Διαχείρισης
από τον
ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για χρονικό διάστημα ορισμένων μηνών, αφετέρου, όμως, να μην
επιτρέπει τη συσσώρευση σε αυτό υπέρμετρων ποσών, με συνέπεια να
επιβαρύνονται
δυσανάλογα και αδικαιολόγητα οι Χρήστες / καταναλωτές έναντι του
Διαχειριστή
που επωφελείται της ετήσιας απόδοσης των δεσμευμένων κεφαλαίων σύμφωνα
με τον
Κανονισμό Τιμολόγησης.
Η
διαβούλευση θα διαρκέσει έως και την Τρίτη, 3 Οκτωβρίου 2017. Οι
ενδιαφερόμενοι
καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική
επιστολή στη
διεύθυνση [email protected], ή
εγγράφως, με κοινοποίηση στον ΔΕΣΦΑ Α.Ε., εφόσον το επιθυμούν.
Σε
σύντομο
χρόνο θα αναρτηθεί συμπληρωματικά και προς διευκόλυνση της διαδικασίας
δημόσιας
διαβούλευσης Σχέδιο Τιμολογίου Χρήσης ΕΣΦΑ για την περίοδο 2018
(Πρόταση ΔΕΣΦΑ)
ώστε να αποτυπωθεί πλήρως η μείωση τιμολογίου που προκύπτει και η
ανακτήσιμη
διαφορά για τα έτη 2017 και 2018.
Η
ΡΑΕ, με
την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 5 του Κώδικα
Διοικητικής
Διαδικασίας (ν.2690/1999, ΦΕΚ Α’ 45), θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των
συμμετεχόντων στη διαβούλευση, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών
που υποβλήθηκαν,
με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη
δημοσιοποίηση των στοιχείων του ή/και των απόψεών του.