Στα 2,5 δισ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του κατασκευαστικού ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ύστερα και από την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κρατική χρηματοδότηση του νότιου τμήματος, μήκους 32 χλμ.,  Ημικόμβος ΠΑΘΕ (Λαμία) -Α/Κ Ξυνιάδας (Φθιώτιδα)

Το συγκεκριμένο έργο, προϋπολογισμού της τάξης των 300 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την επικείμενη έναρξη κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, όπως και της Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στη διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου, αποτελούν, σύμφωνα με αναλυτές, ισχυρή "ένεση" τόνωσης του ανεκτέλεστου και κατ’ επέκταση του κύκλου εργασιών από κατασκευές της εισηγμένης. Ταυτόχρονα, τα συγκεκριμένα projects αναμένεται, σε δεύτερη φάση, να ενισχύσουν τη θέση της εταιρείας στις παραχωρήσεις, που αποτελεί, σύμφωνα με στελέχη της, στρατηγική επιλογή με στόχο την εξασφάλιση μακροπρόθεσμων επαναλαμβανόμενων εσόδων.

Το Νότιο Τμήμα Ε-65

Το τμήμα Ημικόμβος ΠΑΘΕ (Λαμία) -Α/Κ Ξυνιάδας (Φθιώτιδα), μήκους 32 χλμ, το 2013 εντάχθηκε στα αναβαλλόμενα, για χρηματοδοτικούς λόγους, τμήματα του οδικού άξονα Ε-65, του οποίου την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ. Τον Δεκέμβριο του 2016 το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην ανάθεση-βάσει του άρθρου 4.2.3 της σύμβασης παραχώρησης- στην ΤΕΡΝΑ της υλοποίησης του τμήματος Ημικόμβος ΠΑΘΕ (Λαμία) - Α/Κ Ξυνιάδας (Φθιώτιδα), όπως και συμπληρωματικών εργασιών ύψους 5,7 εκατ. ευρώ. Μετά την έγκριση της κρατικής χρηματοδότησης, ύψους 306 εκατ. ευρώ του έργου από την Κομισιόν, η σύμβαση του τμήματος Λαμία-Ξυνιάδα θα οδηγηθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο. Στη συνέχεια θα ακολουθήσει η υπογραφή της μεταξύ του αναδόχου και  του Δημοσίου, διαδικασία που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί το 2019.

Το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η έναρξη κατασκευής του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, του οποίου η σύμβαση παραχώρησης έχει ήδη κατατεθεί για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.  Η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR Airports Limited, που θα αναλάβει εκτός από την κατασκευή, την λειτουργία και συντήρηση του αεροδρομίου για 37 χρόνια, έχει υποβάλει προσφορά ύψους 480 εκατ. ευρώ.

Η συνολική αξία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, που αναμένεται να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο για τον εγχώριο τουρισμό, τοποθετείται στο 1 δισ. ευρώ (εάν ληφθούν υπόψη οι δαπάνες ασφάλισης, η αμοιβή του Ανεξάρτητου Μηχανικού, η δαπάνη για την μεταφορά του παλαιού αεροδρομίου κτλ), αποτελώντας μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις.

Ο αερολιμένας που θα βρίσκεται νοτιοανατολικά του Ηρακλείου, στα όρια του Δήμου Μίνωα-Πεδιάδος θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο-κορεσμένο-αεροδρόμιο "Ν.Καζαντζάκης” και θα εξυπηρετεί αεροσκάφη τύπου B747 και Α330.

 
Το έργο θα υλοποιηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με τη μέθοδο της παραχώρησης, υιοθετώντας, ως ένα βαθμό, το μοντέλο που εφαρμόστηκε στο "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Πρόκειται για το νότιο άκρο του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 32 χλμ, που το 2013 εντάχθηκε στα αναβαλλόμενα, για χρηματοδοτικούς λόγους, τμήματα του οδικού άξονα Ε-65, τον οποίο κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ.

ΣΔΙΤ Πελοποννήσου

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την έναρξη κατασκευής των υπερσύγχρονων μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, μία Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ύψους 150 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού Περιβαλλοντική Πελοποννήσου. Πριν από λίγες ημέρες, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η ειδική πράξη υπουργικού συμβουλίου, που υπογράφει ο πρωθυπουργός, με την οποία το έργο χαρακτηρίζεται ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας και μείζονος σπουδαιότητας για την περιφερειακή ανάπτυξη.

Με την ειδική πράξη υπουργικού συμβουλίου το project υπάγεται στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων. Το συγκεκριμένο άρθρο προβλέπει, με στόχο την εκτέλεση έργων γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας, με ειδική απόφαση του Εφετείου, να επιτρέπεται η πραγματοποίηση εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης για τις προς απαλλοτρίωση εκτάσεις. Ως εκ τούτου, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμένεται μέχρι τις αρχές του 2019, το έργο που θα απασφαλίσει την βόμβα των ανεξέλεγκτων χωματερών της Πελοποννήσου, να εισέλθει στο στάδιο της κατασκευής.

Αντικείμενο της ΣΔΙΤ Πελοποννήσου είναι η μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία των υποδομών της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, για χρονικό διάστημα 28 ετών.

Το έργο, δυναμικότητας 200.000 τόνων, περιλαμβάνει την κατασκευή τριών μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, τριών Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), δύο Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), με τον ανάδοχο να αναλαμβάνει την λειτουργία και συντήρηση των παραπάνω εγκαταστάσεων και την μεταφορά των απορριμμάτων από τους ΣΜΑ στους ΧΥΤΥ.

Για την αποπεράτωση των εγκαταστάσεων αυτών υπολογίζεται ότι απαιτούνται 24 μήνες, ενώ 10 μήνες ύστερα από την έναρξη κατασκευής ο ανάδοχος θα αναλάβει, σε πιλοτικό στάδιο, τη διαχείριση των πελοποννησιακών απορριμμάτων.

Η χρηματοδότηση, θα προέλθει από τη συμβολή του Δημοσίου (μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020), τραπεζικό δανεισμό και ίδια κεφάλαια.

(πηγή: capital.gr)