Χθες η διεθνής τιμή του πετρελαίου έφτασε σε υψηλό τριετίας
με τα futures για το αμερικανικό WTI να κυμαίνονται στα 62,24 δολάρια το βαρέλι
και του brent στα 68,22 δολάρια. Μάλιστα το brent την περασμένη εβδομάδα έφτασε
μέχρι τα 68,27 δολάρια που είναι η υψηλότερη τιμή από το Μάιο του 2015, πριν
την κατάρρευση των τιμών του μαύρου χρυσού.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των traders και παρά το γεγονός
ότι πέρυσι ο ΟΠΕΚ προχώρησε σε σημαντικές μειώσεις της παραγωγής, που
προβλέπεται να διαρκέσουν και φέτος, η άνοδος των τιμών του πετρελαίου
αποδίδεται σε κερδοσκοπικές τοποθετήσεις στα futures του πετρελαίου.
Από τις αρχές Δεκεμβρίου η άνοδος των τιμών ξεπερνά το 10%.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τη δική μας τσέπη και τις τιμές
των καυσίμων στη χώρα μας; Αν και δεν υπάρχει ευθεία σύνδεση των διεθνών τιμών
του πετρελαίου (οι τιμές των καυσίμων στην εγχώρια αγορά καθορίζονται σε
συνάρτηση με τις περιφερειακές τιμές Platts στη Μεσόγειο για τα διυλισμένα
πετρελαϊκά προϊόντα που συχνά έχουν διαφορετική συμπεριφορά από τις τιμές του
brent) εντούτοις είναι σαφές ότι τους τελευταίους μήνες οι τιμές της βενζίνης
ακολουθούν σταθερά ανοδική πορεία, η οποία φαίνεται το Δεκέμβριο να έχει
επιταχυνθεί.
Έτσι από τον περασμένο Ιούλιο όταν και η τιμή Platts είχε
βρεθεί αρκετά κάτω από τα 35 σεντς, με αποτέλεσμα, η διυλιστηριακή τιμή να
υποχωρήσει και να φέρει τη λιανική τιμή στο 1,46 ευρώ το λίτρο, η τιμή της
βενζίνης ακολουθεί σταθερά ανοδική τροχιά: στις αρχές Σεπτεμβρίου βρέθηκε στο
1,48 ευρώ/λίτρο, τον Οκτώβριο στο 1,50 ευρώ/λίτρο, το Νοέμβριο στο 1,52
ευρώ/λίτρο.
Που βρίσκεται αυτή τη στιγμή; Σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο
τιμών του υπουργείου ανάπτυξης (για τις 5 Ιανουαρίου) η μέση τιμή της αμόλυβδης
έχει πιάσει το 1,54 ευρώ το λίτρο, ενώ ανοδικά κινούνται όλα τα καύσιμα, με το
ντίζελ κίνησης να βρίσκεται στο 1,312 ευρώ το λίτρο και το ντίζελ θέρμανσης να
έχει ξεπεράσει πλέον το 1 ευρώ/λίτρο (1,003) για παραδόσεις που αφορούν σε
μικρότερες ποσότητες.
Αυτήν την εβδομάδα με βάση τις αναρτήσεις τιμών των
πρατηριούχων παρατηρείται νέα ανοδική τάση και ενδεικτικά στην Αττική όπου την
περασμένη εβδομάδα η μέση τιμή ήταν στο 1,513 ευρώ το λίτρο, έχουν αυξηθεί
αισθητά τα πρατήρια που τις τελευταίες ημέρες έχουν δηλώσει υψηλότερες τιμές
ακόμη και πάνω από το 1,57 ευρώ το λίτρο (95άρες βενζίνες με πρόσθετα).
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο πάντως, που φαίνεται να παίζει το
δικό του ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών στην ελληνική αγορά είναι η πτωτική
πορεία της κατανάλωσης, η οποία συνεχίστηκε και το 2017. Μάλιστα ενώ στη
διάρκεια της χρονιάς είχαν υπάρξει θετικά σημάδια σταθεροποίησης, κυρίως
εξαιτίας της αύξησης της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης στις αρχές του έτους,
αλλά και του πετρελαίου κίνησης (σε αντίθεση με την υποχώρηση της κατανάλωσης
της βενζίνης) το Δεκέμβριο σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της αγοράς
καταγράφηκε σημαντική υποχώρηση σε όλες τις κατηγορίες (βενζίνες, ντίζελ
κίνησης και θέρμανσης) με αποτέλεσμα να εκτιμάται ότι γύρισε σε - έστω και
οριακά - αρνητικό πρόσημο η ζήτηση για όλη τη χρονιά σε σχέση με το 2016.
Ποιες είναι οι
προοπτικές για τη συνέχεια του έτους;
Παρά το ανοδικό ράλι των τιμών του πετρελαίου που ενισχύθηκε
ακόμη περισσότερο από τη σφοδρή κακοκαιρία στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις
των αναλυτών της αγοράς, οι υψηλές τιμές του μαύρου χρυσού δεν μπορούν να
υποστηριχθούν επί μακρό χρονικό διάστημα από τα θεμελιώδη της αγοράς αλλά και
από τις εξελίξεις στην πετρελαϊκή βιομηχανία. Για παράδειγμα ένας παράγοντας
που επηρεάζει τη διαμόρφωση των τιμών είναι η αμερικανική παραγωγή πετρελαίου,
με τον αριθμό των ενεργών παραγωγικών γεωτρήσεων να βρίσκεται σημαντικά πάνω
από τα χαμηλά του καλοκαιριού του 2016. Έτσι η αμερικανική παραγωγή αναμένεται
να ξεπεράσει τα 10 εκ. βαρέλια την ημέρα, επίπεδο που μόνο η Σαουδική Αραβία
και η Ρωσία έχουν επιτύχει μέχρι τώρα. Αλλά και σε επίπεδο ζήτησης, κυρίως από
τα μεγάλα ασιατικά διυλιστήρια, υπάρχουν εκτιμήσεις ότι θα εκδηλωθούν
χαμηλότερες παραγγελίες ως αποτέλεσμα των υψηλότερων τιμών που πιέζουν τα
περιθώρια.
Με απλά λόγια αυτή τη στιγμή η αίσθηση που καταγράφεται στην
αγορά είναι ότι το ράλι της τιμής του αργού, μάλλον ξεμένει από… καύσιμα. Θα
αφήσει όμως, όπως φαίνεται κληρονομιά, αισθητά υψηλότερες τιμές στις αντλίες…
(Πηγή:
capital.gr)