ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ: Τι Σημαίνει η Επιστροφή της Πλειοψηφίας στο Δημόσιο

ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ: Τι Σημαίνει η Επιστροφή της Πλειοψηφίας στο Δημόσιο
του Δημήτρη Δελεβέγκου
Δευ, 26 Φεβρουαρίου 2018 - 13:25
Έσοδα ύψους 35 και 64 εκατ. ευρώ από την πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ, αντίστοιχα, προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός για τη φετινή χρονιά. Ωστόσο, τα χρήματα αυτά δεν πρόκειται να εισπραχθούν, μετά και την επιστροφή από το ΤΑΙΠΕΔ στο Δημόσιο του 15,97% της ΕΥΔΑΠ και του 50% της ΕΥΑΘ

Έσοδα ύψους 35 και 64 εκατ. ευρώ από την πώληση του 23% της ΕΥΑΘ και του 11% της ΕΥΔΑΠ, αντίστοιχα, προβλέπει ο κρατικός προϋπολογισμός για τη φετινή χρονιά. Ωστόσο, τα χρήματα αυτά δεν πρόκειται να εισπραχθούν, μετά και την επιστροφή από το ΤΑΙΠΕΔ στο Δημόσιο του 15,97% της ΕΥΔΑΠ και του 50% της ΕΥΑΘ, όπως αποφάσισε η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων.

Τα ποσοστά αυτά είχαν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ τη διετία 2011-2012 με αποφάσεις της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, με στόχο την πώλησή τους. Η διαδικασία όμως, ανεστάλη ύστερα από απόφαση, το 2014, του Συμβουλίου της Επικρατείας με την οποία η μεταβίβαση του 34,033% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΥΔΑΠ, με στόχο την πώλησή του, είναι αντισυνταγματική.

 

Τι σημαίνει η επανάκτηση της πλειοψηφίας από το Δημόσιο

Ως αποτέλεσμα, το Δημόσιο ελέγχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου στις δύο εταιρείες, γεγονός που φαίνεται να σηματοδοτεί το τέλος της απόπειρας ιδιωτικοποίησής τους που μετρά τουλάχιστον 12 χρόνια.

Ωστόσο, όπως εξηγούν ενημερωμένες πηγές, η επανάκτηση του ελέγχου από το Δημόσιο, του 50% συν μία μετοχή, στις δύο εταιρείες δεν αποτελεί παρά την κορυφή του παγόβουνου των διεργασιών που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Διεργασίες που σχετίζονται με τη μέθοδο αξιοποίησης των ποσοστών μειοψηφίας στις δύο εισηγμένες εταιρείες, χωρίς όμως, να προβλέπεται η παραχώρηση ούτε "μίας θέσης στο διοικητικό συμβούλιο σε ιδιώτη". Εξάλλου, στην παραχώρηση του management σε ιδιώτη σε περίπτωση πώλησης ποσοστών, έχει θέσει βέτο κορυφαίος υπουργός της κυβέρνησης.

Με αυτά ως δεδομένα, ο οδικός χάρτης για τις δύο εταιρείες προβλέπει, σε πρώτη φάση, την κατάρτιση νέων επιχειρησιακών σχεδίων για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ (για την πρώτη το νέο business plan έχει ολοκληρωθεί). Και με τις δύο εταιρείες να έχουν μεταφερθεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, το ΤΑΙΠΕΔ, ως θυγατρική εταιρεία του, συνεχίζει να διερευνά τους τρόπους για την αξιοποίηση μειοψηφικών ποσοστών των δύο εταιρειών, κάτι που αποτελεί αντικείμενο των συμβούλων Kantor Management Consultants S. A., Κ&Ο και ECA.

Ένα από τα σενάρια προβλέπει την ανάθεση σε ιδιώτες τμήματος του αντικειμένου των δύο εταιρειών, όπως η επέκταση των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, τα έργα συντήρησης του υφιστάμενου δικτύου και επεμβάσεις σε υδαταγωγούς που είναι εντάσεως κεφαλαίου. Η Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα εργαλεία για τη "συνύπαρξη" ιδιωτών με τις δύο εισηγμένες εταιρείες.

Πάντως, ο φάκελος "νερό" δεν αναμένεται να ανοίξει σύντομα, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, ενώ μένει να φανεί εάν, μέχρι τον Μάιο του 2018, λάβει χώρα το προαπαιτούμενο υπ' αριθμόν 74 της Έκθεσης Συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (για τα προαπαιτούμενα της γ’ αξιολόγησης). Η αξιολόγηση και αντικατάσταση, δηλαδή, των εκτελεστικών και μη εκτελεστικών μελών των διοικητικών συμβουλίων των εισηγμένων στο Χρηματιστήριο εταιρειών, όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.

 

(Πηγή: capital.gr)