Ντόμινο αντιδράσεων στο εσωτερικό της ΔΕΗ έφερε η ανακοίνωση της επιχείρησης, την περασμένη Παρασκευή, η οποία ανέφερε ότι το πρόβλημα για τους θιγόμενους πελάτες της από την υπόθεση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο επί τόπου, στα καταστήματα της επιχείρησης, καθώς οι καταναλωτές πρέπει να προσκομίζουν την απόδειξη εξόφλησης των λογαριασμών τους, μέσω των ΕΛΤΑ.

Η αντίδραση του Πανελλαδικού Συλλόγου Υπαλλήλων ΔΕΗ (ΠΑΣΥΠ - ΔΕΗ), ήταν άμεση, καταγγέλλοντας την υποστελέχωση των καταστημάτων της επιχείρησης. «Σε ποια καταστήματα να προσέλθουν οι πελάτες; Σ’ αυτά που φρόντισε η Διοίκηση, να έχουν ένα έως τρεις εργαζόμενους, όπως στην Αλεξανδρούπολη, τα Γιαννιτσά, την Πτολεμαΐδα, τα Μουδανιά, την Έδεσσα, την Αμαλιάδα, την Πάρο, την Κω, το Άργος, το Γύθειο κ.ά.; Ή σ’ αυτά στις μεγάλες πόλεις, όπως σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα κ.ά. όπου πρέπει οι πελάτες να προσέλθουν από τα χαράματα για να τύχουν πιθανότητας εξυπηρέτησης έως αργά το μεσημέρι;», αναφέρουν σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν την Παρασκευή.

Τα μέλη του Συλλόγου (είναι μέλος της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ-ΚΗΕ) καταγγέλλουν επίσης την έλλειψη τυποποίησης διαδικασιών και την ελλιπή αξιοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων. Το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και καιρό. «Τον τελευταίο περίπου έναν χρόνο έχει ανακύψει πρόβλημα με τις εξοφλήσεις των λογαριασμών πελατών της ΔΕΗ μέσω ΕΛΤΑ λόγω αστοχιών της εταιρείας αυτής. Πρόβλημα το οποίο κατά καιρούς εμφανίζεται περισσότερο ή λιγότερο οξυμένο και τελευταία έχει λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις», παραδέχεται η ΔΕΗ σε ανακοίνωσή της που δημοσιεύθηκε την περασμένη Πέμπτη.

«Η διοίκηση της ΔΕΗ μετά από περίπου ένα έτος και μετά της αντίστοιχης επιστολής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, εξέδωσε ένα Δελτίο Τύπου, με το οποίο αναγνωρίζει το πρόβλημα, την ταλαιπωρία των πελατών και αφού εκλιπαρεί για την παρέμβαση των αρμοδίων πλευρών στην επίλυση του προβλήματος, προτρέπει τους πελάτες να εξοφλούν μέσω της εφαρμογής ‘e-pos’ και να προσέρχονται στα καταστήματα με βεβαιότητα ότι το πρόβλημά τους θα τακτοποιηθεί… Το πρόβλημα μεταξύ ΔΕΗ και ΕΛΤΑ γίνεται πρόβλημα των πελατών;», σημειώνουν τα μέλη του ΠΑΣΥΠ-ΔΕΗ.

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα διερευνά και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Εντός της εβδομάδας ο Ρυθμιστής αναμένεται να αποστείλει επιστολή προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς, θεωρεί ότι το ζήτημα δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά, οι οποίες παραβιάζουν την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού.

Επίσης, όπως αναφέρουν πηγές της Αρχής, τις επόμενες ημέρες, η ΡΑΕ σχεδιάζει να καλέσει σε ακρόαση τη ΔΕΗ. Μάλιστα, εάν από τις έρευνες που διενεργεί ο Ρυθμιστής προκύψουν στοιχεία που να καταδεικνύουν ότι τα χρήματα από τις εξοφλήσεις των λογαριασμών των καταναλωτών, τα οποία παρακράτησαν τα ΕΛΤΑ, δεν χρησιμοποιήθηκαν μόνο ως κεφάλαιο κίνησης (ώστε να καταβληθούν οι μισθοί των εργαζομένων και να πληρωθούν άλλες υποχρεώσεις τους), αλλά κάλυψαν και άλλες δραστηριότητες των Ελληνικών Ταχυδρομείων στην προμήθεια ρεύματος τότε θα κληθούν και τα ΕΛΤΑ.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, η αρρυθμία που έχει δημιουργηθεί στην αγορά λόγω καθυστερημένης απόδοσης των ποσών που καταβάλλουν οι καταναλωτές στις εταιρείες/φορείς που έχουν εισπρακτικό ρόλο (όπως τα ΕΛΤΑ) προς τους Προμηθευτές, αποτελεί μείζον ζήτημα και ανεπίτρεπτη για την αγορά ενέργειας εξέλιξη. Για αυτό την περασμένη εβδομάδα με επιστολή της προς τους προμηθευτές ρεύματος και φυσικού αερίου τους καλεί (ιδίως τη ΔΕΗ) να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα και να ενεργήσουν, μεταξύ άλλων, ως εξής:

  1. Να προβούν άμεσα σε οριστική επίλυση του ανωτέρω προβλήματος, με τρόπο ώστε να μην απαιτείται η με οποιονδήποτε τρόπο εμπλοκή των καταναλωτών με σκοπό την αποφυγή της αδικαιολόγητης ταλαιπωρίας τους.
  2. Να προβούν σε αναδρομική εφαρμογή της έκπτωσης συνέπειας στον επόμενο λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου που πρόκειται να λάβουν οι θιγόμενοι καταναλωτές και ο οποίος θα εκδοθεί από την 21η Μαΐου και μετά και θα πρέπει να περιλαμβάνει ειδική επισήμανση για τη διόρθωση αυτή.
  3. Εφόσον υπάρχουν περιπτώσεις καταναλωτών που υπέστησαν, αδικαιολόγητα, διακοπή ρεύματος εξαιτίας των ανωτέρω, να προβλέψουν κατάλληλα μέτρα αποζημίωσης των καταναλωτών. Τα μέτρα θα κοινοποιηθούν στη ΡΑΕ, εντός δέκα ημερών από τη λήψη της παρούσας, για την περαιτέρω εξέταση του ζητήματος.

Εντός δέκα ημερών, οι προμηθευτές πρέπει να ενημερώσουν τη ΡΑΕ για τις ενέργειες στις οποίες έχουν προβεί.