Παρά τις ασφυκτικές πιέσεις, τόσο των εκπροσώπων της Κομισιόν, όσο και της ΡΑΕ, τελικά κατά τη χθεσινή συνάντηση, παρουσία των διοικήσεων του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) και της εταιρείας EuroΑsia Interconnector (προωθεί τη διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης - Αττικής) δεν βρέθηκε σημείο επαφής, όσον αφορά στην κατασκευή της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.

Η συνάντηση είχε «κλείσει» προ δεκαημέρου, προκειμένου να βρεθεί μια κοινή συνισταμένη των δύο πλευρών και να προχωρήσουν σε συνεργασία το έργο, δημιουργώντας μια Εταιρεία Ειδικού Σκοπού, βάσει του μνημονίου που είχαν υπογράψει τον Οκτώβριο του 2017. Η συγκεκριμένη εταιρεία προβλέπεται να αναλάβει τη χρηματοδότηση και την κατασκευή του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική. Σύμφωνα με το μνημόνιο συνεργασίας που έχουν υπογράψει οι δύο πλευρές, προβλέπεται για τον ΑΔΜΗΕ ποσοστό 51%, για τον EuroΑsia 39% και για τη συμμετοχή ιδιωτών 10%.

Τελικά εχθές, σύμφωνα με πληροφορίες, δόθηκε ένα περιθώριο έως τις 12 Ιουλίου για να προχωρήσει η συμφωνία των μετόχων. Οι αρμόδιοι παράγοντες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έθεσαν το αυστηρό πλαίσιο του διαλόγου. Όπως αναφέρουν πηγές που βρίσκονται πολύ κοντά στις διαπραγματεύσεις, ζητήθηκε από τους εκπροσώπους της εταιρείας του EuroΑsia Interconnector, να υποβάλλουν όχι γενικά σχόλια, αλλά επί του συγκεκριμένου προσχεδίου της συμφωνίας μετόχων που τους είχε αποστείλει εδώ και μήνες ο ΑΔΜΗΕ. Από την πλευρά της η EuroΑsia, θέλει να έχει λόγο σε όλες τις τεχνικές προδιαγραφείς και προκηρύξεις.

Επίσης, από την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία ζητήθηκε «proof of funds», να αποδείξει δηλαδή ότι διαθέτει το απαραίτητο κεφάλαιο για την υλοποίηση του έργου, διότι παρά τις επίμονες ερωτήσεις τόσο των στελεχών της Κομισιόν, όσο και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), δεν δόθηκαν οι απαιτούμενες διευκρινήσεις. Αντιστοίχως, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ο εκπρόσωπος του ΑΔΜΗΕ δήλωσε ότι μπορεί άμεσα, ακόμη και αύριο, να καταθέσει το κεφάλαιο που απαιτείται για τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ειδικού σκοπού.

Σε κάθε περίπτωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει ώστε να βρεθεί οπωσδήποτε μια φόρμουλα συνεργασίας των δύο ενδιαφερόμενων. Διαφορετικά ο Ρυθμιστής μπορεί να προκηρύξει διαγωνισμό για την ανάθεση του έργου της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης (γεγονός που πιθανώς θα προσελκύσει πολλούς μνηστήρες, αλλά θα καθυστερήσει την υλοποίησή του) ή να το δώσει στον ΑΔΜΗΕ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα. Η ανάγκη άμεσης δρομολόγησης  του έργου είναι μεγάλη καθώς το 2020 οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί επιτάσσουν την απόσυρση των ρυπογόνων σταθμών της ΔΕΗ που βρίσκονται στο νησί με κίνδυνο να προκληθεί έλλειμμα ισχύος. Τα νεώτερα σε δύο εβδομάδες...