Διπλή επίθεση από τον Επίτροπο Ενέργειας κ. Αρίας Κανιέτε και τον Γενικό Διευθυντή Εσωτερικής Αγοράς και Ενέργειας της ΕΕ κ. Κλάους Ντίτερ Μπόρχαρντ δέχθηκε εκ νέου, την προηγούμενη εβδομάδα, η Αθήνα.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, απαντώντας την περασμένη Παρασκευή (14.12.2018) σε ερώτηση του ευρωβουλευτή κ. Στέλιου Κούλογλου, ουσιαστικά αναφέρει ότι το έργο της διασύνδεσης Κρήτης Αττικής μπορεί να προχωρήσει ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest -PCI) που θα εξασφαλίσει την έγκαιρη κατασκευή του σκέλους Κρήτη-Αττική και την οικονομική βιωσιμότητα του σκέλους Κρήτη-Κύπρος, μόνο σε συνεννόηση με την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία Euroasia Interconnector Ltd.

Με άλλα λόγια, σύμφωνα με τον κ. Κανιέτε, εάν η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης Αττικής συνεχισθεί βάσει των αποφάσεων της ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση του έργου στη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection”, τότε το έργο θα πρέπει να θεωρηθεί εθνικό, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τη βιωσιμότητά του. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η τελευταία επιστολή που απέστειλε ο κ. Μπόρχαρντ την περασμένη Πέμπτη προς τη ΡΑΕ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).

Ειδικότερα, ο κ. Κανιέτε, στην απάντησή του επισημαίνει ότι η Επιτροπή πρότεινε έναν «χάρτη πορείας», ο οποίος, θα έχει ως αποτέλεσμα την εναρμόνιση των αποφάσεων 816 και 838/2018 της ΡΑΕ με τον κανονισμό 347/2013 σχετικά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα στον τομέα της ενέργειας (trans-European energy networks TEN-E), παρέχοντας κατά συνέπεια τη δυνατότητα στο σκέλος Κρήτη-Αττική να αναπτυχθεί ως PCI και να καταστεί επιλέξιμο για τη χρηματοδότηση που αυτό συνεπάγεται. «Ο κανονισμός TEN-E προβλέπει ότι το καθεστώς του φορέα υλοποίησης έργου μπορεί να μεταβληθεί μόνο κατόπιν συναίνεσης του φορέα υλοποίησης έργου με νομικά εκτελεστή συμφωνία», αναφέρεται στην απάντηση του Επιτρόπου.

Επίσης, υπογραμμίζεται ότι το κύριο προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή ενός έργου στη διαδικασία επιλογής PCI είναι η συμπερίληψή του στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων (Ten-Year Network Development Plan - TYNDP) του ευρωπαϊκού δικτύου διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (European Network of Transmission System Operators for Electricity, ENTSO-E). «Ο φορέας υλοποίησης του έργου, Euroasia Interconnector Ltd, πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας που απαιτούνται στο πλαίσιο της διαδικασίας ENTSO-E, από τα οποία ορισμένα αφορούν τη χρηματοοικονομική δυνατότητα των υποψηφίων φορέων υλοποίησης. Επιπλέον, σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων (Innovation and Networks Executive Agency - INEA), ο οποίος παρακολουθεί την εφαρμογή των συμφωνιών επιχορήγησης στο πλαίσιο της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη», είναι ο φορέας υλοποίησης που επιδεικνύει χρηστή και ορθή διαχείριση των συγκεκριμένων επιχορηγήσεων για μελέτες που έχει λάβει έως σήμερα», υπογραμμίζει ο Ευρωπαίος Επίτροπος.

Της απάντησης Κανιέτε είχε προηγηθεί την περασμένη Πέμπτη επιστολή του κ. Μπόρχαρντ σε ΡΑΕ και ΥΠΕΝ, στην οποία ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας, σημείωνε ότι όπως προχωράει σήμερα η διασύνδεση, βάσει των αποφάσεων του Ρυθμιστή, δεν διασφαλίζεται η συμμετοχή της στα PCΙ.

Ειδικότερα, σχετικά με τη διετή καθυστέρηση στο έργο όπως είχε αποτυπωθεί αρχικά ως τμήμα της μεγάλης Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης-Αττικής, την οποία επικαλείται η ΡΑΕ, αυτή σύμφωνα με την Επιτροπή θα παρέλθει μετά την 31η Δεκεμβρίου 2018. Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι αποφάσεις του Ρυθμιστή ξεφεύγουν από τις κατευθύνσεις του μνημονίου (MoU) που είχαν υπογράψει η Euroasia και ο ΑΔΜΗΕ. Στην επιστολή μάλιστα επισημαίνεται ότι η «Αριάδνη» Interconnection» δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον Εuroasia, τον οποίο οι Βρυξέλλες εξακολουθούν να θεωρούν ως τον φορέα υλοποίησης του έργου.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην επιστολή, εάν η ελληνική Αρχή τροποποιούσε τις αποφάσεις του, σύμφωνα με τον οδικό χάρτη της Κομισιόν, τα προβλήματα θα είναι λυθεί και δεν θα υπήρχαν καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου ως PCI, ενώ εάν η ΡΑΕ επιμείνει στις αποφάσεις της τότε η διασύνδεση θα πρέπει να προχωρήσει ως εθνικό έργο.