H υποστηριζόμενη από τις ΗΠΑ πρωτοβουλία για την κατασκευή
υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Ισραήλ και Τουρκίας φαίνεται
όλο και πιο προβληματική, καθώς ο Πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ
Ερντογάν κλιμακώνει τις δημόσιες καταγγελίες εναντίον του ισραηλινού
κράτους, αναφέρει δημοσίευμα του Bloomberg.
Ο κ. Malcolm Hoenlein, διευθυντής της Delek Drilling LLP, δήλωσε
ωστόσο ότι είναι πολύ νωρίς για να αποκλείσει μια συμφωνία με την
Τουρκία, παρόλο που ο Ερντογάν «περιπλέκει την πρόοδο». «Το εμπόριο
εξακολούθησε να αναπτύσσεται ακόμα και μετά τη συρρίκνωση των σχέσεων
του 2010», σημείωσε ο Hoenlein, που είναι παράλληλα ο εκτελεστικός
αντιπρόεδρος της Διάσκεψης των Προέδρων των Μεγάλων Αμερικανικών
Εβραϊκών Οργανώσεων.
«Ωστόσο, η Αίγυπτος είναι μια καλύτερη επιλογή σε αυτό το σημείο,
επειδή υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν με τα υπάρχοντα εργοστάσια
Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου εκεί", ανέφερε σε τηλεφωνική συνέντευξή του
στο Bloomberg, προσθέτοντας «Η αιγυπτιακή Κυβέρνηση επιθυμεί, επίσης,
να συμμετάσχει στην ανάπτυξη αποθεμάτων φυσικού αερίου στο Ισραήλ, την
Αίγυπτο και ενδεχομένως την Κύπρο».
Καταρρέουν οι συνομιλίες
Δυο άτομα που γνωρίζουν τα τεκταινόμενα μίλησαν στο Blomberg υπό
καθεστώς ανωνυμίας, τονίζοντας πως το Ισραήλ έχει μετατοπίσει τις
προτεραιότητές του σε εξαγωγές προς την Αίγυπτο και σε άλλες αγορές,
εξαιτίας της αυξανόμενης αντιπαράθεσης με την Τουρκία. «Οι προσπάθειες
για την επίτευξη συναντίληψης με την Τουρκία συνεχίζονται, αλλά ο ρυθμός
των συνομιλιών έχει μειωθεί απότομα», δήλωσε ένας εκ των δυο.
«Τώρα, το Ισραήλ επικεντρώνεται σε άλλα περιφερειακά σχέδια που
ενέχουν πολιτικούς κινδύνους ή είναι οικονομικά αμφισβητούμενα. Η Noble
και η Delek, οι κύριοι μέτοχοι του Λεβιάθαν, υπέγραψαν συμφωνία ύψους 10
δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Ιορδανία το 2016, αλλά πασχίζουν για να
κλείσουν άλλα περιφερειακά συμβόλαια».
Οι μετοχές της Delek σημείωσε πτώση του 7,2% τη Δευτέρα, τη
μεγαλύτερη από τον Αύγουστο του 2015. Η Ratio Oil Exploration, η οποία
κατέχει μερίδιο 15% στο Λεβιάθαν, υποχώρησε κατά 5,5%».
Επιμένουν οι Τούρκοι
Εκπρόσωπος των εταίρων του Λεβιάθαν, δήλωσε, σύμφωνα με το Bloomberg,
ότι οι εξαγωγές στην Τουρκία εξακολουθούν να είναι «μια έγκυρη
επιλογή» και ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις με τους «σχετικούς
παράγοντες στην Τουρκία». Ωστόσο, οι συνομιλίες μεταξύ Τούρκων και
Ισραηλινών αξιωματούχων δεν έχουν μέχρι στιγμής αποδώσει αποτελέσματα,
δήλωσε εκπρόσωπος του Τουρκικού Υπουργείου Ενέργειας.
«Η απόφαση του Τραμπ για την Ιερουσαλήμ, «προκάλεσε την πρόσφατη
αντίδραση της Τουρκίας και είναι γνωστό ότι η αντι-ισραηλινή ρητορική
αντηχεί με κάποιους Τούρκους ψηφοφόρους» πριν από τις τοπικές,
κοινοβουλευτικές και προεδρικές εκλογές του επόμενου έτους, δήλωσε
τηλεφωνικώς στο Bloomberg ο Nihat Ali Ozcan, αναλυτής στο Ίδρυμα Ερευνών
Οικονομικής Πολιτικής της Άγκυρας. Το ενδιαφέρον της Τουρκίας για το
φυσικό αέριο του Ισραήλ είναι αυθεντικό και αν και συνομιλίες για τον
αγωγό έχουν επιβραδυνθεί, δεν έχουν τελειώσει».
Για τα ισραηλινά ενεργειακά στελέχη, η Τουρκία προσφέρει μια σχετικά
σταθερή οικονομία, με μεγάλες ενεργειακές απαιτήσεις. Ωστόσο, οι
πολιτικές εντάσεις έχουν δημιουργήσει προβληματισμό για μακροπρόθεσμους
κινδύνους για τη ροή φυσικού αερίου.
Η τουρκική εταιρεία αγωγών Botas ακύρωσε την επίσκεψη στο Ισραήλ τον
περασμένο Δεκέμβριο, σύμφωνα με έναν από τους ανθρώπους που είναι
εξοικειωμένοι με το θέμα. Από πλευράς BOTAS, αρνήθηκαν να σχολιάσουν στο
Bloomberg.
Τώρα που η Τουρκία έχει συμφιλιωθεί με τη Ρωσία, οι εταίροι του
Λεβιάθαν υποπτεύονται ότι οι διαπραγματεύσεις τους με την Άγκυρα
χρησιμοποιούνται ως διαπραγματευτικό χαρτί έναντι της Μόσχας», δήλωσε
άνθρωπος που είναι εξοικειωμένος με την κατάσταση.
«Η εναλλακτική επιλογή του Ισραήλ στην Αίγυπτο, ενέχει τους δικούς
της κινδύνους. Ενώ η Αίγυπτος είναι γεωγραφικά πιο κοντά και ο πρόεδρός
της, Αλ Σίσι, έχει καλύτερους δεσμούς με το Ισραήλ, η νομική διαμάχη
πάνω σε μια προηγούμενη συμφωνία για το φυσικό αέριο εμποδίζει την
πρόοδο οποιασδήποτε συμφωνίας. Η οικονομία της Αιγύπτου δεν είναι τόσο
ισχυρή όσο η Τουρκία», σημειώνεται.
«Το Ισραήλ διερευνά, επίσης, μια τρίτη επιλογή: έναν αγωγό που θα
διασχίζει την Κύπρο στην Ελλάδα και την Ιταλία και θα κοστίζει
τουλάχιστον 6 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα στελέχη που ασχολούνται με φ/α
είναι σκεπτικά σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα του έργου και ότι ο
τουρκικός έλεγχος της βόρειας Κύπρου θα μπορούσε να δημιουργήσει
εμπόδια. Ωστόσο, οι ηγέτες των ενδιαφερομένων χωρών έχουν υπογράψει
συμφωνίες για να προωθήσουν την ιδέα και η ΕΕ έχει διαθέσει 34,5
εκατομμύρια ευρώ για την εκπόνηση μελέτης κατασκευής».
(SigmaLive.com)