H Ελλάδα είναι μια χώρα που βασίζεται σε
«βρώμικα» και παλαιά οχήματα, ενώ παράλληλα φαίνεται να μη διαθέτει
καμία πολιτική για την αξιοποίηση των εναλλακτικών καυσίμων στις
μεταφορές, που είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον. Αυτό προκύπτει από το
«Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς υποδομών
εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών και για την υλοποίηση των
σχετικών υποδομών», που παρουσίασε πριν από λίγες μέρες το υπουργείο
Yποδομών και Μεταφορών (ΥΠΥΜΕ). Το πλαίσιο που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις
31 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τους ειδικούς, συνιστά «έκθεση ιδεών» και σε
καμία περίπτωση πλαίσιο πολιτικής, όπως απαιτεί η σχετική κοινοτική
οδηγία. Αντίθετα, η χώρα παρουσίασε ένα κείμενο βιαστικά για να προλάβει
τις προθεσμίες που θέτει η Κομισιόν σχετικά με την αξιοποίηση των
εναλλακτικών καυσίμων (ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, υδρογόνο κ.λπ.)
στις χερσαίες, εναέριες και θαλάσσιες μεταφορές.
Το κυριότερο είναι ότι το Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής για τα εναλλακτικά
καύσιμα εκτιμά ότι μέχρι και το 2030 η χώρα θα βασίζεται για την κίνηση
των κάθε λογής στόλων στα ορυκτά καύσιμα και κυρίως στη βενζίνη και στο
πετρέλαιο. Ενδεικτικοί της πρόχειρης αντιμετώπισης είναι οι στόχοι που
έχουν τεθεί για τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων (OEK). Συγκεκριμένα,
έως το 2030 η χώρα θα διαθέτει 15.000 ηλεκτρικά οχήματα με τις ετήσιες
πωλήσεις τους να αντιστοιχούν σε περίπου 1% των ετήσιων πωλήσεων
οχημάτων. Επίσης, με βάση τις εκτιμήσεις του ΥΠΥΜΕ, έως το 2030 θα
κυκλοφορούν μόλις 90 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα,
όμως, με τη UBS, έως το 2025 το 30% των οχημάτων που θα πωλείται σε
ετήσια βάση στην Ευρώπη και το 14% σε παγκόσμιο επίπεδο θα είναι
ηλεκτρικά. Μόνον φέτος στην Πορτογαλία –χώρα με αντίστοιχα
μακροοικονομικά μεγέθη με την Ελλάδα– αναμένεται να πωληθούν 4.500
ηλεκτρικά οχήματα. Στην Ελλάδα έως το 2030 θα πωληθούν αθροιστικά τα
επόμενα 13 χρόνια 15.000 ηλεκτρικά οχήματα!
Εν γένει στο υπουργείο Μεταφορών φαίνεται να μην πολυσυμπαθούν τα
ΟΕΚ, αφού εκτιμούν ότι δεν θα ελκύσουν το ενδιαφέρον των Ελλήνων
καταναλωτών. Στις προβλέψεις που παρέχουν, περιλαμβάνεται ένας στόλος
περίπου 500.000 ΟΕΚ έως το 2030, από 270.000 που ήταν στα τέλη του 2016.
Το υπουργείο δεν παρέχει καμία πρόβλεψη για οχήματα με καύσιμο
υδρογόνο, βιοκαύσιμα, συνθετικά καύσιμα κ.ά. Η μόνη αγορά ΟΕΚ που θα
αναπτυχθεί κάπως, σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα είναι τα οχήματα με
υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που θα ανέλθουν σε 70.000 (από 15.000
στα τέλη του 2016), και τα οχήματα με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG),
που θα ανέλθουν σε 420.000 (από 260.000).
Η χώρα, φυσικά, υστερεί στον συγκεκριμένο τομέα. Η αξιοποίηση των
ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στις μεταφορές ανερχόταν το 2015 στο
1,43% της κατανάλωσης ενέργειας, έναντι 6,71% που είναι ο μέσος όρος
στην Ευρώπη (Ε.Ε. «28»). Ο στόχος για το 2020 είναι το μερίδιο ενέργειας
από ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές να ανέλθει στο
10%. Σημειώνεται ότι στη χώρα μας η κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές
αντιστοιχεί στο 40% της συνολικής καταναλώμενης ενέργειας (θέρμανση,
μεταφορές, φωτισμός κ.λπ.). Η ηλεκτρική ενέργεια στις μεταφορές
αξιοποιείται κυρίως στις σιδηροδρομικές μεταφορές (σε ποσοστό 25%), ενώ
φαίνεται να αυξάνει και στα πλωτά μέσα, ειδικά σε όσα ελλιμενίζονται σε
λιμάνια της χώρας.
Ενα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από το Εθνικό Πλαίσιο
Πολιτικής είναι ότι στη χώρα μας κυκλοφορούν εκτός από «βρώμικα» και
παλαιά οχήματα. Πάνω από 60% των οχημάτων απέκτησαν πρώτη άδεια
κυκλοφορίας την περίοδο 1997-2010, ενώ τέσσερα στα δέκα οχήματα έχει
άδεια κυκλοφορίας άνω των 17 ετών, δηλαδή πριν από το 2000.
(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 09/11/2017)