Η χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας ως καυσίμου στη ναυτιλία είναι τα τελευταία χρόνια το πιο μεγάλο στοίχημα για την συγκεκριμένη βιομηχανία μέσω της οποίας κινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. «Κεφάλι στην κούρσα» αυτή έχει πάρει το υγροποιημένο φυσικό αέριο, γνωστό ως LNG, και ακολουθούν η ηλεκτρική ενέργεια, η αιολική και πιο πίσω η ηλιακή αλλά και το υδρογόνο

Η χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας ως καυσίμου στη ναυτιλία είναι τα τελευταία χρόνια το πιο μεγάλο στοίχημα για την συγκεκριμένη βιομηχανία μέσω της οποίας κινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

«Κεφάλι στην κούρσα» αυτή έχει πάρει το υγροποιημένο φυσικό αέριο, γνωστό ως LNG, και ακολουθούν η ηλεκτρική ενέργεια, η αιολική και πιο πίσω η ηλιακή αλλά και το υδρογόνο.

Όσο αφορά το LNG, σήμερα στο νερό υπάρχουν 100 πλοία που καίνε φυσικό αέριο ενώ ναυπηγούνται άλλα 100. Η Ελλάδα είναι ακόμη ανέτοιμη σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της στη Μεσόγειο.

Ο ΟΛΠ επίσης κρατάει στάση αναμονής αφού δεν υπάρχει ζήτηση που θα πείσει τη διοίκησή του να κάνει επενδύσεις σε σταθμούς εφοδιασμού πλοίων με LNG ενώ τον καλύπτει η Ρεβυθούσα.

Το ελληνικό κράτος θα μπορεί να εφοδιάζει πλοία με LNG το 2019, σε πρώτη φάση, με βυτιοφόρα και το 2020 με ειδικά πλοία τα γνωστά ως bunker vessels.

Ηλεκτρισμός

Η χρήση του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τα πλοία είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Πρόκειται για την ταχυτέρα αναπτυσσόμενη τεχνολογία στη ναυτιλία, παγκοσμίως, με ιδανικό πεδίο εφαρμογής την Ελλάδα. Ανοίγει νέες προοπτικές με σημαντικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για τα ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας τη νησιωτικότητα και τη βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Το σχέδιο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Electrification in the Eastern Mediterranean- (Εlemed).

Πρόσφατα έγινε μεγάλη συζήτηση με θέμα τις δυνατότητες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία στο λιμάνι του Κόπερ της Σλοβενίας.

Η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Violeta Bulc αναφέρθηκε στα μελλοντικά σχέδια της ΕΕ να υποστηρίξει με εργαλεία χρηματοδότησης τα λιμάνια που σκοπεύουν να στραφούν σε νέες καινοτόμες τεχνολογίες που αξιοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Ο Νικόλας Πατεράκης, Chief Operating Officer στη Neptune Lines, από τη σκοπιά των πλοιοκτητών, αναφέρθηκε σε οικονομικά κίνητρα και οφέλη που θα ενθαρρύνουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν καινοτόμες τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό ως πηγή ενέργειας για τα πλοία.

Ειδικότερα για την ναυτιλία ο ηλεκτρισμός, σύμφωνα με τους ειδικούς, προσφέρει το σημαντικό πλεονέκτημα του εκμηδενισμού των ρύπων, στα λιμάνια και τις κοντινές διασυνδέσεις, δηλαδή εκεί που το κοινωνικό κόστος είναι ουσιαστικό. Άρα το πρώτο όφελος είναι κοινωνικό. Επίσης, το περιβαλλοντικό όφελος είναι ισχυρό και θα ενισχύεται όλο και περισσότερο με την αναμενόμενη βελτίωση των μέσων ηλεκτροπαραγωγής.

Το αναπτυξιακό και οικονομικό όφελος αναμένεται επίσης να αποτελέσει το κλειδί αφού το οικονομικό κίνητρο οδηγεί πιο γρήγορα στην ευρεία εφαρμογή νέας τεχνολογίας.

Η Δράση Εlemed, όπως ονομάζεται προωθεί τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας ως ναυτιλιακό καύσιμο, αποσκοπώντας να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υλοποιεί μελέτες για την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης ελλιμενισμένων πλοίων σε τρεις χώρες, την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Σλοβενία και σε τέσσερα λιμάνια κατά μήκος του Νότιο-Ανατολικού θαλάσσιου διαδρόμου -Κόπερ, Κυλλήνη, Πειραιάς, Λεμεσός- περιορίζοντας δραστικά τον θόρυβο και τους αέριους ρύπους, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές κοντά και γύρω από τα λιμάνια.

Στο πλαίσιο του Εlemed, θα γίνει η πρώτη υποδομή ηλεκτροδότησης πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο, στο λιμάνι της Κυλλήνης.

Αιολική Ενέργεια

Στο στοίχημα των εναλλακτικών πηγών ενέργειες προσπάθεια να...υψώσει φωνή και να δηλώσει παρούσα και η αιολική ενέργεια. Οι Νορβηγοί ασχολούνται συστηματικά με το θέμα στοχεύοντας στη μείωση της εκπομπής ρύπων σε ποσοστό ου θα αγγίξει ακόμη και το 80%. Μάλιστα έχουν στα σκαριά το «αιολικό πλοίο» ονόματι Vindskip, το οποίο εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, έχει γίνει «θρύλος» στα διεθνή ΜΜΕ πριν ακόμη ταξιδέψει. Αυτό αναμένεται να γίνει το 2019. Μάλιστα θα έχει διπλό σύστημα καυσίμου αφού όταν δεν φυσάει πολύ για να μπορεί να κινείται με τη δύναμη των ανέμων τότε θα χρησιμοποιεί υγροποιημένο φυσικό αέριο. Οι Νορβηγοί προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα λογισμικό το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στο σκάφος να εκμεταλλεύεται τη μέγιστη αιολική ενέργεια αναλύοντας τις μετεωρολογικές ενδείξεις.

Στη χρήση αιολικής ενέργειας το πρώτο βήμα είχε κάνει η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία, Anbros Maritime η οποία το 2011 υπέγραψε συμφωνία με μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως μεταφορικές εταιρείες την Cargill για την εγκατάσταση στην πλώρη του φορτηγού πλοίου της «Aghia Marina», ενός από τους μεγαλύτερους αιολικούς χαρταετούς του κόσμου, κατασκευασμένος με τη τεχνολογία SkySails GmbH. Στόχος της ήταν να χρησιμοποιηθεί η ενέργεια που θα παράγει ο αιολικός χαρταετός για την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων μέχρι και 35%, ενώ κάτω από βέλτιστες καιρικές συνθήκες η μείωση της κατανάλωσης μπορεί να φθάσει περιοδικά έως και το 50%. Για τη συμφωνία αυτή το συγκεκριμένο φορτηγό πλοίο είχε βραβευτεί και είχε πάρει μεγάλη δημοσιότητα. Από τότε δεν υπήρξε κάποιο νεότερο.

Ηλιακή-πυρηνική ενέργεια και υδρογόνο

Όμως στις θάλασσες του κόσμου πλέουν και ηλιακά καταμαράν. Η ηλιακή ενέργεια δεν έχει δοκιμασθεί ακόμη σε εμπορικά πλοία.

Προσπάθειες έγιναν για τη χρήση πυρηνικής ενέργειας σε εμπορικά πλοία. Όμως ο κυριότερος ανασταλτικός παράγοντας ήταν το μεγάλο κόστος λειτουργίας, που καθιστούσε τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας οικονομικά ασύμφορη. Το ξεκίνημα έκαναν το 1959 οι τότε Σοβιετικοί με το παγοθραυστικό «Λένιν» το οποίο ήταν και το πρώτο σκάφος επιφανείας το οποίο κατέπλευσε στο Βόρειο πόλο. Υπήρξαν άλλα επτά σοβιετικών συμφερόντων εμπορικά που άλλαξαν στην πορεία χρήση καθώς και ένα ιαπωνικό και ένα γερμανικό.

Όσον αφορά το υδρογόνο ως εναλλακτική μορφή ενέργειας, πολλά έχουν γραφτεί μέχρι σήμερα χωρίς όμως να έχει προχωρήσει το θέμα. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, είναι ένα καύσιμο που ναι μεν δεν ρυπαίνει το περιβάλλον, αλλά προς το παρόν λαμβάνεται κυρίως από υδρογονάνθρακες και νερό με χρήση άλλων ενεργειακών πηγών είτε συμβατικών είτε ανανεώσιμων.

(από newmoney.gr)