Η δήλωση του υπουργού Ενέργειας Γ. Σταθάκη ότι το προσφερόμενο τίμημα στον πρώτο γύρο του διαγωνισμού του ΔΕΣΦΑ υπερβαίνει (κατά πολύ σύμφωνα με πληροφορίες) τα 400 εκατ. ευρώ του προηγούμενου διαγωνισμού και βρίσκονται εντός του εύρους των δύο ανεξάρτητων αποτιμητών, δεν ήταν τυχαία.

Η δήλωση του υπουργού Ενέργειας Γ. Σταθάκη ότι το προσφερόμενο τίμημα στον πρώτο γύρο του διαγωνισμού του ΔΕΣΦΑ υπερβαίνει (κατά πολύ σύμφωνα με πληροφορίες) τα 400 εκατ. ευρώ του προηγούμενου διαγωνισμού και βρίσκονται εντός του εύρους των δύο ανεξάρτητων αποτιμητών, δεν ήταν τυχαία.

Είχε προηγηθεί αμέσως μετά την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, έντονη φημολογία ότι το προσφερόμενο τίμημα στο διαγωνισμό είναι κάτω από τις προσδοκίες, με το Ταμείο να αρνείται να προβεί - κατά τα ειωθότα - σε οποιοδήποτε σχόλιο.

Ωστόσο πολιτικά, εάν πράγματι ίσχυαν οι φήμες, μια τέτοια εξέλιξη θα συνιστούσε σοβαρή αποτυχία, με δεδομένο ότι ο διαγωνισμός επαναπροκηρύχθηκε και ακυρώθηκε η προηγούμενη συμφωνία πώλησης στη Socar έναντι 400 εκατ. ευρώ. Μια προσφορά η οποία ξεπέρασε κατά 70 εκατ. ευρώ την τότε ανεξάρτητη αποτίμηση, η οποία προσδιόριζε το 2013 την αξία του 66% του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως τα μεγέθη του τότε με το σήμερα δεν είναι συγκρίσιμα. Για παράδειγμα στην τότε αποτίμηση των 330 εκατ. ευρώ θα πρέπει να συνυπολογιστούν τα 200 εκατ. ευρώ ταμειακά διαθέσιμα που έχει σήμερα ρευστότητα ο ΔΕΣΦΑ.

Υπό την έννοια αυτή, εφόσον οι προσφορές στον πρώτο γύρο κυμάνθηκαν "πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ του πρώτου διαγωνισμού" μπορεί να χαρακτηριστούν ως ικανοποιητικές, σε καμία περίπτωση ωστόσο δεν μπορεί να θεωρηθούν ως υψηλές.

Αυτό βεβαίως εξηγείται και από τις προσδοκίες και τη στρατηγική των δύο σχημάτων που συμμετέχουν. Οι εκτιμήσεις αλλά και οι πληροφορίες συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι και οι δύο κοινοπραξίες "φύλαξαν δυνάμεις" για το δεύτερο και καθοριστικό γύρο των προσφορών, υποβάλλοντας σε πρώτη φάση "αναγνωριστικές" προσφορές.

Εδώ να θυμίσουμε ότι όπως έδειξε και ο διαγωνισμός του ΟΛΘ, δεν έχει σημασία το ποια προσφορά προηγείται: στον πρώτο γύρο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης η μεγαλύτερη προσφορά προήλθε από την αραβική DP World ωστόσο στο δεύτερο γύρο η κοινοπραξία DIEP, Terminal Link, Belterra προσέφερε σημαντικά βελτιωμένο τίμημα (κατά 100 εκατ. ευρώ λένε οι πληροφορίες) με αποτέλεσμα να στεφθεί νικήτρια στο διαγωνισμό.

Κάτι αντίστοιχο ελπίζει το ΤΑΙΠΕΔ να συμβεί και με το ΔΕΣΦΑ, αφού ο πήχης για να θεωρηθεί πετυχημένος ο διαγωνισμός μπαίνει πλέον στα 500 εκατ. ευρώ και άνω.

Εδώ να σημειωθεί ότι καθώς έχουμε καθολικό Πάσχα αυτές τις ημέρες και την επόμενη εβδομάδα έχουμε το Ορθόδοξο Πάσχα, οι εξελίξεις μετατίθενται για το 2ο δεκαπενθήμερο του Απριλίου στην καλύτερη περίπτωση. Το ΤΑΙΠΕΔ θα ορίσει νέα ημερομηνία ώστε τα δύο σχήματα να ετοιμάσουν τις νέες προσφορές τους και εκτός απροόπτου θα προχωρήσει στη συνέχεια στην ανακήρυξη του προτιμητέου επενδυτή.

Υπενθυμίζεται ότι στη διεκδίκηση του ΔΕΣΦΑ συμμετέχουν δύο κοινοπραξίες: η πρώτη αποτελείται από την Ιταλική Snam, τη Βελγική Fluxys και την Ισπανική Enagas ενώ η δεύτερη αποτελείται από την Ισπανική Reganosa, τη Ρουμανική Transgaz και την αναπτυξιακή τράπεζα EBRD.

 

(capital.gr )