Σε Φάση Υλοποίησης η Γ΄ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων – Δρομολογούνται Σταδιακά Εργα του Δεκαετούς Προγράμματος του ΑΔΜΗΕ

Σε Φάση Υλοποίησης η Γ΄ Φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων – Δρομολογούνται Σταδιακά Εργα του Δεκαετούς Προγράμματος του ΑΔΜΗΕ
της Μάχης Τράτσα
Τετ, 5 Δεκεμβρίου 2018 - 08:02

Σε φάση υλοποίησης εισήλθε η Γ΄ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία αφορά στην πόντιση δεύτερου υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020.

Ανάδοχος του έργου είχε αναδειχθεί τον περασμένο Οκτώβριο η ΝEXANS καθώς μειοδότησε με 111 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρεται στο κείμενο με τα αποτελέσματα εννιαμήνου της εισηγμένης ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών και της ΑΔΜΗΕ, που δημοσιεύθηκε χθες, σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για τη Β’ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (συνολικού προϋπολογισμού 72 εκατ. ευρώ) με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2019. Το project περιλαμβάνει τα ακόλουθα έργα:

  • Κατασκευή των υποθαλάσσιων καλωδίων που συνδέουν τη Νάξο με την Πάρο και τη Μύκονο, έργο που ανέλαβε η κοινοπραξία Ελληνικά Καλώδια Α.Ε. - Fulgor SA
  • Κατασκευή υποσταθμού 150 Kv στη Νάξο από την κοινοπραξία NARI Group Corporation - ELEKTROMEK ΑΕ
  • Αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων Εύβοιας - Άνδρου και Άνδρου - Τήνου που ανέλαβε η Prysmian.

Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει και τη Δ’ φάση των Κυκλάδων (Σέριφος, Μήλος, Φολέγανδρος και Θήρα), έργο προϋπολογισμού 386 εκατ. ευρώ. Έχει επίσης υποβάλει στη ΡΑΕ τις προτάσεις της για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων.

Επίσης, για τις υποβρύχιες και υπόγειες καλωδιακές διασυνδέσεις στην περιοχή Ρίου - Αντιρρίου (ένα έργο προϋπολογισμού 47 εκατ. ευρώ) ο ορίζοντας ολοκλήρωσης τοποθετείται στο τέλος του 2019. Το πρώτο βήμα προς την επιτάχυνση της επέκτασης των γραμμών μεταφοράς του συστήματος 400 kV προς την Πελοπόννησο έγινε με την επιλογή των αναδόχων (κοινοπραξία Ελληνικά Καλώδια ΑΕ - Fulgor AE και Ελληνικά Καλώδια ΑΕ). Πρόκειται για κομβικό τμήμα του λεγόμενου «Διαδρόμου Α», το οποίο θα συνδέσει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης της Μεγαλόπολης – μέσω Πάτρας- με την υφιστάμενη γραμμή μεταφοράς 400 kV Αχελώου-Διστόμου. Το συγκεκριμένο πρότζεκτ θεωρείται ιδιαιτέρως σημαντικό για το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, καθώς το καλώδιο Ρίου-Αντιρρίου θα είναι το πρώτο υποβρύχιο καλώδιο 400 kV στην Ελλάδα.

 

Η διασύνδεση της Κρήτης

Όπως αναφέρεται στο κείμενο του ΑΔΜΗΕ σχετικά με τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, η ίδρυση της θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) με την επωνυμία «Αριάδνη Interconnection» (σε εφαρμογή σχετικών αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας - ΡΑΕ), εξασφαλίζει τη συμμετοχή του Διαχειριστή με πλειοψηφικό ποσοστό στη χρηματοδότηση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, έργου με προϋπολογισμό της τάξης του ενός δισ. ευρώ. Το ιδρυτικό μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης Interconnection ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, είναι αξιοσημείωτο ότι, το έργο της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής αποτελεί σημείο τριβής μεταξύ Κομισιόν και Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μάλιστα, με σειρά επιστολών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά από την Ελλάδα να τηρήσει τους όρους που έχει θέσει, ώστε  να προσαρμοστεί η μονομερώς ληφθείσα απόφαση της ελληνικής πλευράς στο ευρωπαϊκό δίκαιο και να μην απενταχθεί το πρότζεκτ από το καθεστώς των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).

Σχετικά με τη μικρή διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου, στις 27 Νοεμβρίου 2018 υπεγράφησαν οι συμβάσεις, της μεγαλύτερης σε μήκος υποβρύχιας-υπόγειας AC καλωδιακής διασύνδεσης στον κόσμο (134 χλμ. υποβρύχιο τμήμα και 42 χλμ. υπόγεια τμήματα). Το έργο έχει προϋπολογισμό 324 εκατ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης το α’ εξάμηνο του 2020. Υπεγράφησαν συμβάσεις μεταξύ της ΑΔΜΗΕ ΑΕ και:

  • Fulgor για το δυτικό κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου και τις υπόγειες διασυνδέσεις στην Πελοπόννησο
  • Prysmian Powerlink για το ανατολικό κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου
  • Ελληνικά Καλώδια για τις υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης στο πλαίσιο της διασύνδεσής της με την Πελοπόννησο.
  • ΤΕΡΝΑ για την κατασκευή του νέου Τερματικού Σταθμού Μετάβασης-Αντιστάθμισης στην Πελοπόννησο και την αναβάθμιση του υφιστάμενου Υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων.