Πρόστιμο «μαμούθ» αναμένεται να επιβληθεί στο VW Group στην
Ελλάδα καθώς στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προβλέπονται
πολύ υψηλά πρόστιμα στους κατασκευαστές που έχουν υποβάλλει ψευδείς εγκρίσεις
Τύπου «φωτογραφίζοντας» το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών ρύπων μέσω χρήσης
παράνομου λογισμικού.
Ειδικότερα στο άρθρο 50 του νομοσχεδίου επισημαίνεται πως
όποιος κατασκευαστής υπέβαλε ψευδείς δηλώσεις στο πλαίσιο των διαδικασιών
έγκρισης Τύπου επιβάλλεται πρόστιμο ίσο τουλάχιστον με το 400πλάσιο και έως το
700πλάσιο του παραβόλου για την έκδοση της έγκρισης αν από την παράβαση μπορεί
να προκληθεί ζημία του περιβάλλοντος!
Το κόστος του παραβόλου για την έκδοση της έγκρισης
ανέρχεται σε € 200 ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου.
Αν υπολογίσει κανείς πως το παράβολο έγκρισης Τύπου των
οχημάτων ανέρχεται σε 200 ευρώ ανά όχημα τότε αν το πρόστιμο είναι ίσο
τουλάχιστον με το 400πλάσιο κόστος για 20.000 οχήματα το κράτος θα πρέπει να
εισπράξει € 1,6 δισ.!
Σε περίπτωση που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
επιβάλει πρόστιμο ίσο με το 700πλάσιο κόστος του παραβόλου τότε θα πρέπει να
εισπράξει € 2,8 δισ.!
Ωστόσο στα παραπάνω ποσά έχει προβλεφθεί και έκπτωση που
ξεκινά από 5% και μπορεί να φτάσει έως και 60%.
Αν λοιπόν υποθέσουμε πως το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
μειώσει στο μέγιστο το πρόστιμο στο VW Group τότε θα πρέπει να πληρώσουν τα
γερμανικά εργοστάσια 640 εκατ. ευρώ αν το συνολικό πρόστιμο ανέρχεται σε € 1,6
δισ.
Αν πάλι το πρόστιμο ανέρχεται σε € 2,8 δισ., τότε το
συνολικό πρόστιμο που θα πρέπει να καταβάλει ο γερμανικό όμιλος ανέρχεται σε € 1,12
δισ.!
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο αναγράφεται χαρακτηριστικά ότι:
«Άρθρο 50
Κυρώσεις για
εγκρίσεις τύπου
1. Σε
κατασκευαστή, ο οποίος
α) υπέβαλε
ψευδείς δηλώσεις στο πλαίσιο των διαδικασιών έγκρισης ή των διαδικασιών που
οδηγούν σε ανάκληση,
β) παραποίησε τα
αποτελέσματα των δοκιμών για την έγκριση τύπου ή τη συμμόρφωση εν χρήσει,
γ) απέκρυψε
στοιχεία ή τεχνικές προδιαγραφές που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανάκληση ή
την απόσυρση της έγκρισης τύπου,
δ) χρησιμοποίησε
ελαττωματικές συσκευές, ώστε να επιτύχει την έκδοση έγκρισης ή την διατήρηση σε
ισχύ αυτής και
ε) αρνείται την
παροχή πρόσβασης σε πληροφορίες που απαιτούνται για τη διαπίστωση των
παραβάσεων των προηγούμενων περιπτώσεων α) έως δ), επιβάλλεται πρόστιμο,
σύμφωνα με τις παραγράφους 4, 5 του παρόντος.
Σε περίπτωση κατασκευαστή που υποπέσει εκ νέου στις πράξεις
ή παραλείψεις των περιπτώσεων α) έως ε) εντός πενταετίας από τη τέλεση αυτών,
επιβάλλεται νέο πρόστιμο πενταπλάσιο του ήδη επιβληθέντος.
2. Σε
κατασκευαστή, αντιπρόσωπο του κατασκευαστή, εισαγωγέα ή διανομέα, που διαθέτει
στην αγορά οχήματα, συστήματα, μηχανικά μέρη ή χωριστές τεχνικές μονάδες που
υπόκεινται σε έγκριση, σύμφωνα με οποιαδήποτε εθνική ή κοινοτική κανονιστική
πράξη, χωρίς να έχει χορηγηθεί τέτοια έγκριση ή παραποιεί τα σχετικά έγγραφα ή
σήματα ή αρνείται την παροχή πρόσβασης σε πληροφορίες που απαιτούνται για τη
διαπίστωση των ανωτέρω παραβάσεων επιβάλλεται πρόστιμο σύμφωνα με τις
παραγράφους 4 και 5 του παρόντος.
Σε περίπτωση που κατασκευαστής, αντιπρόσωπος του
κατασκευαστή, εισαγωγέας ή διανομέας υποπέσει εκ νέου στις ίδιες πράξεις ή
παραλείψεις του προηγούμενου εδαφίου, επιβάλλεται νέο πρόστιμο πενταπλάσιο του
ήδη επιβληθέντος.
3. Σε
κατασκευαστή που εκδίδει πιστοποιητικά συμμόρφωσης επί έγκρισης τύπου οχήματος,
που εκδόθηκε κατά παράβαση των ευρωπαϊκών και εθνικών διατάξεων ή με τη μη
νόμιμη χρήση συστημάτων αναστολής, επιβάλλεται πρόστιμο ανά όχημα, που τέθηκε
σε κυκλοφορία βάση των παραπάνω πιστοποιητικών συμμόρφωσης, ποσού ίσου με την
τιμή κτήσης του οχήματος, εφόσον έχει τεθεί σε κυκλοφορία κατά τα προηγούμενα
τρία (3) έτη.
Για οχήματα που έχουν τεθεί σε κυκλοφορία προ των τριών (3)
προηγούμενων ετών το ποσό του προστίμου ανά όχημα μειώνεται κατά 5% για κάθε
έτος πέραν των τριών (3) από την θέση σε κυκλοφορία του οχήματος και με ανώτατο
ποσοστό μείωσης το 60 %.
4. α) Τα πρόστιμα
και οι κατηγοριοποιήσεις των παραγράφων 1 και 2 επιβάλλονται διακριτά ανά
παράβαση ως εξής:
αα) πρόστιμο ίσο
τουλάχιστον με το 700πλάσιο και έως το 1000πλάσιο του παραβόλου για την έκδοση
της έγκρισης αν από την παράβαση μπορεί να δημιουργηθεί κίνδυνος θανάτου ή
τραυματισμού, βλάβης στην περιουσία του χρήστη ή τρίτου,
ββ) πρόστιμο ίσο
τουλάχιστον με το 400πλάσιο και έως το 700πλάσιο του παραβόλου για την έκδοση
της έγκρισης αν από την παράβαση μπορεί να προκληθεί ζημία του περιβάλλοντος
γγ) πρόστιμο ίσο
τουλάχιστον με το 100πλάσιο και έως το 400πλάσιο του παραβόλου για την έκδοση
της έγκρισης αν από την παράβαση μπορεί να προκληθεί ζημία του οδικού δικτύου.
Για την επιβολή του προστίμου σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση
λαμβάνεται υπόψη και ο αριθμός των οχημάτων, συστημάτων χωριστών τεχνικών
μονάδων, μηχανικών μερών ή χωριστών τεχνικών μονάδων που πωλήθηκαν ή διατέθηκαν
προς πώληση.
5. Για την
διαπίστωση των παραβάσεων του παρόντος συντάσσεται έκθεση της αρμόδιας
υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία κοινοποιείται στον καθ'
ου με κλήση σε ακρόαση εντός δέκα (10) ημερών.
Ο καθ' ου η έκθεση διαπίστωσης της παράβαση επιτρέπεται να
ζητήσει και να λάβει προθεσμία έως είκοσι (20) ημέρες προκειμένου να εκθέσει
τις απόψεις του επί της έκθεσης διαπίστωσης της παράβασης.
Μετά την υποβολή των απόψεων του καθ' ου ή την πάροδο
άπρακτων των παραπάνω προθεσμιών εκδίδεται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου
Υποδομών και Μεταφορών η απόφαση επιβολής (ή μη) του προστίμου.
6. Τα ανωτέρω
πρόστιμα πιστώνονται σε ειδικό λογαριασμό του Υπουργείου Υποδομών και
Μεταφορών, τα έσοδα του οποίου χρησιμοποιούνται για την λειτουργία, τον
εξοπλισμό και τη συντήρηση του εργαστηρίου ανάλυσης καυσαερίων του Υπουργείου,
για τις ανάγκες λειτουργίας της εθνικής «εγκριτικής αρχής», που αναφέρεται τις
οδηγίες 2007/46/ΕΚ, 2002/24/ΕΚ και τον κανονισμό 168/2013/ΕΕ, και την ενίσχυση
των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
7. Οι αποφάσεις
επιβολής των προστίμων προσβάλλονται με προσφυγή στο αρμόδιο Τριμελές
Διοικητικό Πρωτοδικείο.
8. Το παρόν
εφαρμόζεται και για παραβάσεις, που αφορούν πράξεις ή παραλείψεις του παρόντος,
που συντελέστηκαν πριν την έναρξη ισχύος του.
9. Με απόφαση των
Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών επιτρέπεται να
αναπροσαρμόζονται τα ποσά των προστίμων και να ρυθμίζονται λοιπές λεπτομέρειες
για την εφαρμογή του παρόντος.».
(Πηγή: enikonomia.gr)