Ερωτήματα γεννά τροπολογία που προστέθηκε την περασμένη
Παρασκευή στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος
και αφορά στους υβριδικούς σταθμούς ανανεώσιμης ενέργειας σε νησιά που δε
συνδέονται με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού (ΜΔΝ).
Η εν λόγω τροπολογία αφορά στο θέμα της απεξάρτησης των
νησιών από τον άνθρακα και στην ανάπτυξη πιλοτικών ενεργειακών προγραμμάτων σε
μη διασυνδεδεμένα νησιά. Ωστόσο αίσθηση
προκαλεί το γεγονός ότι οι προβλέψεις ανοίγουν παράθυρα για την ενίσχυση δύο
νέων έργων ΑΠΕ (υβριδικών) με το παλιό καθεστώς ενισχύσεων το οποίο έχει
καταργηθεί στο πλαίσιο των αλλαγών της ευρωπαϊκής πολιτικής για τις ενισχύσεις
στην πράσινη ενέργεια.
Έτσι δημιουργείται ευθέως θέμα απόκλισης από το νέο
ευρωπαϊκό μοντέλο ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που έχει προκρίνει
η Ευρωπαϊκή Ένωση με βασικό στόχο τη μεγαλύτερη διείσδυση της πράσινης
ενέργειας, με τους καλύτερους δυνατούς οικονομικούς όρους.
Τι προβλέπει η
τροπολογία
Σύμφωνα με το νέο καθεστώς και τον νόμο για τις ΑΠΕ που
ψηφίστηκε το 2016 με έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για όλα τα νέα έργα ΑΠΕ
προβλέπεται διενέργεια διαγωνισμού, με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή και στη
συνέχεια η υπογραφή σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης με το πιο συμφέρον
οικονομικά έργο. Στόχος να μειωθεί το κόστος της παραγόμενης ενέργειας. Ωστόσο
για τα δύο έργα προβλέπεται διαφορετική διαδικασία.
Συγκεκριμένα η τροπολογία προβλέπει ότι με απόφαση του
υπουργού ενέργειας και μετά από εισήγηση του διαχειριστή του συστήματος του μη
διασυνδεδεμένου νησιού θα υλοποιηθούν
δύο ειδικά πιλοτικά έργα, σε δύο νησιά για τα οποία δύναται να ισχύσουν οι
παλιές ρυθμίσεις ενίσχυσης και επιδότησης κατά παρέκκλιση των προβλέψεων του
νόμου 4414/2016, ο οποίος έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ψήφισή
του αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση.
Πιο αναλυτικά με την τροπολογία δίνεται η δυνατότητα σύναψης
σύμβασης αγοραπωλησίας (PPA) της παραγόμενης ενέργειας, η οποία εξασφαλίζει
προτεραιότητα στην κατανομή και διασφαλίζει την απορρόφηση της παραγόμενης
ενέργειας. Κανονικά τα έργα της τροπολογίας θα έπρεπε να συμμετάσχουν σε
διαγωνισμό και να υπογράψουν σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης
Επιπλέον με τις συμβάσεις αγοραπωλησίας PPA εξασφαλίζεται σταθερή τιμή για όλο το χρόνο
διάρκειας ζωής του έργου ενώ στον νόμο για τις ΑΠΕ 4414/2016 προβλέπεται ότι εάν κατασκευαστεί διασύνδεση
του νησιού τότε το έργο θα πληρώνεται με την οριακή τιμή του συστήματος συν μια
προσαύξηση
Ένα ακόμη ζήτημα αφορά στην αποζημίωση διαθεσιμότητας
ισχύος. Σύμφωνα με το νέο καθεστώς δεν προβλέπεται αποζημίωση διαθεσιμότητας
ισχύος για τις νέες μονάδες, σε αντίθεση με το παλιό καθεστώς PPA που έχει
καταργηθεί και το οποίο προέβλεπε αποζημιώσεις ανάλογα με το νησί από τα 127
και φτάνει έως τα 188 χιλιάδες ευρώ ανά μεταβάτ το έτος. Για παράδειγμα για ένα
έργο 100 μεγαβάτ, μόνο η αποζημίωση ισχύος μεταφράζεται σε 13 εκατομμύρια ευρώ
ετησίως.
Και όχι μόνο αυτό αλλά και η τιμή με την οποία θα πληρώνεται
η παραγόμενη μεγαβατώρα είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Με το παλιό κάθεστώς PPA η
τιμή για τους υβριδικούς σταθμούς στα ΜΔΝ ήταν 236 ευρώ ανά μεγαβατώρα, έναντι
147 ευρώ ανά μεγαβατώρα του feed in premium. Μετά από διαγωνιστική διαδικασία η
τιμή που μπορεί να προκύψει ενδέχεται να είναι ακόμη χαμηλότερη.
Τέλος με το νέο καθεστώς λειτουργίας των ΑΠΕ οι παραγωγοί
έχουν υποχρέωση να συμμετέχουν στην αγορά εξισορρόπησης, όταν με το παλιό
καθεστώς δεν υπήρχε τέτοια υποχρέωση και όλη η ενέργεια πληρωνόταν με την τιμή
της σύμβασης.
Να σημειωθεί τέλος ότι η τροπολογία κατατέθηκε μετά την
ολοκλήρωση της συζήτησης του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή ενώ δεν έχει
διευκρινιστεί εάν υπάρχει σχετική εισήγηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
(Πηγή:
capital.gr)