Η ανωτέρω πρόβλεψη έγινε βάσει ανάλυσης η οποία έλαβε υπόψη της την τρέχουσα παγκόσμια ζήτηση και τους παράγοντες που την έχουν διαμορφώσει, το πώς αυτή εξελίχθηκε την τελευταία πενταετία, αλλά και εκτιμήσεις για την αύξηση της ζήτησης κατά γεωγραφική περιοχή και κατηγορίες καταναλωτών κατά την επόμενη εικοσαετία. Σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), η παγκόσμια ζήτηση είχε διαμορφωθεί στα 97,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2017, ενώ προβλέψεις του ίδιου Οργανισμού αναφέρονται στο ότι αυτή θα φθάσει στα 100 εκατ. βαρέλια μέχρι τα τέλη του 2019. Δηλαδή σε ιστορικά υψηλά όλων των εποχών.
Παρά το γεγονός ότι η έκθεση της Wood Mackenzie δεν αναφέρεται στο ακριβές νούμερο κορύφωσης της ζήτησης ή της παραγωγής, παλαιότερες εκτιμήσεις του ΙΕΑ, οι οποίες υποστηρίζονται από στοιχεία της αγοράς, κάνουν λόγο για ποσότητες που μπορεί να φθάσουν ακόμη και τα 119 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα μέχρι το 2040, σύμφωνα με το current policies scenario. Ήδη μετά το 2023 η Wood Makenzie εκτιμά ότι θα υποχωρήσει η παραγωγή αργού από τις χώρες εκτός OPEC, με εξαίρεση τις ΗΠΑ, όπου χάρις στο shale oil η παραγωγή θα εξακολουθήσει να βαίνει αυξανόμενη ιδιαίτερα στις πολιτείες του Τέξας και της Βορείου Ντακότα. Με τις ΗΠΑ να αναδεικνύονται ως ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως το 2025, με ετήσια παραγωγή αργού που θα ξεπερνά τα 15 εκατ. βαρέλια την ημέρα
Για τους ανωτέρω λόγους, η εν λόγω εταιρεία υποστηρίζει ότι μετά το 2020 θα ενταθούν οι προσπάθειες των IOC's για έρευνες και παραγωγή σε δύσκολους προορισμούς (frontier regions) που συνήθως περιλαμβάνουν δύσβατες περιοχές ή μεγάλα βάθη. Υπό αυτήν την έννοια, η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδος, αποκτά ιδιαίτερη σημασία, με ExxonMobil και Total να προγραμματίζουν γεωτρήσεις νότια και βορειοδυτικά της Κρήτης για μετά το 2021.
Βασικοί λόγοι που κάνουν την Wood Makenzie να υποστηρίζει την προοπτική κορύφωσης της ζήτησης μέχρι το 2036 είναι οι εκτιμήσεις για την επιταχυνόμενη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, παράλληλα με την χρήση αυτόνομων οχημάτων. Βάσει στοιχείων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, υπολογίζεται ότι μέχρι το 2040 θα κυκλοφορούν 300 με 400 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα επί συνόλου 1,5 δισ. οχημάτων παγκοσμίως, ένα νούμερο το οποίο φαίνεται ότι θα επηρεάσει αισθητά τη ζήτηση πετρελαίου.
Τέλος αξίζει να επισημάνουμε ότι η ιδέα της κορύφωσης της πετρελαϊκής ζήτησης (peak oil demand) έρχεται να αντικαταστήσει την μέχρι πρόσφατα πολύ προσφιλή θεωρία του peak oil βάσει της οποίας αναμένεται οσονούπω να αρχίσει να παρατηρείται κάμψη της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου λόγω εξάντλησης των αποθεμάτων. Όπως όμως έχει αποδειχθεί βάσει συστηματικής τεκμηρίωσης την τελευταία δεκαετία, ο πλανήτης δεν αντιμετωπίζει περίπτωση κορύφωσης της παραγωγής τουλάχιστον κατά τα επόμενα 30 έτη. Απεναντίας είναι πλέον εξαιρετικά πιθανό να αντιμετωπίσει κορύφωση της ζήτησης (peak oil demand) για τους λόγους που εκθέσαμε ανωτέρω.