Η Ε.Ε. είναι έτοιμη να προωθήσει επιπλέον πολιτικά μέτρα για την επίλυση της διαμετακόμισης του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας, ενώ, παράλληλα, επιδιώκει να διασφαλίσει ότι ο Nord Stream-2 και ο Turkish Stream -εάν ο τελευταίος επεκταθεί στην ευρωπαϊκή αγορά- είναι πλήρως συμβατοί με το ευρωπαϊκό δίκαιο, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μάρος Σέφκοβιτς

Σε αποκλειστική συνέντευξή του στον Κωστή Γερόπουλο και το New Europe στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής Tatra 2018 της GLOBSEC στη Σλοβακία στις 6 Οκτωβρίου, ο Σέφκοβιτς σημείωσε, επίσης, ότι η ΕΕ βρίσκεται στην πρωτοπορία του αγώνα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, απορροφώντας τους ‘κραδασμούς’ από την απόφαση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να αποχωρήσει από τη Συμφωνία του Παρισιού.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαίο αξιωματούχο, η καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των έξυπνων δικτύων και της αποθήκευσης ενέργειας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για τους Ευρωπαίους ερευνητές, όπως επίσης και τα σχέδια για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την εξοικονόμηση ενέργειας στις μπαταρίες.

Όσον αφορά τις συνεχιζόμενες συνομιλίες μεταξύ Ρωσίας, Ουκρανίας και ΕΕ για το φυσικό αέριο, ο Σέφκοβιτς υπενθύμισε ότι πραγματοποιήθηκε «μια αρκετά εποικοδομητική τριμερής συνάντηση σε επίπεδο υπουργών» πριν το καλοκαίρι, στην οποία συμμετείχαν οι διευθύνοντες σύμβουλοι της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας και του ρωσικού κολοσσού Gazprom.

«Συμφωνήσαμε συγκεκριμένα να συζητήσουμε το είδος των μηχανισμών σύναψης συμβάσεων για τις τιμολογιακές ρυθμίσεις και, φυσικά, τις επενδύσεις που απαιτούνται για το σύστημα αγωγών. Στη συνέχεια προσθέσαμε ένα ακόμη στοιχείο, μία επανεξέταση της ζήτησης φυσικού αερίου στην Ευρώπη, καθώς είχαμε τα δικά μας αποτελέσματα μέσω μοντέλων πρόβλεψης, ωστόσο, στην περίπτωση αυτή, θέλαμε να ρωτήσουμε τις εταιρείες για τις ποσότητες φυσικού αέριου που είναι έτοιμες να παραδώσουν κατά την επόμενη δεκαετία», σημείωσε.

«Τέλος, αποφασίσαμε ότι, μετά το καλοκαίρι, θα έχουμε τεχνικές συναντήσεις σε επίπεδο τεχνικών εμπειρογνωμόνων. Είχαμε τρεις γύρους από τέτοιες συναντήσεις, κατά τις οποίες αφιερώσαμε αρκετό καιρό για να εξηγήσουμε -ειδικά στους Ρώσους εταίρους- πώς πρέπει να γίνει ο διαχωρισμός, ποια θα μπορούσε να είναι η διάδοχος εταιρεία της Naftogaz, αλλά και ποιος είναι ο μηχανισμός τιμολόγησης σύμφωνα με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο, ζητώντας από την ουκρανική πλευρά να παρουσιάσει έναν τρόπο με τον οποίο θα υπολογίζονται οι τιμές», δήλωσε ο Σέφκοβιτς.

«Έτσι, όλα αυτά ήταν αρκετά θετικά από πλευράς αμοιβαίων εξηγήσεων και κατανόησης. Ωστόσο, τώρα αισθάνομαι ότι θα χρειαστεί επιπλέον ώθηση σε πολιτικό επίπεδο», επεσήμανε.

 

Για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας

Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν δήλωσε ότι η αναγκαιότητα για συνέχιση της διαμετακόμισης φυσικού αερίου μετά το 2019 συμφωνήθηκε τόσο από την Ουκρανία, όσο και από τη Ρωσία. «Η Ουκρανία υπογραμμίζει το γεγονός ότι χρειάζεται εμπορικά αποδεκτούς όγκους αερίου, ενώ από την πλευρά της η Ρωσία υπογραμμίζει ότι η όποια συμφωνία θα πρέπει να την συμφέρει οικονομικά. Ωστόσο, αυτό που έχει σημασία είναι ότι καταφέραμε να αποκαταστήσουμε την εμπιστοσύνη -ειδικά σε αυτό το θέμα- και ότι οι δύο πλευρές είναι έτοιμες να προχωρήσουν. Νομίζω ότι άλλη μια ένδειξη για το πόσο γρήγορα θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε συμφωνία θα δοθεί όταν συναντηθούμε και πάλι σε πολιτικό επίπεδο», δήλωσε ο Σέφκοβιτς.

Η Gazprom διοχέτευσε πέρυσι 94 -97 δισ. κυβικά μέτρα αερίου μέσω της Ουκρανίας στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον Σέφκοβιτς. Ο Αντιπρόεδρος εξέφρασε την ανησυχία του για τον αγωγό Nord Stream-2 που σχεδιάζει να μεταφέρει 55 δισ. κυβικά μέτρα από τη Ρωσία στη Γερμανία, παρακάμπτοντας την Ουκρανία. «Αυτός είναι ο προβληματισμός, αν και δεν είναι σύνηθες -λόγω διάφορων τεχνικών παραμέτρων- να χρησιμοποιείται το σύνολο του όγκου ενός αγωγού. Ως εκ τούτου, αυτό που αναζητούμε είναι μία συμφωνία που βασίζεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο, σε διαφανείς μηχανισμούς τιμολόγησης, σε εμπορικά αποδεκτούς και εμπορικά συμφέροντες όγκους αερίου και σε μακροπρόθεσμα συμβόλαιο, επειδή είναι αναγκαία η μακροπρόθεσμη προοπτική και από την άποψη των επενδύσεων στο σύστημα αγωγών», υποστήριξε.

 

Για τον Nord Stream-2

Ο Σέφκοβιτς ανέφερε ότι η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το Nord Stream-2 δεν έχει αλλάξει. «Προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και η επιμονή στην ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφώς ένα από αυτά. Έχουμε δηλώσει επανειλημμένα πως πραγματικά θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι ο Nord Stream-2 θα είναι πλήρως συμβατός με τη νομοθεσία της ΕΕ. Ως εκ τούτου, προτείναμε την τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου που αφορά το φυσικό αέριο, κείμενο που βρίσκεται τώρα υπό επεξεργασία από το Συμβούλιο», σημείωσε, αναφερόμενος στην πρόταση της Επιτροπής για την τροποποίηση της Οδηγίας για το φυσικό αέριο.

Υποστήριξε ότι η πρόταση «προσθέτει περισσότερη σαφήνεια στον τρόπο με τον οποίο πρέπει να εφαρμοστεί η Οδηγία περί αερίου. «Νομίζω ότι από την πλευρά της Επιτροπής, απαντήσαμε σε όλα τα τεχνικά ερωτήματα, οπότε τώρα είναι στη διάθεση της Προεδρίας να θέσει την πρόταση επί τάπητος και να αποφασίσει. Και νομίζω ότι υπάρχει η απαραίτητη πλειοψηφία για την απόφαση, για το λόγο αυτό συζητάμε με την Αυστρία για το χρόνο στον οποίο θα ξεκινήσει η εξέταση της τροποποίησης. Γνωρίζω ότι τα κράτη μέλη, τα οποία ενδιαφέρονται άμεσα για αυτές τις προτάσεις, πιέζουν επίσης την Προεδρία για να ξεκινήσει η διαδικασία εξέτασης και έγκρισής τους, οπότε πρέπει απλώς να περιμένουμε και να δούμε πότε θα τεθεί το θέμα στην ημερήσια διάταξη».

Ερωτηθείς αν τα κράτη μέλη που πιέζουν υπέρ αυτής της πρότασης είναι οι χώρες που αντιτίθενται στον αγωγό Nord Stream-2, ο Σέφκοβιτς είπε: «Σε γενικές γραμμές. Αλλά αυτή η τροπολογία δεν αφορά μόνο τον Nord Stream, καθώς είναι μια φόρμουλα ακρίβειας για όλους τους αγωγούς που κατασκευάζονται ή πρόκειται να κατασκευαστούν, μια και αυτό που επιδιώκουμε μέσω της τροπολογίας είναι να διασαφηνίσουμε την κατάσταση και να δηλώνουμε σαφώς ότι σε ότι αφορά το κανονιστικό πλαίσιο για το φυσικό αέριο, αυτό είναι πλήρως εφαρμοστέο σε όλες τις περιοχές ευθύνης της ΕΕ, δηλαδή στα χωρικά ύδατα και τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες. Για μένα αυτή ήταν η αρχική πρόθεση του νομοθέτη, αλλά επειδή αποδείχτηκε ότι το ζήτημα αυτό εγείρει διαφωνίες, θέλουμε να το καταστήσουμε 100% σαφές».

 

Για τον Turkish Stream

Όσον αφορά τον αγωγό Turkish Stream, ο Σέφκοβιτς δήλωσε ότι η κατάσταση με το συγκεκριμένο αγωγό είναι ακόμη πιο περίπλοκη από ότι αυτή του Nord Stream-2, διότι πρόκειται για διμερές έργο μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας. «Βέβαια, πρέπει να διασαφηνιστεί εάν η πρόθεση των διαχειριστών του Turkish Stream είναι να προμηθεύσουν και την ευρωπαϊκή αγορά, μια και μέχρι τώρα ο αγωγός από τη Ρωσία προς την Τουρκία αποσκοπεί στην τροφοδοσία της Τουρκίας και την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτηση στη χώρα αυτή. Αν όμως επιθυμούν να προμηθεύσουν την ευρωπαϊκή αγορά, βρισκόμαστε και πάλι στο πεδίο του Τρίτου Πακέτου, της συμβατότητας με το δίκαιο της ΕΕ και όλων των προϋποθέσεων που πρέπει να πληρούν όλοι οι φορείς εκμετάλλευσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος.

 

Για τον Τραμπ και την κλιματική αλλαγή

Όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, ο Σέφκοβιτς ανέφερε ότι η Ευρώπη πρωτοστατεί στον αγώνα για την αντιμετώπισή της και την προώθηση της ανανεώσιμης ενέργειας. Ερωτηθείς για την απόφαση του Τραμπ να αποσύρει τις ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015, ο Σέφκοβιτς αστειεύτηκε λέγοντας: «Νομίζω πως απορροφήσαμε με κάποιο τρόπο το χτύπημα ως μπόξερ. Το απορροφήσαμε, συνεχίζουμε τον αγώνα μας και είμαστε ξανά στην πρώτη γραμμή του αγώνα, διότι η ατυχής απόφαση του Λευκού Οίκου ενεργοποίησε με κάποιο τρόπο την Αμερική -δηλαδή τις Πολιτείες, τους ηγέτες των επιχειρήσεων, τους δημάρχους, έφερε μια νέα ενέργεια και στο Παγκόσμιο Σύμφωνο των Δημάρχων και νομίζω ότι έχουμε μπροστά μας πολλές ευκαιρίες κατά τις οποίες η παγκόσμια κοινότητα θα μπορέσει να επιβεβαιώσει τη δέσμευσή της».

 

Σχετικά με την αποθήκευση ενέργειας και τις μπαταρίες

Όσον αφορά την αποθήκευση ενέργειας, ο Σέφκοβιτς επικαλέστηκε ειδικούς στον τομέα της ενέργειας, οι οποίοι χαρακτηρίζουν τις μπαταρίες ως ‘το Άγιο Δισκοπότηρο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας’.

«Μόλις λυθεί το πρόβλημα της αποθήκευσης της ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μπορούμε να στραφούμε κατά 100% στις ΑΠΕ, μια και θα υπάρχει η δυνατότητα να βασιστούμε στην ενέργεια που αποθηκεύεται σε μπαταρίες ή στις διαφορετικές νέες τεχνολογίες, οι οποίες αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή», ανέφερε.

«Αυτό θα είναι σαφώς η πρώτη προτεραιότητα για τους Ευρωπαίους ερευνητές στον τομέα της ενέργειας: καλύτερη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, έξυπνα δίκτυα και αποθήκευση ενέργειας για βιομηχανικούς σκοπούς. Αλλά αυτό που προωθούμε δυναμικά σε ολόκληρη την Ευρώπη είναι οι μπαταρίες για τα αυτοκίνητα. Και αυτό γιατί παρόλο που είμαστε τόσο ισχυροί στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δυστυχώς δε μπορώ να πω το ίδιο και για τις μπαταρίες, τομέας στον οποίο υπάρχει σαφής καθυστέρηση και πρέπει πολύ, πολύ γρήγορα να προχωρήσουμε, διαφορετικά η αυτοκινητοβιομηχανία μας, η βιομηχανία των λεωφορείων θα πληγεί ισχυρά , καθώς οι πολίτες και οι φορείς επιθυμούν τη μετάβαση στις καθαρές μεταφορές. Επιθυμούν να δουν περισσότερη ηλεκτροκίνηση και αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε μόνο αν είμαστε σε θέση να κατασκευάσουμε υψηλής ποιότητας, ανταγωνιστικές και ‘πράσινες’ μπαταρίες εδώ, στην Ευρώπη», ανέφερε.