Εθνικό Μέτωπο για την Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης Παρά τις Ενστάσεις της Κομισιόν

Εθνικό Μέτωπο για την Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης Παρά τις Ενστάσεις της Κομισιόν
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 27 Δεκεμβρίου 2018 - 19:16

Με την επίσημη έναρξη της διαδικασίας για τους διαγωνισμούς των τεχνικών προδιαγραφών που απαιτούνται για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα, από την «Αριάδνη Interconnection», εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, η υπόθεση του κρίσιμου για την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού, έργου, εισήλθε σε μια νέα και άκρως ενδιαφέρουσα φάση. Θα υλοποιηθεί η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI), που σημαίνει πως θα τύχει χρηματοδοτήσεως από τα ευρωπαϊκά ταμεία, ή θα ολοκληρωθεί ως αμιγώς εθνικό;

Τα δεδομένα είναι γνωστά, καθώς η Κομισιόν ενίσταται αναφορικά με τη νομιμότητα των αποφάσεων που έλαβε η ΡΑΕ, επί των οποίων εδράζονται οι ενέργειες του ΑΔΜΗΕ και διαμηνύει, σε όλους τους τόνους και σε κάθε ευκαιρία, πως επιθυμεί το έργο να αναλάβει η κυπριακών συμφερόντων EuroAsia Interconnector Ltd., επίσημος φορέας υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, που θα συνδέει τα ηλεκτρικά δίκτυα του Ισραήλ, της Κύπρου, της Κρήτης και της Αττικής, στην Ελλάδα, με το ευρωπαϊκό σύστημα.

Οι ηγέτες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ εξέφρασαν, σήμερα, την επίσημη στήριξή τους για το έργο EuroAsia Inteconnector, όπως αυτή εκδηλώθηκε στην 5η Τριμερή Σύνοδο κορυφής στην Μπερσεβά στις 20 Δεκεμβρίου, με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκο Αναστασιάδη να δηλώνει, χαρακτηριστικά, πως το έργο «απολαμβάνει την πρακτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον εφαρμόζουμε τους όρους και τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.»

Η ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ είναι επιλέξιμη για να λάβει επιχορηγήσεις ύψους μέχρι 50% του συνολικού κόστους κατασκευής, συμπεριλαμβανομένης και της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, από το Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF), καθώς και πρόσθετες διευκολύνσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλα θεσμικά όργανα της Ε.Ε.

Η διασύνδεση θα γίνει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο

Η κατάσταση μοιάζει, όμως, περιπλεγμένη καθώς ο μεν ΑΔΜΗΕ εξακολουθεί να υποστηρίζει πως επιθυμεί το σχέδιο της διασύνδεσης να υλοποιηθεί ως PCI, ο δε Μανούσος Μανουσάκης, Διευθύνων Σύμβουλος του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, άφησε να εννοηθεί πως ευνοεί την ολοκλήρωση του τμήματος Κρήτη-Αττική ως εθνικό έργο.

Με συνέντευξή του στη δημοσιογράφο της Καθημερινής, Χρύσα Λιάγγου, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, επιρρίπτει την ευθύνη για την τροπή που έχει προσλάβει το όλο θέμα, στην αδυναμία εξεύρεσης των απαραίτητων πόρων από πλευράς EuroAsia, αλλά και στη στάση που τηρεί η Κομισιόν.

Ο κ. Μανουσάκης διευκρινίζει, στη συνέντευξή του, πως δεν τίθεται θέμα αντιπαράθεσης Αθήνας-Λευκωσίας, λέγοντας πως το έργο σχεδιάστηκε για να συνδέσει την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ και διευκρινίζοντας πως η συμπερίληψη του τμήματος «Αττική-Κρήτη», συνδέεται με το γεγονός ότι η Κρήτη δεν είναι συνδεδεμένο νησί.  

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ εξηγεί πως οι ελληνικές αρχές έχουν αναλάβει να χρηματοδοτήσουν το 37% του μη επιδοτούμενου ποσού (κοστολογείται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ), το οποίο θα επιβαρύνει τον Έλληνα καταναλωτή, με την Κύπρο να δεσμεύεται να καλύψει το εναπομείναν 63% (ήτοι, περί τα 500 εκατ. ευρώ) που θα επιμεριστεί στους παραγωγούς ενέργειας της μεγαλονήσου.

Ο κ. Μανουσάκης επισήμανε, στη συνέχεια πως το μείζον πρόβλημα στην όλη υπόθεση, δεν είναι το αν η συμφωνία είναι κακή, καθαυτή, αλλά το εντοπίζει στην εταιρεία EuroAsia.

«Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε καμία απόφαση τη Κομισιόν που να λέει ότι το έργο δεν θα γίνει ως PCI» είπε.

«Η θέση της Ελλάδας είναι ότι απαιτείται ένα σχήμα που θα έχει τη χρηματοδοτική επάρκεια για να φέρει εις πέρας το έργο της διασύνδεσης Ατικής-Κρήτης», τόνισε ο κ. Μανουσάκης, λέγοντας χαρακτηριστικά πως η κυπριακή εταιρεία δεν φαίνεται, ακόμη, ικανή να συμμετάσχει χρηματοδοτικά, «στο βαθμό που της αντιστοιχεί και κατά το ποσοστό που διεκδικεί στο έργο.»

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ άφησε σαφείς αιχμές κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας πως η υπόθεση έχει τελματώσει επειδή η Κομισιόν είχε εξ αρχής επιλέξει την EuroAsia Interconnector ως φορέα υλοποίησης και της είναι, πλέον, δύσκολο να εγκαταλείψει την αρχική θέση της. 

"Θα προχωρήσουμε όπως χρειαστεί. Η Ελλάδα, θεσμικά, δεν έχει τη διάθεση να απεντάξει το έργο από το PCI. Η Κομισιόν θα πρέπει, όμως, να δει τα νέα δεδομένα, μετά το πέρας της προθεσμίας που δόθηκε από την ΡΑΕ για τη συμμετοχή του EuroAsia. Η Επιτροπή είναι αυτή που θα αποφασίσει, δεν πρόκειται να φέρει η Ελλάδα καμία ευθύνη", ήταν ορισμένες από τις δηλώσεις του κ. Μανουσάκη προς την "Κ".    

Την ίδια ώρα, η εταιρεία "Αριάδνη Interconnection", στελεχώνεται, προετοιμάζεται και τηρεί κατά γράμμα τις δεσμεύσεις της έναντι της ΡΑΕ, προκειμένου να φέρει σε πέρας το "σημαντικότερο έργο στην ιστορία του ελληνικού συστήματος μεταφοράς ενέργειας, με στόχο την ολοκλήρωσή του εντός του 2022", αναφέρειο ΑΔΜΗΕ.