Κύπρος: Αρνητικό Κλίμα στους Προμηθευτές Τεχνολογίας από την Απόφαση ΡΑΕ για τον Euroasia

Κύπρος: Αρνητικό Κλίμα στους Προμηθευτές Τεχνολογίας από την Απόφαση ΡΑΕ για τον Euroasia
της Μάχης Τράτσα
Τετ, 17 Οκτωβρίου 2018 - 08:06

Αρνητικό κλίμα στους προμηθευτές τεχνολογίας οι οποίοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τις εν εξελίξει διαγωνιστικές διαδικασίες όσον αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης - Αττικής (Euroasia Interconnector) δημιουργεί η τελευταία απόφαση της ΡΑΕ για το έργο της διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει σε σχετική ερώτησή του προς την Κομισιόν, ο Κύπριος ευρωβουλευτής κ. Κώστας Μαυρίδης. Ένα ενδεικτικό μέγεθος αυτής της κατάστασης είναι ο δείκτης στέρησης υλικών αγαθών, ο οποίος καταγράφει το ποσοστό των ανθρώπων των οποίων οι συνθήκες της ζωής τους επηρεάζονται έντονα από την έλλειψη βασικών πόρων

Ένα ενδεικτικό μέγεθος αυτής της κατάστασης είναι ο δείκτης στέρησης υλικών αγαθών, ο οποίος καταγράφει το ποσοστό των ανθρώπων που οι συνθήκες της ζωής τους επηρεάζονται έντονα από την έλλειψη βασικών πόρων.

Επισημαίνει μάλιστα ότι η απόφαση ελήφθη ενώ εξελισσόταν υπό την αιγίδα της Επιτροπής μεσολαβητική διαδικασία με σκοπό την υπέρβαση των σημείων τριβής μεταξύ φορέα υλοποίησης και ΑΔΜΗΕ. «Η απόφαση της ΡΑΕ για υλοποίηση του σκέλους Κρήτη-Αττική ως μεμονωμένο έργο χωρίς ενιαίες τεχνικές προδιαγραφές ακυρώνει τη διαλειτουργικότητα των τμημάτων του PCI (σ.σ. έργο κοινού ενδιαφέροντος) για δημιουργία ενιαίου ηλεκτρικού διαδρόμου (electricity highway), δημιουργεί αρνητικό κλίμα στους προμηθευτές τεχνολογίας που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον στις εν εξελίξει διαγωνιστικές διαδικασίες, προκαλεί καθυστερήσεις και διακινδυνεύει την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου», σημειώνει ο Κύπριος ευρωβουλευτής.

Πάντως, η ΡΑΕ, μετά και τις τελευταίες συναντήσεις με στελέχη της Κομισιόν, θα τροποποιήσει την απόφαση της απευθείας ανάθεσης του έργου στην εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, την «Αριάδνη Interconnection»,  ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου. Η μετοχική σύνθεση της «Αριάδνη Interconnection» πρέπει να αλλάξει και να προσαρμοστεί στα όσα όριζε το μνημόνιο που είχαν υπογράψει ΑΔΜΗΕ και Euroasia, το φθινόπωρο του 2017. Δηλαδή η τροποποιημένη απόφαση της ελληνικής Αρχής πρέπει να αναφέρει ότι στην «Αριάδνη Interconnection» θα συμμετέχουν με ποσοστό 51% ο ΑΔΜΗΕ, με 39% ο Euroasia ενώ ποσοστό 10% θα διατεθεί ανάλογα με το τι θα συμφωνηθεί από τις δύο εταιρείες.  Όπως είχε τονίσει και από την Κρήτη όπου είχε βρεθεί την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης, «σήμερα, μετά από εκτενείς διαπραγματεύσεις, οριστικοποιήθηκε ότι το έργο θα το κάνει η Αριάδνη, μια εταιρεία με 200 εκατομμύρια μετοχικό κεφάλαιο. Η Eurasia θα έχει ένα 39% και άλλες εταιρείες το υπόλοιπο. Από αρχές του 2019 ξεκινά με χρονικό ορίζοντα τα τέλη του 2022 με αρχές 2023».

Σε κάθε περίπτωση, παραμένει ζητούμενο εάν η κυπριακή εταιρεία Euroasia Interconnector θα μπορέσει τελικά να εξασφαλίσει τα χρήματα προκειμένου να εισέλθει στο  μετοχικό κεφάλαιο της  «Αριάδνης Interconnection» με ποσοστό έως 39%, μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2019, όπως επιβάλλει η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όπως σημειώνει ο κ. Μαυρίδης, η  διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης - Αττικής είναι κομβική για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου.  Όσο για την Ελλάδα, η ολοκλήρωση της διπλής διασύνδεσης της Κρήτης, αναμένεται να λύσει οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού και να μειώσει (και σταδιακά να καταργήσει) το κόστος των χρεώσεων ΥΚΩ στα τιμολόγια ρεύματος. Για το μεταβατικό στάδιο - μετά το 2020 και έως την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης - όπως ανέφερε ο υπουργός από την Κρήτη, επιδιώκεται παραμονή των λιγότερο ρυπογόνων μονάδων που λειτουργούν σήμερα στο νησί και προσθήκη νέων ευέλικτων μονάδων.