Σε νέες περιπέτειες μπαίνει η επένδυση του Ελληνικού μετά την απόφαση που υπέγραψε προχθές η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, με την οποία τάσσεται ουσιαστικά κατά της ανέγερσης υψηλών κτιρίων στο πρώην αεροδρόμιο.

Σε νέες περιπέτειες μπαίνει η επένδυση του Ελληνικού μετά την απόφαση που υπέγραψε προχθές η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, με την οποία τάσσεται ουσιαστικά κατά της ανέγερσης υψηλών κτιρίων στο πρώην αεροδρόμιο.

Την ίδια στιγμή που εκκρεμούν πληθώρα προϋποθέσεων πριν μπουν στην έκταση οι μπουλντόζες, η υπουργός υιοθετεί πλήρως την προ μηνός εισήγηση του ΚΑΣ και την εμμονή των αρχαιολόγων κατά των ουρανοξυστών που προβλέπει το σχέδιο του επενδυτή.

«... Το υπέρμετρο ύψος δεν συνάδει με την ύπαρξη αρχαιοτήτων και το ιστορικό αττικό τοπίο, και κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστούν τα προτεινόμενα υψηλά κτίρια κατά την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών», αναφέρει χαρακτηριστικά το επίμαχο σημείο της υπουργικής απόφασης, που υπεγράφη την Δευτέρα, για την έγκριση των όρων δόμησης. Δηλαδή του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του έργου.

Στην πράξη, η διατύπωση δίνει την δυνατότητα μελλοντικά στο ΚΑΣ, κάθε φορά που θα καλείται να εξετάσει τις επιμέρους μελέτες του έργου, να μπορεί να αλλάξει τους όρους δόμησης και να επιβάλει χαμήλωμα στα ύψη των κτιρίων που πρόκειται να ανεγερθούν. Το επιχείρημα θα μπορούσε να είναι για παράδειγμα ότι αυτά υπερβαίνουν το ύψος του Λόφου της Ακρόπολης, δηλαδή τα 156 μέτρα, καθώς ο κάθε ουρανοξύστης πρόκειται να είναι ύψους 200 μέτρων.

Έχει ενδιαφέρον ότι μόλις πριν από λίγες εβδομάδες η κυβέρνηση διέρρεε ότι η απόφαση Κονιόρδου θα περιλαμβάνει μια τέτοια «λεκτική διατύπωση» ώστε να παρακάμπτει το επίμαχο σημείο της γνωμοδότησης του ΚΑΣ και να μη θέτει περιορισμούς στη δόμηση.

Τελικά δεν συνέβη αυτό. Στην υπουργική απόφαση που φέρει ημερομηνία 6/11/2017, όχι μόνο δεν άλλαξε η αρχική διατύπωση του ΚΑΣ ότι «κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστούν τα ύψη των κτιρίων», αλλά και προστέθηκε ότι «το υπέρμετρο ύψος δεν συνάδει με την ύπαρξη αρχαιοτήτων και το ιστορικό αττικό τοπίο».

Στην ίδια απόφαση επαναλαμβάνονται τα περισσότερα από όσα εισηγούνταν στη γνωμοδότηση του το ΚΑΣ στις αρχές Οκτωβρίου. Συνοψίζοντας, ορίζεται μεταξύ άλλων ότι πρέπει:

  • Να παραμείνει ελεύθερος χώρος σε απόσταση 100 μέτρων γύρω από το κτίριο του πρώην κεντρικού ανατολικού αερολιμένα του Ελληνικού (κτίριο Σάαρινεν).
  • Να χωροθετηθεί σε ένα αυτόνομο οικοδομικό τετράγωνο, ελεύθερο από τυχόν γύρω κτίσματα, το κηρυγμένο ως νεότερο μνημείο, Αγγλικό Υπόστεγο «Παγόδα», το οποίο και θα φιλοξενεί εκθέσεις.
  • Να περιβληθεί από πράσινο ακτίνας τουλάχιστον δεκαπέντε μέτρων το αρχαίο λατομείο στα ΒΔ του ακινήτου, προκειμένου να προστατευθεί.
  • Να διαμορφωθεί σε αρχαιολογικό πάρκο το ακρωτήρι του Αγίου Κοσμά στο οποίο έχει ανασκαφεί σημαντικός οικισμός και νεκροταφείο Πρωτοελλαδικών και Υστεροελλαδικών χρόνων.
  • Να πραγματοποιηθούν όλες οι απαιτούμενες εκσκαφικές εργασίες στην έκταση του πρώην αεροδρομίου με βάση Μνημόνιο Συναντίληψης, σαν αυτό που έχουν συνυπογράψει από το Μάιο η Ελληνικόν ΑΕ με το υπουργείο Πολιτισμού. Είναι η συμφωνία που εγκρίθηκε από το ΚΥΣΟΙΠ και προβλέπει ένα μοντέλο παρεμφερές με εκείνο που είχε υιοθετηθεί την προηγούμενη δεκαετία για τα ολυμπιακά έργα και το μετρό της Αθήνας. Δηλαδή οι αρχαιολογικές έρευνες θα διαρκούν συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλλά δεν θα εμποδίζουν την πρόοδο των εργασιών στην έκταση.
  • Να επιβαρύνει τον επενδυτή η δαπάνη του αρχαιολογικού έργου και των έργων προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης των μνημίων.

 

Εννέα εκκρεμότητες για να ξεκινήσει το mega project

Ακόμη και να υπερπηδηθεί το εμπόδιο των υψών στα κτίρια, εκκρεμούν σημαντικές προϋποθέσεις μέχρι να πάρουν μπροστά οι μπουλντόζες στο πρώην αεροδρόμιο. Το ενημερωτικό σημείωμα που έχει αναρτήσει η επενδυτική κοινοπραξία στην ιστοσελίδα της απαριθμεί δέκα συνολικά προυποθέσεις, εκ των οποίων έχει ολοκληρωθεί μόνο η... μία. Δηλαδή η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2016.

Από εκεί και πέρα, αν και έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), εκκρεμούν ακόμη οι γνώμες των εμπλεκομένων υπουργών, προκειμένου να εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, αφού νωρίτερα θα το έχει επεξεργαστεί το ΣτΕ. Αμέσως μετά, πρέπει να εγκριθούν δια κοινών υπουργικών αποφάσεων οι πολεοδομικές μελέτες (καθορισμός περιοχών πρασίνου, υδάτινων στοιχείων, αλσών, πεζοδρόμων, κα), το αργότερο εντός έξι μηνών από την υποβολή τους.

Εκκρεμούν επίσης η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών, η μεταβίβαση στην Ελληνικόν των εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί του ακινήτου, καθώς και η σύσταση ειδικού φορέα για την διαχείριση και λειτουργία των κοινόχρηστων χώρων μεταξύ όλων των εμπλεκομένων (επενδυτής, Δημόσιο, Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι Αλίμου, Γλυφάδας, Ελληνικού-Αργυρούπολης).

Τίποτα ακόμη δεν έχει γίνει σχετικά με την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για τα καζίνο, όσο και την χορήγηση της άδειας μέσω δημόσιου διαγωνισμού, καθώς επίσης γύρω από την παράδοση του ακινήτου ελεύθερου. Όταν πριν από χρόνια προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για το Ελληνικό, στεγάζονταν στην έκταση 69 φορείς, εκ των οποίων 44 του Δημοσίου, και 25 του ιδιωτικού.

Παρ' ότι έχουν παρέλθει πέντε χρόνια από την ψήφιση του νόμου 4062/2012 για την μετεγκατάσταση αυτών των φορέων, και σχεδόν τρία έτη από την υπογραφή της σύμβασης, στο ακίνητο παραμένει πλήθος φορέων, πολλοί από τους οποίους καταλαμβάνουν εκτεταμένους χώρους (π.χ. αμαξοστάσιο ΟΑΣΑ, Υπηρεσίες ΥΠΑ) χωρίς να είναι γνωστό αν έχουν εκπονηθεί σχέδια μεταφοράς τους και υπό ποιες προϋποθέσεις.

Επίσης προϋπόθεση για να μπουν μπουλντόζες είναι η δικαστική ωρίμανση του ακίνητου (δηλαδή να μην υπάρχουν αιτήσεις ακύρωσης κατά διοικητικών πράξεων όπως πολεοδομικές μελέτες, μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων, κλπ).

Τέλος, μέχρι την μεταβίβαση της έκτασης δεν πρέπει να συντρέξουν γεγονότα π.χ. ανωτέρας βίας, που να οδηγήσουν σε μείωση σε ποσοστό άνω του 5% της δομήσιμης εντός του Μητροπολιτικού Πόλου επιφάνειας, όπως αυτή θα έχει προκύψει κατά την πολεοδομική ωρίμανση.

 

(Πηγή: liberal.gr)