Από την πλευρά της, η Υπουργός Ενέργειας της Αυστρίας Elisabeth Köstinger χαρακτήρισε πρόκληση να δοθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιείται η ενέργεια από ΑΠΕ 24ωρες το 24ωρο. Για αυτό το λόγο η βελτίωση της τεχνολογίας για την αποθήκευση ενέργειας θεωρείται ήδη στην Ευρώπη και γενικότερα στον κόσμο, ως ένα από τα κρίσιμα ζητήματα.
Στην Ελλάδα μέχρι στιγμής, σε επίπεδο αγοράς το υδρογόνο δεν χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό, παρά μόνο από επιστημονικές ομάδες και ορισμένες μικρές βιομηχανικές μονάδες. Παράλληλα, όπως και στην Ευρώπη έτσι και στην Ελλάδα, η απουσία δομών αποθήκευσης ενέργειας έχει ως αποτέλεσμα να χάνεται ένα μεγάλο μέρος της παραγόμενης ενέργειας. Η αποθήκευση ενέργειας μπορεί να γίνεται σε βραχυπρόθεσμο χρόνο, με την αποθήκευση να είναι μιας μέρας. Σε διαφορετική περίπτωση με το περίσσευμα της παραγόμενης ενέργειας από τις ΑΠΕ μπορείς να παραχθεί υδρογόνο και μετά να χρησιμοποιηθεί ως μέσο αποθήκευσης ενέργειας. Η επιλογή, έτσι, της μακροπρόθεσμης αποθήκευσης, με τη χρήση υδρογόνου, ιδίως στα νησιά που δεν είναι διασυνδεδεμένα στο δίκτυο θα οδηγούσε στην ενεργειακή αναβάθμισή τους.
Το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί με ηλεκτρόλυση με τη χρήση των ΑΠΕ. Επίσης, υπάρχει η τεχνολογία της χρήσης του υδρογόνου ως καύσιμου σε οχήματα. Άλλωστε, ήδη μεγάλες εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας προωθούν μοντέλα αυτοκίνητων που λειτουργούν με υδρογόνο, με τις τιμές πώλησής τους βέβαια να είναι αποθαρρυντικές. Όμως, εκτιμάται πως η μαζική παραγωγή τους θα οδηγήσει σε πτώση τιμών, ενώ η τεχνολογική εξέλιξη που θα ακολουθήσει θα τις μειώσει περεταίρω, όπως ακριβώς έγινε στο παρελθόν με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Επίσης, αλληλένδετο ζήτημα είναι οι υποδομές καθώς η ηλεκτροκίνηση με τη χρήση υδρογόνου προϋποθέτει την ανάπτυξη μονάδων τροφοδοσίας με υδρογόνο.
«Με βάση την κοινοτική οδηγία του 2014 προβλέπεται η χρήση στο μέλλον τριών εναλλακτικών καυσίμων, ενώ υποχρεούνται τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν τις αντίστοιχες υποδομές για την τροφοδοσία τους», επισημαίνει ο Αθανάσιος Στούμπος χημικός μηχανικός του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτου, μιλώντας στο Energia.gr. Ειδικότερα, εναλλακτικά καύσιμα θεωρούνται τα βιοκαύσιμα τα οποία, όπως αναφέρει, χρησιμοποιούνται σε ένα ποσοστό 7%, ο ηλεκτρισμός για αυτοκίνητα με μπαταρία, και το υδρογόνο. Βέβαια, όπως επισημαίνει η χρήση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα αυξήσει τη ζήτηση σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, σημειώνει πως στόχος στην Ευρώπη είναι μέχρι το 2025 να πωλείται ένα συγκεκριμένο ποσοστό ηλεκτροκίνητων, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ζητά πλέον από τις εθνικές κυβερνήσεις να επισπεύσουν τις διαδικασίες δημιουργίας φορτιστών στις εθνικές αρτηρίες. Παρατηρεί ακόμα, πως η τεχνολογική εξέλιξη στις μπαταρίες αποθήκευσης θα βελτιώσει την εισαγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, χρειάζεται όμως να αλλάξουν τα δίκτυα, να γίνουν πιο έξυπνα. «Με τη σημερινή τεχνολογία της μπαταρίας και με τις προοπτικές που υπάρχουν, το υδρογόνο είναι ένας δεύτερος μεγάλος πόλος για την ηλεκτροκίνηση και την αποθήκευση των ΑΠΕ», καταλήγει ο κ. Στούμπος.
Συνεπώς, αποτελεί το μεγάλο στοίχημα τα επόμενα χρόνια να γίνουν σημαντικά βήματα για τη χρήση της ηλεκτροκίνησης, σε έναν τομέα που η χώρα μας έχει μείνει πίσω. Τη διαπίστωση αυτή θέτει μετ’ επιτάσεως η γενικότερη στροφή που υπάρχει παγκοσμίως για χρήση των ΑΠΕ, αλλά και η προτεραιότητα για μείωση των ρύπων. Βέβαια, η χώρα μας θα πρέπει να εξετάσει με ποιο τρόπο θα παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Με τον λιγνίτη ή με τις ΑΠΕ; Επίσης, σε μια χώρα που τώρα στρέφεται στην ηλεκτροκίνηση παραμένει ερώτημα αν θα γίνει εφικτό να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. Το μόνο σίγουρο είναι ότι χρειάζεται μια συντονισμένη προσπάθεια, με τη συνεργασία και της τοπικής αυτοδιοίκησης.