Εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τη Διασύνδεση Δωδεκανήσων, Κρήτης και Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα Ηλεκτροδότησης

Εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τη Διασύνδεση Δωδεκανήσων, Κρήτης και Κυκλάδων με το Ηπειρωτικό Σύστημα Ηλεκτροδότησης
energia.gr
Πεμ, 31 Μαΐου 2018 - 10:14

Τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτροδότησης, μέσω Κορίνθου και με σημείο σύνδεσης στην Κω ή την Ρόδο εισηγείται ο ΑΔΜΗΕ στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, ο Διαχειριστής κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) την εισήγησή του για το προτεινόμενο σχήμα, στη βάση του πορίσματος για την ηλεκτροδότηση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών που εκπόνησε η κοινή ομάδα εργασίας ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Η κατάθεση της εν λόγω εισήγησης αποτελεί προαπαιτούμενο για την ένταξη του έργου στο Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029 που θα κατατεθεί στη ΡΑΕ στο τέλος του τρέχοντος έτους, επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Με βάση τα αποτελέσματα της τεχνικής διερεύνησης, ο ΑΔΜΗΕ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων προκρίνεται ως καλύτερη λύση, λόγω της «ενίσχυσης της αξιοπιστίας τροφοδότησης, του περιορισμού της λειτουργίας των τοπικών θερμικών σταθμών παραγωγής (με συνακόλουθα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη) και λόγω της δυνατότητας που παρέχει για την ενίσχυση της ανάπτυξης ΑΠΕ επί των διασυνδεόμενων νησιών».

«Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων απευθείας στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με σύνδεσμο συνεχούς ρεύματος δημιουργεί έναν απευθείας ισχυρό διάδρομο για την ηλεκτροδότησή τους και προκύπτει ως η ελαφρώς οικονομικότερη λύση. Ως σημείο σύνδεσης στο ΕΣΜΗΕ προτείνεται το Κέντρο Υψηλής Τάσης Κορίνθου που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2021. Το σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα μπορεί να είναι στην Κω ή στη Ρόδο καθώς οι δυο εναλλακτικές λύσεις έχουν μικρή σχετικά διαφοροποίηση ως προς το επενδυτικό κόστος. Το τελικό σχήμα θα αποφασιστεί κατόπιν λεπτομερέστερης διερεύνησης για τη χωροθέτηση των καλωδιακών διασυνδέσεων», αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ.

Παράλληλα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η κοινοπραξία Ελληνικά Καλώδια - Fulgor επελέγη ως ανάδοχος για την κατασκευή των υποθαλάσσιων καλωδίων που θα συνδέσουν τη Νάξο με την Πάρο και τη Μύκονο στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει ηλεκτρικές διασυνδέσεις μήκους 47,6 χλμ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προσφορών και για τα δυο άλλα επιμέρους έργα της διασύνδεσης, δηλαδή την κατασκευή του Υποσταθμού στη Νάξο και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Άνδρου-Λιβαδιού (Εύβοια) και Άνδρου-Τήνου και δηλώνει έτοιμος να υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις στο αμέσως επόμενο διάστημα, εφόσον δεν προκύψουν καθυστερήσεις λόγω των συμμετεχόντων στους σχετικούς διαγωνισμούς.

Για την τρίτη φάση που αφορά στην πόντιση δεύτερου υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός εντός του Ιουνίου, ώστε να γίνει η συμβολαιοποίηση πριν τα τέλη του έτους και να τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει επιτάχυνση του έργου κατά δυο χρόνια και περάτωσή του το 2020.

Τέλος, η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ επισημαίνει ότι «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για την διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκονται οι τεχνικές προδιαγραφές για την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Όπως τονίζεται, «ο ΑΔΜΗΕ έθεσε τα θεμέλια για την χρηματοδότηση του εμβληματικού αυτού project, ύψους 1 δις. ευρώ, λαμβάνοντας δάνειο 200 εκατ. ευρώ με πολύ ανταγωνιστικό επιτόκιο από τις Bank of China (Luxembourg) και ICBC. Η επίσημη τελετή υπογραφής για την εν λόγω δανειακή σύμβαση -που αποτελεί σημείο αναφοράς για τον  δανεισμό της εταιρείας στο εξής και ανοίγει το δρόμο για πρόσβαση σε χρηματοδότηση με ευνοϊκότερους όρους από ότι στο παρελθόν- έλαβε χώρα πριν λίγες ημέρες στο Λουξεμβούργο».